12 796 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Värmekabeln ger +30 grader varmt kallvatten
Hur varmt vatten ger den då? Effekten enligt spec är 10 W/m vid 5 plusgrader. Jag har en motsvarande KIMA kabel och den självbegränsar sig till en, i mitt tycke, alldeles för hög temperatur.
I mitt fall tror jag att jag kan enkelt montera givaren på kallaste punkten som är precis under huset innan röret går ner i marken. Men som jag skrev jag har inte provat än.
I mitt fall tror jag att jag kan enkelt montera givaren på kallaste punkten som är precis under huset innan röret går ner i marken. Men som jag skrev jag har inte provat än.
Hej
Nu har jag surfat runt och fått en termostat för test!! Den är anpassad för värmekablar med stickpropp och försedd med 4 meter lång sladd till en givare. Jag monterar givaren mot slangen under isoleringen, ställer in en bryttemperatur säg + 5 grader, ansluter stickproppen.
Alla problem lösta! Hoppas jag.
När den är testad av mig och allt fungerar till belåtelse kommer jag att publicera en länk till företaget som säljer den.
Här följer svar på några av era frågor:
Nej jag har ingen returledning.
Det är mycket kallvatten som är varmt, märks när man måste spola för att få kallvatten, spolvattnet i toaletten är varmt - spooky känsla.
Jag har mätt temperaturen på kallvattnet till 30 grader
Tack för tipps om termostat funkar inte min återkommer jag. Kommer min anslutning att täta mot ny kabel.
Köpa ny kabel - nja - hur vet jag att den är bättre?
Nu har jag surfat runt och fått en termostat för test!! Den är anpassad för värmekablar med stickpropp och försedd med 4 meter lång sladd till en givare. Jag monterar givaren mot slangen under isoleringen, ställer in en bryttemperatur säg + 5 grader, ansluter stickproppen.
Alla problem lösta! Hoppas jag.
När den är testad av mig och allt fungerar till belåtelse kommer jag att publicera en länk till företaget som säljer den.
Här följer svar på några av era frågor:
Nej jag har ingen returledning.
Det är mycket kallvatten som är varmt, märks när man måste spola för att få kallvatten, spolvattnet i toaletten är varmt - spooky känsla.
Jag har mätt temperaturen på kallvattnet till 30 grader
Tack för tipps om termostat funkar inte min återkommer jag. Kommer min anslutning att täta mot ny kabel.
Köpa ny kabel - nja - hur vet jag att den är bättre?
ETL är ett gammalt och beprövat alternativ som har funnits på marknaden i samma utförande i minst 30 år, för just det här ändamålet. OM den nuvarande kabeln har runt tvärsnitt ska man byta tätningen mot en tätning med ovalt tvärsnitt
Bra - då har jag ett alternativ m det inte funkar.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Det svåra är att veta var den kallaste punkten finns. Det fanns en termostat på vattenledningen när vi köpte huset. Men för att det inte skulle frysa var man tvungen att sätta den på +10 grader, vilket innebar att värmekabeln var igång en stor del av året helt i onödan.
En av lärdomarna med mitt lilla projekt med flera termometrar samt loggning så att man kunde se temperaturgrafer är att det kallaste punkten. I vårt fall var det inte i marken, utan precis vid brunnshålet. Det drar ner kall luft där och "brunnshuset" är en dum konstruktion. I ert fall kan den kallaste punkten vara något helt annan stans. Men sannolikt är det där ledningen ligger som ytligast eller där det bildas någon köldbrygga.
Temperaturgivare är billiga, de som jag använder kostar ca 100 kr st och man kan parallellkoppla ett helt gäng på samma ledning. De använder en digital buss som kallas för 1-wire. Nackdelen är bristen på billiga kommersiella styrningar som kan hantera flera termometrar och styra på den som ger lägst temperatur, det var därför jag byggde en egen.
Om du ska använda en vanlig termostat så är mitt tips att köpa till flera givarna och placera ut på flera ställen. Testa sedan vilken som funkar bäst att styra på (vilken som ger lägst temperatur). Ofta används enkla givare av typen PT100, de är temperaturberoende motstånd, så det går att mäta på dem med en vanligt multimeter och räkna om till temperatur med en graf.
En av lärdomarna med mitt lilla projekt med flera termometrar samt loggning så att man kunde se temperaturgrafer är att det kallaste punkten. I vårt fall var det inte i marken, utan precis vid brunnshålet. Det drar ner kall luft där och "brunnshuset" är en dum konstruktion. I ert fall kan den kallaste punkten vara något helt annan stans. Men sannolikt är det där ledningen ligger som ytligast eller där det bildas någon köldbrygga.
Temperaturgivare är billiga, de som jag använder kostar ca 100 kr st och man kan parallellkoppla ett helt gäng på samma ledning. De använder en digital buss som kallas för 1-wire. Nackdelen är bristen på billiga kommersiella styrningar som kan hantera flera termometrar och styra på den som ger lägst temperatur, det var därför jag byggde en egen.
Om du ska använda en vanlig termostat så är mitt tips att köpa till flera givarna och placera ut på flera ställen. Testa sedan vilken som funkar bäst att styra på (vilken som ger lägst temperatur). Ofta används enkla givare av typen PT100, de är temperaturberoende motstånd, så det går att mäta på dem med en vanligt multimeter och räkna om till temperatur med en graf.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hur gick det med termostaten i värmekabeln.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden