Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar ett avloppsrör 110mm utvändigt som kommer upp ur en gjuten platta i en källare(byggår 1972)
4 Meter från det här vertikala röret vill jag ansluta en WC-stol. Om jag tar en WC-stol med anslutning bakåt så borde det funka. Det är möjligt att jag måste höja WC-stolen eller hela golvet som WC-stolen ska stå på med några cm. Utrymmet som avloppsröret ska gå i är ett förråd. Så jag oroar mig inte över det estetiska.
Men hur ansluter jag ett horisontellt 110-rör till det vertikala röret på bilden på enklast sätt? Och så lågt som möjligt? På bilden ser vi hur avloppsröret gör en 45 böj till höger i bild. Den 45-böjen kan jag flytta upp så jag får en längre rak sträcka uppåt från betonggolvet.
1) kan man göra en sådan här anslutning med ett T. Eller måste man ha någon form av mjuk övergång nedåt. Det sistnämna bygger ju mer på höjden.
2) Det syns dåligt på bilden. Men ur betongplattan kommer det upp ett rör som är 110mm utvändigt. På det röret sitter det sedan en skarvmuff. Den är limmad utanpå 110-röret. Det är den muffen som sedan har 45-böjen nedstucken i sig.
Jag misstänker att det är mkt svårt att få av den limmade muffen som sitter utanpå röret som kommer upp ur plattan. Det är säkert spröda saker det här. Det enklaste är väl att såga av både muff och rör 50-70mm ovanför betongen. Sedan borde man väl kunna sticka ner något T-stycke som går i röret som är 110 utvändigt.
Jag förstår att min beskrivning ovan är mkt svår att förstå. Jag blir imponerad om någon lyckas komma med ett gott råd här.
Hälsningar
Olof
Ett T-rör går bra att använda i detta fallet. Det som gör det jobbigt är höjden på muffen. Jag hade nog kapat bort muffen närmre golvet och satt en ersättningsmuff (se bild) så du får ner anslutningen så långt som möjligt sedan en Y-gren 45grader och byggt vidare.
Muffen på bilden. Passar den inuti ett 110-rör? I så fall är det ju bara göra som du beskriver. Kapa befintligt rör/muff ganska nära betonggolvet. I med ersättningsmuffen. Sedan en T-förgrening i ersättningsmuffen.
Om jag kapar befintligt rör jäms med betongen. Och sedan använder ersättningsmuffen på bilden. Då borde jag ju kunna få T-förgreningen ca 50-80mm ovan golvet. Dvs det avstickande rörets underkant går ca 50-80mm ovanför betonggolvet.
Om jag kapar befintligt rör jäms med betongen. Och sedan använder ersättningsmuffen på bilden. Då borde jag ju kunna få T-förgreningen ca 50-80mm ovan golvet. Dvs det avstickande rörets underkant går ca 50-80mm ovanför betonggolvet.
Redigerat:
O Olf Oggler skrev:
Ja, den är till för att få en muff i en slät ände pp110. Använd T-gren om du måste men det är alltid att föredra med 45grader då du "styr" vattnet i rätt riktning. T-gren funkar när det kommer horisontalt och ska vidare vertikalt som i ditt fall, men bör aldrig användas om skiten kommer vertikalt och ska vidare horisontalt. Men som sagt 45graders Y-gren är alltid att föredra både i drift och vid eventuell spolning av avlopp.
Mät allting först så du är säker, inte alltid nya delar passar som handsken i gamla eller tvärt om, det 110 i alla rör och muffar och rör går att sätta ihop , men den vissas är för invändigt att stoppa i ett rör., Dina befintliga rör kallas äggskalsrör och har ett tunnare material i sig och då kan det skvalpa när den förs ner i röret mot golvet, även om det har gummitätningar i dubbelt, sen så får du nog lite problem med att ta isär dom rören, ser ut som att dom är limmade( lite gult i skarvarna ) vanligt att limma förr , så det blir nog att kapa 45 -röret en bit upp och ersätta med nya .men då stämmer yttermåttet med 110-rör. Var försiktig när du kapar , dom kan spricka lätt om dom utsätts för lite våld vid kap.men brukar gå bra
Jag misstänker att rören kan var av den beryktade äggskalskvaliteten. De är märkta Lubonyl LKA-UM. Det kanske är någon som vet?
Utvändigt kan jag ju mäta allt innan jag sätter igång. Men hur mäter man invändigt?
Om jag monterar dit en T-förgrening. Det är ingen risk att "skiten" som kommer uppifrån tar i när det ska passera den horisontella anslutningen. Inte vet jag vad som skulle kunna hända. Det förlorar väl lite fart i alla fall, kanske.
Utvändigt kan jag ju mäta allt innan jag sätter igång. Men hur mäter man invändigt?
Om jag monterar dit en T-förgrening. Det är ingen risk att "skiten" som kommer uppifrån tar i när det ska passera den horisontella anslutningen. Inte vet jag vad som skulle kunna hända. Det förlorar väl lite fart i alla fall, kanske.
Om jag inte har fel så är tjockleken på äggen ca 1,5 eller 2 mm och nya 3,2 mm. så 110 minus tjocklek så har du invändigt, yttermått är detsamma, bara att mäta det yttre på den som visades i inlägget så är du säkerO Olf Oggler skrev:
Edit skiten kommer att rinna bra, det behövs bara vara 2- 3 cm per meter inomhus på horrisentala rör så seglar det bra
Om jag förstår dej rätt så ska den nya toaletten komma från höger på din bild, samma håll som den lutande ledningen? Det minskar risken att det trillar in i T-gren men återigen 45graders är att föredra även av den anledningen.O Olf Oggler skrev:Jag misstänker att rören kan var av den beryktade äggskalskvaliteten. De är märkta Lubonyl LKA-UM. Det kanske är någon som vet?
Nej, det nya röret som ska ansluta kommer från vänster i bild. TIll saken hör också att jag kommer att flytta upp 45-böjen ca 1meter. Så röret som går uppåt kommer gå rakt upp en bit.
Klicka här för att svara