Vatten & Avlopp
JesperD: Kunde inte redigera.. Iaf, sätt inte pex, golvvärme etc i supertrånga utrymmen, mössen måste kunna komma fram annars förstör de allt. De KAN gnaga allt. Planera mössvägar i trossbotten haha, så slipper de gnaga fram dem.
Tomtom79: [citat] pluggen du länkar till är ju även den en del i ett system klämringskopplingar och måste passa i kopplingen? Ska vinkeln behållas? Röret tas bort? Om du menar att t-kopplingen ska behållas, pluggas medans vinkelkopplingen tas bort kan jag förstå dig. Men varför röret ska tas bort kan jag inte förstå, borde göra det svårt att återställa i efterhand... Första inlägget jag
ante.b: Vad ska man placera/mått där man bör sätta rörsvepen på 15mm koppar som ska sitta på väggen? Sätter man kopparsvep bara på lodrätt rör och plåt på vågräta? Röret är 58cm vågrätt sedan 90 grader höger 120cm sen 90 grader 160cm upp sen 90grader höger 70cm-
lexus: [citat] Japp, gjorde så. Det är ju några år sedan detta projekt men keramikrören gick i stort sett fram till respektive stående rör/golvbrunn. I det aktuella rummet slog jag helt enkelt sönder keramikrören och bytte ut dem mot plaströr. Jag flyttade tvättstället och utökade med ett wc-avlopp men behöll golvbrunnen på i princip samma ställe som tidigare. Jag stack sedan in 110
BirgitS: [citat] Jovisst, men det är ju rätt tråkigt att stå och hålla duschmunstycket i kanske 10 minuter för att fylla badkaret.
MultiMan: Det ska finnas kartor hos kommunen var ditt respektive kommunens ansvar ligger, brukar vara vid tomtgräns. När jag flyttade in i nuvarande hus tvingades jag byta både vatten och avlopp och hade stor tur att kommunens karta visade deras ansvar från min husvägg. Det ändrades till tomtgränsen som tydligen är brukligt, efter jobbet var klart. Kostade mig 0kr. Förre ägaren hade redan bytt
hans lindquist: Tack Åsa, då är jag inte ensam om att ha en IDO-WC med mystiskt hål på baksidan. (Lite synd, då den eljest skulle ha varit ett unikt samlarobjekt i klass med ett feltryckt frimärke.:D) Alltnog, med hålet ordentligt igenpluggat med en kork, fungerar min milt. museala IDO alldeles utmärkt utan något vattenläckage alls. Jag tror som du Åsa att det där mystiska hålet är till för
EmilAr: Jag for till bauhaus och fick hjälp med vilka delar som behövdes. Blev att såga av gamla blandarens rör och återanvända dess mutter tillsammans med övergången på bilden och en ny klämring. Tack för all hjälp, jag har lärt mig mycket!
305: [citat] Visst fonderar vi medel för framtida utgifter. Det är dock inte så "bara" att höja avgifterna. Höjer vi avgifterna lite till så kommer vi över hyrorna i närbelägna hyresrätter och då flyttar folk dit Övergivna/avsagda bostadsrätter ger noll i intäkter och då bortföll den nyttan...
Kungen_283746: @Samboga Intressant problem. Jag har en liknande situation med rör som går över en grannes tomt till ytterligare en granne. Där går våra rör ihop och sedan över en tredje grannes tomt fram till Stockholm Vattens anslutningspunkt. Man delar inte på det sättet idag, men eftersom det gjordes på 40-talet låter de oss hållas. Över den tredje grannens tomt finns inget nytt/uppdaterat
yonna: Styrs av elektroder. Tycks som om refillbyte inte visas på panelen trots att jag anlitat rörmokare för byte - avhärdaren är tydligen inte så vanlig. Displayen bör visa när byte ska ske. Tänkte kanske försöka byta själv nästa gång istället för att betala närmare 1000 kr vartannat år . Idag sker bytet först när jag märker att vattnet blir odrägligt!
Tombrittberg: [citat] Eller skaffa högtryckstvätt med rensslang.
allexx: Meningen är att den ska kunna suga in luft i avloppet när man spolar och att fukt inte ska komma ut på vinden. Där av denna lösning. Och det ser ut som att frånluften bara går igenom taket och ut på vinden. Såfall ingen bra lösning
Lurben: [citat] Hörs tyvärr inget click alls, kam resetknappen vara trasig?
hans lindquist: "Lägesrapport": Gick finemang att få kranarna täta. Den nyinköpta kransätesfräsens stång var visserligen för kort för mina mina gamla kranar, men frässkivorna gick lätt att skruva på i ändan av en 6mm gängad stång av lagom längd. Som handtag drog jag fast en gammal, lös borrchuck i gängstångens andra ände och vred för hand.
Markarbetaren: Fyller man verkligen ett badkar helt fullt och sedan lägger sig i det så vattnet rinner över?:D Mina erfarenheter: När nån av ungarna badar så fylls badkaret max till hälften, vårt rymmer nog också närmare 300L. Har aldrig varit med om att det varit för kallt när jag duschat efter nån av dom har badat. Om beredaren ger drygt 80gr och man kör 35gr på varmvattnet så blandar man 1
MickeSvartsjo: [citat] Är "burken" helt tom invändigt eller går det inkommande röret upp till toppen och det utgående ner i botten?
Stegatorparn: Prisolrör kom runt 1970 och Geberits polyetenrör introducerades i början på 70-talet vill jag minnas.
tttomten: Den står bra på golvet, men ännu bättre fastskruvad. Om du får resonans så kan du sätta fötter eller skruva fast den så försvinner det oftast.
jonaserik: Om du går genom plattan så är det under huset och då blir det lättare att få det lite frostfritt, klart det går att gå upp på utsidan,
MöIIer: Det är väl ingen dum idee, känns dock inte som en lika profsig lösning som VVC? Tänker jag. Problemet är som du säger inte vid fösta WC, där är ganska nära. 5-10 sek spolninh. Vi har idag problem med WC nr 2, där kan man få spola i 20-30 sekunder för att få varmvatten på morgonen. I köket används sällan så mycket varmvatten, så där upplever jag inte problemet som lika stort.
anders07: Jag behövde också fixa ett provisoriskt innan byte till kommunalt... Lade en impregnerad 45x70 på insidan tvärs över hålet och drog fast genom "halsen" på brunnen. I mitten fäste jag en 20 mm gängstav som stod rakt upp som jag borrade ett hål genom. Sågade till en formplyfa, 22mm hål i mitten med en liten gummilapp över. Sen bara att trä över skivan på gängstaven som stod upp och
claym: [citat] Håller helt med! Dessutom: den dagen ni säljer huset (om de dagen kommer): så har ni ett ”senare datum” för när rören byttes vilket är positivt ur försäljningssynpunkt
Workingclasshero: Hur väl fungerar BDT på burk? Himmel eller hellvette? Som frågan lyder, har någon erfarenhet av denna lösning? http://www.bdtpåburk.se/ Det är dags i vår äntligen….så då ska jag vara påläst. https://www.byggahus.se/forum/threads/nytt-avlopp-pa-berg-stenhart-laege-hur-far-jag-ner-det-utan-att-spraenga-berg.252331/
din granne: [citat] Där jag upptäckt det är på svarta skjortor och tshirts. Vita fläckar, jag antog att det är kalk men högst oklart.
Mead: SÅ - Har nu tack vare all eran hjälp både i denna tråd och andra, lyckats byta denna själv. Ni har hjälpt mig att klura ut detta med logik, stänga av vatten i sektioner och hur man applicerar lin o smack på rätt sätt. Vill helt enkelt tacka er för att hjälp. Återstår bara att jag kikar på ventilen imorgon eller söndag, men den verkar hålla tätt iaf. Här kommer lite bilder.
etompau: https://www.vvsobygg.se/gustavsberg-skandic-modell-t2-cisternlock.html