M
mikaelbe: Det har varit en rörmokare på plats för att göra en provtryckning. Det gick dock inte, då huvudkranarna inte stänger till 100%. Tänkte på om det skulle gå att hitta vattenledningen i väggen med en värmekamera av bra kvalitet? Det är ju en betongvägg, men kan värmekameran upptäckta ledningen om man t ex spolar kallvatten ett tag så att det kyler just där? Kan vara intressant att
21 svar · 4,1k läst
N
Nahpets: Nu får jag nog skylla mig själv eftersom jag använt begreppet "provtrycka". Jag har inte utrustningen så jag kan inte göra detta.
9 svar · 3,2k läst
·
davveno1
davveno1: Vet att de finns olika sånna muffar, prova en riktig vvs-butik istället för byggvaruhus.
2 svar · 1,7k läst
·
D
Daniel 109: Det är värre om det inte finns luft, vatten kan inte komprimeras och spräcker slangen om det fryser på det viset.
7 svar · 8,8k läst
H
Hoffmeister: [citat] Ok dåså! Då vet jag! Tack!
6 svar · 3,6k läst
·
H
Hantlangaren: När jag öppnade upp en vägg i badrummet så hittade jag något konstigt: Från ovanvåningen kommer det ner två rör, ett som matas med kallvatten och ett som matas med varmvatten, men de används inte till något utan det var samma rör som var ihopkopplat som ett U. På ovanvåningen kommer de från lödade fördelare, en kall och en varm. Det känns inte som något man vill ha i väggen
0 svar · 913 läst
·
kinshasa
kinshasa: Tack grabbar - med bra motfrågor :-). Varför ? Jo, Ifö:n ska ersätta gammelmuggen tills vidare i vårt reservbadrum som så småningom ska renoveras- men just nu fattas fliset efter att bl.a. ha byggt om halva huset inkl. badrum på ett annat ställe i kåken. Ifö:n blev "över" i renoveringen och är endast 4-5 år gammal. Jag vill använda den innan packningar och sånt torkar ihop
4 svar · 5,3k läst
R
rehn: [citat] Inte mycket alls
9 svar · 4,0k läst
·
R
roggabear: Kan rapportera att vi nu haft vägghängda toan på plats i snart 5 år utan någon list/dämpning och än så länge har det fungerat alldeles förträffligt bra. Har även sedan tråden skapades monterat ytterligare en vägghängd toa i andra badrummet med samma resultat.
8 svar · 6,9k läst
S
Stegatorparn: Det brunnslocket är avsett för gångtrafik.
11 svar · 3,6k läst
·
T
ThobbeT: [citat] Hej igen! Svarar själv: Stort tack för den danska filmen den var ovärderlig för att förstå hur toalettens innandöme fungerar och kan tas isär. Gjorde ren bottenpackningen och diverse delar inklusive inloppsventilens insida från kalk med avkalkningsmedel och en liten flaskborste etc. Vände på ventilpackningen såsom han gör i filmen. Satte ihop och verkar funka som ny. MVH
3 svar · 20,3k läst
·
H
hans lindquist: [citat] Hej igen Magnu! Hittade priset som är ca 80 SEK (inkl moms) +119 SEK för frakt.
7 svar · 4,0k läst
Mazen
Mazen: [citat] Ser ut som en rak 15 koppling så den muttern borde vara en 15 med en som du skriver förminskning till 10. Sök på rsk 1946086 [bild] https://www.vvsobygg.se/sortiment/ror-och-kopplingar/klamringskopplingar/vatette-vargarda/vatette-klamrings-mutter-dim-15.html
6 svar · 1,9k läst
·
R
RickardS: Tack.
10 svar · 2,2k läst
M
meramarcus: [citat] Jag misstänkte detta, vågar jag testa fylla på? Till vänster på bilden så är det två stora tankar som inte borde vara i bruk, så jag inte fyller på dessa av misstag? Hur lång tid innan jag ser att tryckmätaren rör på sig isåfall? Tack åter igen
2 svar · 4,4k läst
·
L
Lundahl91: [citat] Haha ja precis! Okej vad bra, då har jag lärt mig något nytt idag med. Tack så jätte mycket för hjälpen
14 svar · 3,7k läst
·
override
override: [citat] Tack! Det finns ett avlopp i källaren. :)
8 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: Lossa på vakuumventilen och kika på "läppens" kondition. Har den fastnat i stängt läge? Du kan även ha den bortplockad en stund om det inte luktar allt för illa. Försvinner vattnet i toaletterna under denna stunden också? Grundprincip för samtliga vakuumventiler: [bild]
1 svar · 1,9k läst
O
one-: [citat] Jag hade hoppats på betongrör här när jag bilade ur källaren, detta för att slippa byta avloppet utanför huset. Men här gick gjutjärnet en bra bit utanför huskroppen, o naturligtvis där jag för ett par år sedan byggt en stentrappa... [bild] [bild] Vi valde att gå ut med avlopp o vattenservis på ett nytt ställe när källaren ändå va helt uppgrävd o vi ändå blev
25 svar · 18,9k läst
·
J
jonte0: Om man bygger ett separat avlopp för WC och BDT, kan man trots detta tillåta sig att de två systemen delar avluftning eller bör man dra 2 rör till taket?
0 svar · 1,7k läst
·
S
Stegatorparn: En pump drar mest ström när det går mycket vatten genom pumpen. Om ett filter sätts igen så minskar vattenflödet och pumpen belastas mindre och drar därmed mindre ström. När hydroforen har för lite luft, startar och stoppar pumpen i korta intervaller och trycket stiger snabbt och sjunker lika fort när man tappar. Om pumpen går ovanligt länge pga en läcka efter pumpen, kan möjligen
1 svar · 1,7k läst
Mekatronikbruno
Mekatronikbruno: Äsch, jag var tvungen att hasta på med bygge av en bod, vi kom ut till huset alltför sent och det blir mörkt så snabbt. Jag vill inte väga in grunden i mörker ;-) Så nästa vecka... Måste ta bilder för barnbarnen o se o häpna. "Det var på den tiden då det fortfarande fanns dricksvatten ur kranarna" ;-)
23 svar · 2,8k läst
Krilleman
Krilleman: Pluralis? :rofl:
2 svar · 1,3k läst
·
C
cpalm: [citat] Funkar nog inte så bra med murbruk :thinking: Men jag var inne på Jula idag och kollade på tratten ovan, och den hade precis rätt mått så jag köpte en sådan. Återstår att mecka dit den och provköra. Den är helt otroligt klen i materialet, men det skall nog funka.
5 svar · 2,8k läst
F
FridaWest: Hej alla kloka! Har tagit in offerter på att bygga ett avlopp till vårt fritidshus och skulle gärna vilja höra med er vad ni har betalt för liknande installation och om nedanstående pris låter rimligt. Gäller ett helt avlopp, inkl BDT samt minireningsverk. Här kommer lite detaljer: Slamavskiljare av märke Baga (2,2 kbm) med självfall till biomoduler (upphöjd infiltration). Offerten
0 svar · 987 läst
T
topmount: [citat] En ejektorpump i vår stuga behöver definitivt det för att inte tappa fart på driftvattnet. Öppnar man ventilen till hydroforen fullt vid påfyllning på våren tappar pumpen kraft och man får starta om hela uppstart processen igen.
27 svar · 2,7k läst
·
L
lostinsweden: Lycka till! :D(y)
3 svar · 1,2k läst
·
B
batman123: Hej, har en gammal golvbrunn som jag hade behövt byta sil på då den har urtag för tillfället. Diametern på silen som finns nu är 240mm. Men när man kollar efter silar till golvbrunn så står det ofta "diameter 240mm" samt "dimension 225mm" Vad innerbär det med dimension? Tacksam för hjälp.
0 svar · 403 läst
C
Chrally: Finns det nån vvb som har låg djup, runt 30cm, men är bredare och högre, allt mellan 100-200L
0 svar · 514 läst
K
Kristina J: [citat] Ja nu tycker jag det låter rimligt med en servisavgift, men när det blir aktuellt så får vi ta reda på vad som gäller i vår kommun.
19 svar · 4,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.