Vatten & Avlopp
Krilleman: Den okrönte konungen av klämringskopplingar har detta beskrivet i sin produktkatalog. https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/2019_VatetteKatalog_web.pdf [bild]
NoOne2k: Jag tror du måste ha en sqe-pump för att kunna köra med konstanttryckselektronik till pumpen utan tank.
Pappa1986: [citat] Har 4 men 3 är nerpackade i flyttlådor och på jobbet
olmeri: @cpalm Ja det är mycket att hålla reda på och ibland lite otydliga budskap. Läste någonstans att extremt hög alkalinitet kan fälla ut koppar men oklart vad problemet med rostfritt är där? @jonaserik Nej ingen aning om hur det ser ut i vår beredare. Huset står på berg så nej det går inte att gräva ut. Dock har inte Nibe sagt ngt om kalkhalten, vi har ju medelhårt vatten, det är
Sam_u_El: Tack proffsrik! Det var precis så jag menade. Jag har hört lite olika om just detta, men inte hittat någon angivelse om vad ”omedelbart intill” innebär i praktiken. Det verkar ju iallafall enligt din beskrivning och bilden i säker vatten som att det inte är någon fara.
jonaserik: Högre upp med ventilen, gärna 0,5 meter från anslutningen till toaröret
ZipLock: [citat] Tack! Duschslangen passade rakt på när jag tog av den lilla pipen.
pacman42: Förbered för att kunna sätta in ytterligare utrustning i pumphuset (för det är för du har hydroforer antar jag). Dvs se till att ha förgreningen ovan mark där och ha lite extra utrymme. Då är du säker oavsett om du vill lägga till ytterligare en hydrofor, ha en tryckpump upp till huset eller vad det nu må vara som du väljer att göra då. Och snåla inte på dimensionen på slangen
FredrikR: Snart sparkar jag igång.. Finns det nåt som talar emot 2x45 direkt under toastolen?
cpalm: [citat] Nä, det blir ju inte en särskilt vintersäker lösning tyvärr.
Chaneran: Hej! Har exakt samma problem som dig. Har du löst det och isåfall hur?
Alexn72: [citat] Nja.... satsa på att hyra en riktig värmekamera är mitt råd. Borde klara dig runt 500kr
Hemmakatten: Inget mer droppande så läckan är hittad. Stopp i kranen vid handfatet berodde på att rörmokaren slarvat lite så det kom in blånor i röret som satte igen kranen. Nu väntar vi på hur det är tänkt att uttorkningen av bjälklaget ska ske. Och kolla om det är blött i taket i rummet bredvid garaget.
Hemmakatten: Läckage på vv-rören eller i en koppling? Eller skräp i blandaren som täpper till?
JA”Snabbe”: Svårt att avgöra storleken via en bild, alla toaletter är ju inte lika stora där nere i ”vattendelen”. Möss och råttor är väldigt lika i utseendet förutom storleken då som jag nämnde innan.
linusc: [citat] Haha, ja, det är viktigt att återkoppla... :) Det tog mig väl rätt lång tid att komma till skott med att hänga upp den, och när jag väl gjorde det så var tråden bortglömd. Får väl lägga upp en bild i den gamla tråden kanske :)
Mikaeland: Tack så mycket Linus. får kolla upp lite mer med kommunen! Med vänlig hälsning, Mikael
Oldfart: [citat] Ja, det hade varit fint, men jag upptäckte precis att PEM-slangen kommer att komma ut för långt ned på väggen så att jag måste sätta en vinkel för att få upp mätaren längre från golvet. Frågan då är om jag skall använda materialet ovan och bara sätta en RSK2436545 och köra med PEM 32 hela vägen fram till konsolen, eller om jag skall gå över till 2mm kopparrör och
Jimmy760: Tänk på att sätta den efter tryckströmbrytaren om du beslutar dig för att flytta på den. Är det endast sand du vill bli av med men inte tappa tryck med en filterpatron 5-20 micron kan du montera ett påsfilterhus istället. https://vattenreningsgruppen.se/produktkatalog/hushall/filterpatroner-och-pasfilter/pasfilter-20/
Samppa: Prova med att skruva ut klämringen..kanske står det något där bakom.
ådal: Det finns även spärrsegment ner till 40° ifall 60° är för stort. Sen finns det även en pipnippel för fast pip. Till Rexx finns det dock inga nummer till dessa, så dra iväg ett mail till fmm-mora så kan dem säkert lösa delarna till dig. Dessa nummer gäller för cera och mixx (ifall någon annan hittar hit i framtiden för dessa modeller) [bild] [bild]
JockeBohlin: Klockrent Krilleman. Tackar! Tyvärr nino, ingen golvbrunn. Det är i taket i hallen. Håller med om att det absolut inte är optimalt. Men jag kan inte riva halva huset för att dra om en vattenledning. Inspektionslucka får det bli.
Revisorn_144: [citat] ja, alternativet du beskrev är att föredra. Marken är hög och lutar i förhållande till huset. Så det kanske är en rimlig kompromiss sålänge rännan är hel och har bra lutning. tack!
GoC: [citat] T.ex en sådan här https://www.blocket.se/annons/jonkoping/rensmaskin_for_avlopp_ridgid_k__5800/86744870