Vatten & Avlopp
Silver78: [citat] Med klämringskopplingar så är det lätt så länge du har ett bra kapverktyg. Ingen skillnad mot plast att koppla in. Koppar är snyggt. Pex ger inget bra estetiskt intryck även om det är i källaren. Rör i rör är överlägset i dold installation men inget jag skulle vilja ha på öppen yta.
Dizzy84: Lättast är att ha rullen stående med skarven (i mitt fall) i vänsterhanden. Rulla ut önskad längd och låta den rulla ihop sig så du får 2 "rullar" brevid varandra. Sedan skära rakt ner mellan "rullarna" med förslagsvis en tandlös kniv.
Freddihanis: Det närmaste jag kommer på är väl ett kylskåp men ngt högrere tonläge. En lösning kan vara att sätta en strömbrytare på ingående el om ljudet blir alltför irriterande. Är ansluten till sluten tank. Borde väl fungera med anslutning till det kommunala nätet, kan väl vara klokt att stämma av med kommunen.
Skalman: Tack för alla svar. Provade idag å jag kan trä på ett järnrör utanpå PEX-en å det går genom betonghålet med lite "övertalning". Så tack för alla tips "jag avslutar den här tråden.
bryggarebob: Toaletten har fungerat ok ett tag nu, men återigen blir det att den fyller på långsamt. Tar jag bort locket och trycker lite lätt på flottören fungerar det igen ett tag. En fundering, flottören, ligger ju som fritt. Spelar det någon roll hur den är placerad? Dvs. om man utgår från bilden och tänker sig, ska den vara "vriden" på någon speciellt sätt? Har det någon betydelse?
Leif i Skåne: Om du nu skall flytta mätaren så se till att sätt ett T uttag efter mätare före avstängningskranen in mot huset. Här kopplar du in ett vattenutkastare! Då kan man stänga vattnet in till huset för service och ha kvar vatten i trägårdsslangen. Det är guld värt när byte av en duschblandare krånglar eller en vattenläcka.
Hobbit: Glömde nästan updatering Står alltså med slutfacit i hand som talar om att den riktiga phVärden (inte dhVärden) ligger på just 8 ! Ber om ursäkt för denna tabbe som passar i tråden byggbloopers :oops: I a f slipper man en kollosal dyr filteranläggning och kan nöja sig med en mera enkel järnfilter
sean9307: [citat] Hej, Tack för ditt svar. Problemet har varit sedan nyinstallation och är mellan köket och badrummet. Rören och köksblandaren installerades samtidigt. Om rören är underdimensionerade , vilken dimension skall jag byta till ? Kan det räcka att byta rören mellan köket och badrummet? Tacksam för hjälp Mvh sean9307
MagHam: Veckans trådlyft ;) Ja, speciellt vid vatten med lågt pH (som flera skrivit tidigare) så kan kopparrör korrodera inifrån . Då kan böjar börja läcka, eller att det blir nålfina hål mitt på röret.
useless: Det är kommunen som bestämmer om/vart du får anlägga enskilt avlopp, så börja med att kontakta dom.
Skalman: Hej! Om jag fattar rätt så går alltså rören rakt genom väggen bara? Å kan jag inte se någon vits med skyddsrör. Det blåa skyddsröret är till för att fånga upp läckande vatten å det får du inte i den väggen. Sedan skall det ev läckande vattnet fångas upp å ledas bort från blåa röret. Dessutom brinner det lika bra som allt annat i plastväg inkl PEX. Tror röris drog det i
Allmänobildad: Beredaren är ju bara på 160 liter i VP, så att det tar slut när man både badar och duschar är inte konstigt. Har ni plats för en VVB så är väl det ett bra komplement för de gånger det går åt mycket varmvatten.
Krilleman: Vatette väggbricka (observera att det är skillnad, 15 & 16mm) och vatette tappvnentil! (y) https://www.vatette.se/produkter/vatette-vaggbricka/product/FG0125163/vaggbricka-for-dold-rordragning-med-vatette-plast-klamhylsa-16-x-20-225-for-pex-pe-rt-pb-ror-oavsett-fabrikat-och-multilayer-ror/
AlfredJ: Ja se där ja. Jag tror att anledningen att jag inte tänkt att den passar är för att det bara står 110. Klickade dock hem den på nätet.
BirgitS: En handdukstork värms med vattnet som också går till radiatorerna, medan en tvättmaskin ju ska ha en kallvattenanslutning.
JoggiB: Högst märkligt ja. Kan ju knappast sprungit i väg.
erik12: Tack för svar @Stegatorparn och @Krilleman!
topmount: Ta bort den blå pluppen (liten vass skruvmejsel) och skruva sen bort vredet på kranen. Då kommer du åt med en skiftnyckel på kranens ”pip”. Skulle även lägga något surt i gänga först (typ lite citronsaft) för att lösa upp kalk som fungerar som gänglåsning. Stor risk att du ändå måste ta av vredet för att stänga ventilen om den stått öppen länge
Prosit: Jag har ett till handfat som är i princip identiskt, där sitter det en ”plastmutter” med utvändig gänga på den gängade metalldelen. Ett vattenlås ansluter sedan till den gängade plasten. Den gängade pastdelen ser alltså till att delen nedanför inte bottnar i metallgängan.
Bono_R: [citat] Vårt "bekymmer" var som jag beskrev i mitt förra inlägg att bdtanläggningsfläkten tryckte ut avloppslukt genom vårt tvättmaskinsvattenlås så då satte jag även ett golvvattenlås där så nu fungerar allt igen och det är tätt och luktfritt. /B
AbRhesus: Tack för alla tips! Fick gänom en draglina med min utomhus damsugare och med hjälp av att jag slo på vatten lite, det var utroligt segt. Sedan tejpa jag fast draglinan i värmekabeln och dro den gänom :-)
Stiftet: [citat] Ja precis! Tack stigrör heter det ju! Tusen tack det är inte lätt att leta när man inte vet vad saker heter.:p
allexx: Ring till din leverantör av vatten så kan dom hjälpa dig
Eraze: [citat] Tack så mycket, det är kanske detta vår vän prata om. Kollar på andra alternativ men det betyder vi måste gå igenom badrum och det vill vi inte i med fuktspärr. Varmvattenberedaren står i tvättstugan på andra sidan badrummet. Eller det kanske finns andra alternativ som vi inte tänkt på?
JSE: Väldigt smidigt med lösningen ovan. Bifogar en bild på hur det ser ut bakom kommoden hos oss: [bild] [bild]
Krilleman: Precis, släpper du på den övre muttern så kan du dra ur frostskyddskabeln! Såhär ser din genomföring ut det för del. När man drar den övre muttern så trycker man ihop gummitätningen som då i sin tur klämmer åt frostskyddskabeln. [bild]