Hej,

Har problem med vattenpumpen i vår djupborrade brunn, 60 meter. Jordfelsbrytaren löser ut ibland. Brukar gå att starta om efter några timmar. Kan ske med flera dagar emellan eller några timmar…
Felet ligger någonstans mellan skarven i brunnshålet och ner till pumpen.
Hade detta problemet för många år sedan och då hade skarvkopplingen mellan pump och kabel spruckit. Tog upp pumpen och bytte kabel och koppling för några tusen… Kopplingen kostar idag ca 1300.
https://www.proffsmagasinet.se/trad...pplingar/grundfos-799901-skarvkoppling-delbar
Pumpen är en Grundfos SP 2 – 12.

Får kommunalt vatten om ett par år så är ute efter en hyfsat billig quickfix. Har inte heller lust att ta upp pumpen och sedan vänta några dagar på att kopplingen ska komma. Vill inte beställa den först då det kan vara något annat fel.
Om kopplingen läcker, vad tror ni om att plocka isär den, torka och sedan gjuta in den i något liknande detta?
https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batunderhall/reparation/stalplast-504753/
Skulle det hålla ett par år?

Finns det någon smartare quickfix? Helst något som går att köpa i Göteborgsområdet i så fall.

Gissar dock att svaren kommer bli, köp originalkopplingen :-)

Jag gissar att detta att skarven är delbar påverkar priset en hel del.

Det borde gå att använda något i stil med:

https://www.jula.se/catalog/el-och-...gslister-klammor/kabelskarv-gel-400604/#tab02

Just den är kanske för stor för att få plats i röret.

Ev. kan det gå att skarva med krympslang. Finns speciella kopplingar:

https://www.kjell.com/se/produkter/...tion/krympslang/lodskarvhylsa-14-27-mm-p40659

Den vet jag inget om vad gäller hur mycket vattentryck den tål osv. Det kan behöva utredas. Och den skulle behöva en yttre krympslang med lim, runt skarvarna och en del av kabeln för att ge full isolation.

Den där "stålplasten" har troligen ingen klassning överhuvudtaget vad gäller isolation. Och det är inte säkert att den är vattentät heller. En del sådana material släpper igenom vatten.

H hempularen skrev:
[länk]
.
På just denna står det: " lämplig vid t.ex. nedgrävning eller tillfällig nedsänkning i vatten". Gissar att varaktig nesänkning 60 meter går tvärbort.

Tror det slutar med att jag beställer en sådan här innan jag tar upp pumpen:
https://www.vvsbutiken.nu/product.html/skarvkoppling-for-kabelskarvning?category_id=1479
Kostar inte speciellt mycket så är felet något annat så är det inte så farligt.... Viktigast är att inte vara utan vatten i några dagar.
Drar väl några varv vulktape ed runt för mekaniskt skydd.

Edit: Frakt 150 kr och expavgift 105 kr gör att 110 kr blir 365 helt plötsligt...

U ulsa skrev:
Tack, men letade vidare igår och hittade den här:
Den skarven går bra att ha, men kolla upp om den har en form av tätsmörja i krympslangen annars blir den inte tät, innan den krymps så ska du linda EL-tape ordentligt runt ledarna för att fylla upp så underlaget blir jämt för krympen. Något som viktigt är att skarven ska fixeras kraftigt på båda sidor om den ( ca 30 cm ), det går bra med buntband ( svarta ) och EL-tape ( många varv )

J jonaserik skrev:
Den skarven går bra att ha, men kolla upp om den har en form av tätsmörja i krympslangen annars blir den inte tät, innan den krymps så ska du linda EL-tape ordentligt runt ledarna för att fylla upp så underlaget blir jämt för krympen. Något som viktigt är att skarven ska fixeras kraftigt på båda sidor om den ( ca 30 cm ), det går bra med buntband ( svarta ) och EL-tape ( många varv )
Vad jag har förstått ska det vara lim på insidan krympslange. Ska dubbelkolla detta.
Bra tips om att se till att krympslangen får ett jämnt underlag att sluta tätt om. Kommer nog använda lite vulktape till det.

Förstår inte riktigt hur du menar med att skarven ska fixeras. Menar du bara att den ska förstärkas? Det kommer verkligen göras i så fall.

"Svarta" buntband? Är det skllnad på olika färger?

U ulsa skrev:
Vad jag har förstått ska det vara lim på insidan krympslange. Ska dubbelkolla detta.
Bra tips om att se till att krympslangen får ett jämnt underlag att sluta tätt om. Kommer nog använda lite vulktape till det.

Förstår inte riktigt hur du menar med att skarven ska fixeras. Menar du bara att den ska förstärkas? Det kommer verkligen göras i så fall.

"Svarta" buntband? Är det skllnad på olika färger?
På samma sätt som du gärna som föreslogs av jonaserik kan fylla ut vid skarven är det bra om du förstärker isoleringen av varje hylsa/skarvpunkt med tex slang/tejp så ökar chanserna för att det blir riktigt långsiktigt hållbart. Fixeringen är bara till för att du ska undvika dragpåkänningar via skarven så fäst upp på båda sidor om mot wire eller slangen med ett litet slack.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Det med att fixera är för att den inte ska kunna dras isär, du kommer att få fästa upp kabeln på PEM-slangen och då normalt så sträcker sig den, kan bli ända upp till 1 - 1,5 meter på ett djup av 60 -90 meter pumpdjup. Du ska fixera kabeln tätt ca 0,5 meter mellan buntband/EL-tape dom första 3 meterna från pumpen, sen går det bra att ha ca 1,5 - 2,5 meter mellan. Det ska vara lite slack på kabeln mellan fästena och inte nypas för hårt , detta för att inte kabeln ska sträckas när slangen ger sig neråt av pumpens tyngd det är även viktigt att dom först 10 metrarna på kabeln från pumpen inte har för stora böjar ut från slangen, varje gång som pumpen startar vill den vrida sig och då följer slang och kabel med runt. Är det för stort slack på kabeln kan den nöta mot berget och skavas sönder. Har lagat ett flertal med det felet. Sen det med svarta eller vita buntband, svarta används utomhus och under vatten, dom vita tål inte UV från solen, Innan du börjar med buntbanden så lägg dom i varmvatten så är det lättare att få dom plats som du vill

• Gilla
ulsa
  • Laddar…
Hej igen!
Fick hem grejerna.
Det jag funderar på är dels att det bara finns ett limband. Vad är poängen med extra tätning i ena änden och vilken ände borde väljas? Hmm, läser lite noggrannare nu och det står "rund till platt kabel". Är rätt säker på att båda mina kablar kommer att vara runda och då borde det väl fungera bättre eller behöver jag nya grejer?
Borde kunna strunta i det extra limbandet?
Edit: Har googlat lite och kabeln från pumpen kan mycket väl vara platt...

Min plan är dessutom att gjuta in kabelhylsorna och kabeländarna i epoxy så att det blir ungefär samma diameter överallt samt borde hålla bättre. Låter det ok eller är det overkill och räcker med vulktape?
Finns det någon anledning att ha 50+90 mm "skalad" kabel? Borde inte de delarna minimeras för att krympslangen ska få så mycket kabel som möjligt att fästa i? Krympslangen är ca 250 mm lång.
Tack för all hjälp!
Elektronikkomponenter för kabeltätning: krympslang, terminaler och ett limband på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsblad för att montera en pumpskarv, med text och illustrationer av stegen för anslutning av rund till platt kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Du behöver inte ha längre ändar än att du kan pressa hylsorna på ett bra sätt så håll dem så korta du kan med de verktyg och handlag du har. Och är kablarna runda kan du ju använda limbandet för utfyllnad invändigt som jonaserik skrev om. Epoxy bör du hoppa över bättre att du jämnar ut med bandet och ev vulktejp så krympslangen har så lika diameter som möjligt att greppa över hela längden det är en bra överkurs så.

• Gilla
ulsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.