12 788 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Värmekabeln ger +30 grader varmt kallvatten
Sida 1 av 2
Hur gör man? Det är en blå 10 m lång värmekabel som går inne i ett pollythenslang.
Slangen är dragen från hydroforen i brunnen in i "källaren". Slangen ligger på berget under huset och är isolerad.
Är utetemperaturen mer än -5 grader finns frysrisk under natten när inget vatten tappas. Kopplar jag in värmekabeln fryser inte vattnet men blir +30 grader varmt. Har mätt energiåtgången vilken varierar kraftigt. Efter en stund så stabiliserades energiåtgången till 370w vid det tillfället jag mätte.
Jag vill inte ha +30 gradigt kallvatten, jag vill betala för en massa onödigt energi.
Jag tror att jag behöver en termostat som jag monterar innanför isoleringen och som startar när temperaturen är lägre än +4 och stoppar vid +7. Termostaten skall reglera strömtillförseln till kabeln, på eller av. Värmekaben är kopplat till ett jordat vägguttag så termostatens reglerdel skal alltså sitta mellan hon- och hankontakten.
Finns detta? I så fall var.
Har letat men inte hittat. Kabeln är av typ självreglerande och nyligen inköpt. Självregleringen innebär kanske att vattnet inte kokar eller så, vad vet jag. Den fungerar i alla fall inte för mina behov.
Slangen är dragen från hydroforen i brunnen in i "källaren". Slangen ligger på berget under huset och är isolerad.
Är utetemperaturen mer än -5 grader finns frysrisk under natten när inget vatten tappas. Kopplar jag in värmekabeln fryser inte vattnet men blir +30 grader varmt. Har mätt energiåtgången vilken varierar kraftigt. Efter en stund så stabiliserades energiåtgången till 370w vid det tillfället jag mätte.
Jag vill inte ha +30 gradigt kallvatten, jag vill betala för en massa onödigt energi.
Jag tror att jag behöver en termostat som jag monterar innanför isoleringen och som startar när temperaturen är lägre än +4 och stoppar vid +7. Termostaten skall reglera strömtillförseln till kabeln, på eller av. Värmekaben är kopplat till ett jordat vägguttag så termostatens reglerdel skal alltså sitta mellan hon- och hankontakten.
Finns detta? I så fall var.
Har letat men inte hittat. Kabeln är av typ självreglerande och nyligen inköpt. Självregleringen innebär kanske att vattnet inte kokar eller så, vad vet jag. Den fungerar i alla fall inte för mina behov.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Varför inte byta till en självreglerande kabel? Är den dessutom stickproppsansluten kan ju bara ha den urkopplad på sommarhalvåret.
Byt värmekabel till en ETL den "stänger av sig" själv vid ca 10 grader, du har säkert en självbegränsande som man använder till golvvärme och dom brukar "stänga av sig" runt 25 grader. Det finns färdiga kablar hos bla Clas Ohlson där heter dom FrostGuard .
Den här kabeln är självbegränsande men tydligen menar vi inte samma sak. Jag har alltid trott att kabeln tillför energi (värme) precis i den omfattning som behövs för att säkra ett frostskydd men inte mer. Så är det inte.
Så här beskriver tillverkaren sin produkt:
"acollection frostskyddskabel är självbegränsande och reglerar automatiskt effekten efter omgivningens temperatur. "
Inne i slangen är temperaturen +30 grader - då slår den av!
Jag har påtalat detta för rörmokaren: svar: ?? har det frusit - nä då så.
Att byta kabel är möjligt om kabeln är cirkelrund och diametern är ung. det samma.
Som det nu är kollar jag temperaturen om risk för ute-temp på -5 eller mer = ner i källaren och anslut stickproppen. så vill jag inte ha det!
Så här beskriver tillverkaren sin produkt:
"acollection frostskyddskabel är självbegränsande och reglerar automatiskt effekten efter omgivningens temperatur. "
Inne i slangen är temperaturen +30 grader - då slår den av!
Jag har påtalat detta för rörmokaren: svar: ?? har det frusit - nä då så.
Att byta kabel är möjligt om kabeln är cirkelrund och diametern är ung. det samma.
Som det nu är kollar jag temperaturen om risk för ute-temp på -5 eller mer = ner i källaren och anslut stickproppen. så vill jag inte ha det!
Finns det nån som kan tipsa mig om en bättre kabel som funkar som jag vill så är jag tacksam.
Alternativet tidrelä minskar energislöseriet. Jag förutsätter att tiderna går att ställa. Det är inte den optimala lösningen men bättre än nuläget.
Alternativet tidrelä minskar energislöseriet. Jag förutsätter att tiderna går att ställa. Det är inte den optimala lösningen men bättre än nuläget.
Har inget tips om annan kabel men bättre än ett tidsrelä måste ju vara en termostat med yttre givare som läggs mot röret en bit in och ställs in på typ 4 grader. Onödigt att värma vattnet även 5 minuter under sommar halvåret.
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Hade problem liknande TS fast inte riktigt så hög temperatur. Jag löste det dels med isolering av vattenledningen när vi ändå skulle gräva i närheten. Men framförallt monterade jag flera termometrar utmed slangen som jag kopplade till en liten dator som fungerar som intelligent termostat.
Det är enklare än det verkar och det funkar perfekt. Värmekabeln är bara igång när det är frysrisk. Har kört det en vinter.
Jag skrev en artikel om hur det funkar i tidningen Datormagazin tidigare i år, men jag även en del info på vår husblogg. Hör av dig om du vill ha källkoden till styrprogrammet (finns publicerad på Github, sök på DigitalFotografen)
http://pingvinpalatset.se/?p=667
Och nej, jag säljer inte någon av prylarna som används för systemet, så det är ingen dold reklam, bara glatt hemmapulande.
Det är enklare än det verkar och det funkar perfekt. Värmekabeln är bara igång när det är frysrisk. Har kört det en vinter.
Jag skrev en artikel om hur det funkar i tidningen Datormagazin tidigare i år, men jag även en del info på vår husblogg. Hör av dig om du vill ha källkoden till styrprogrammet (finns publicerad på Github, sök på DigitalFotografen)
http://pingvinpalatset.se/?p=667
Och nej, jag säljer inte någon av prylarna som används för systemet, så det är ingen dold reklam, bara glatt hemmapulande.
Tack för svar. Det finns alltså ingen termostat i handeln som ni känner till. Det blir att bygga en själv vilket känns lite främmande, inte mitt gebit. Funderar vidare, det är ännu långt till kylan kommer.
Jag tänker prova en Termonic termostat för att lösa detta problem. Har dock inte kopplat in den så jag vet inte hur det funkar.
https://www.elbutik.se/product.html/termonic-allr--15-95c-16090-kapslad?category_id=2172
https://www.elbutik.se/product.html/termonic-allr--15-95c-16090-kapslad?category_id=2172
En lämplig kabel kostar 1000 kr. Byt ut den. Det är den enklaste lösningen.
Har du någon returledning till brunnen? Isåfall kan du köra "grundvattenvärme" för att hålla borta frosten. Om du pumpar tillbaks några liter vatten i minuten till brunnen så borde du få upp tillräckligt med +4-gradigt vatten i rörelse för att hindra frysning.
Har du någon returledning till brunnen? Isåfall kan du köra "grundvattenvärme" för att hålla borta frosten. Om du pumpar tillbaks några liter vatten i minuten till brunnen så borde du få upp tillräckligt med +4-gradigt vatten i rörelse för att hindra frysning.