Hej alla kunniga människor, jag har fått problem med en golvbrunn som sugs tom utan att jag kan lokalisera felet.
Först lite info om vad jag har för hus.
1½ plans villa byggd 1979.
Toalett på övervåningen som är sedan 1979 men duschdelen renoverades 09 och toastolen har bytts, vet ej när.
Toalett nedervåning nyrenoverad och det sattes dit en golvbrunn till badkar/dusch på befintligt avlopp.
Tvättstuga i vägg i vägg med toalett nere med golvbrunn.
Kök nere men ingen golvbrunn.
Resterande avlopp/golvbrunnar som finns går på efter tvättstugans avlopp och de finns allihopa i en tillbyggnad till bodelen men denna tillbyggnad ligger lite lägre än bodelen.
Bifogar en extremt "snygg" paintbild på hur avloppet ser ut i bodelen.
Nu till problemet. Golvbrunnen toalett nere (grönritad på bilden) sugs tom och avloppslukt kommer in i huset.
Detta problemet fanns inte direkt efter golvbrunnen sattes in utan det har kommit med tiden.
Lukten försvinner så fort man fyller på vatten vilket jag får göra flera gånger om dagen speciellt om jag spolar på toaletten uppe.
Att tillägga är att det blev stopp på toaletten uppe och försök till att spola bort det gjordes med 10L hinkar i toastolen vilket resulterade i att avloppskoppling till ett av handfaten uppe lossnade och jag fick 10L vatten i köket våningen under istället.
Detta är fixat och tätat.
Kallade ut en firma för att spola rent avloppet uppe och de tog dän toalettstolen för att spola ut beläggningar och pluggen.
Efter denna renspolningen av avloppet har allting blivit mycket värre. När jag spolar upp låter avloppet mycket (vilket det inte gjorde innan) och det gurglar länge. Man kan även höra "droppar" i avloppet/toastolen.
Har ni tips på vad det är som kan skapa detta fenomen och vad jag borde göra?
Åtgärder jag har gjort:
- Kontrollerat tätningar runt handfatsavloppen uppe för att kolla så det inte kommer in luft någonstans.
- Kontrollerat funktionen på avluftningsventil. (öppnas endast av övertryck annars är den stängd)
- Bytt avluftningsventilen som sitter på övervåningen till en vaccumventil men det funkade inte, satt tillbaka den gamla.
Misstankar:
- Kan plunschen vid toalettstolen uppe skapa dessa problem om den inte skulle täta?
- Behöver jag avluftning på avloppet vid toaletten nere? Då borde golvbrunnen i tvättstugan också sugas tom?
Jag mottager alla tips och hjälp jag kan få.
Tack!
Först lite info om vad jag har för hus.
1½ plans villa byggd 1979.
Toalett på övervåningen som är sedan 1979 men duschdelen renoverades 09 och toastolen har bytts, vet ej när.
Toalett nedervåning nyrenoverad och det sattes dit en golvbrunn till badkar/dusch på befintligt avlopp.
Tvättstuga i vägg i vägg med toalett nere med golvbrunn.
Kök nere men ingen golvbrunn.
Resterande avlopp/golvbrunnar som finns går på efter tvättstugans avlopp och de finns allihopa i en tillbyggnad till bodelen men denna tillbyggnad ligger lite lägre än bodelen.
Bifogar en extremt "snygg" paintbild på hur avloppet ser ut i bodelen.
Nu till problemet. Golvbrunnen toalett nere (grönritad på bilden) sugs tom och avloppslukt kommer in i huset.
Detta problemet fanns inte direkt efter golvbrunnen sattes in utan det har kommit med tiden.
Lukten försvinner så fort man fyller på vatten vilket jag får göra flera gånger om dagen speciellt om jag spolar på toaletten uppe.
Att tillägga är att det blev stopp på toaletten uppe och försök till att spola bort det gjordes med 10L hinkar i toastolen vilket resulterade i att avloppskoppling till ett av handfaten uppe lossnade och jag fick 10L vatten i köket våningen under istället.
Detta är fixat och tätat.
Kallade ut en firma för att spola rent avloppet uppe och de tog dän toalettstolen för att spola ut beläggningar och pluggen.
Efter denna renspolningen av avloppet har allting blivit mycket värre. När jag spolar upp låter avloppet mycket (vilket det inte gjorde innan) och det gurglar länge. Man kan även höra "droppar" i avloppet/toastolen.
Har ni tips på vad det är som kan skapa detta fenomen och vad jag borde göra?
Åtgärder jag har gjort:
- Kontrollerat tätningar runt handfatsavloppen uppe för att kolla så det inte kommer in luft någonstans.
- Kontrollerat funktionen på avluftningsventil. (öppnas endast av övertryck annars är den stängd)
- Bytt avluftningsventilen som sitter på övervåningen till en vaccumventil men det funkade inte, satt tillbaka den gamla.
Misstankar:
- Kan plunschen vid toalettstolen uppe skapa dessa problem om den inte skulle täta?
- Behöver jag avluftning på avloppet vid toaletten nere? Då borde golvbrunnen i tvättstugan också sugas tom?
Jag mottager alla tips och hjälp jag kan få.
Tack!
Kan du ha en förträngning mellan den nya brunnen och toaletten på den nivån? Allt tyder ju på att avluftningen inte fungerar helt OK.
Tack för svar.HasseTeknik skrev:
Jag har inte upplevt några problem med toaletten nere så jag tror inte det. Det fungerade fint tidigare men något har blivit värre efter avloppet spolades rent.
Det kanske är bättre "fart" i avloppet nu som kan påverka det hela men hur justerar man det eller kan något annat problem orsaka att det blir mer "fart" i systemet.
Kan tjuvluft på övervåningen orsaka att det får mera fart?
Okej, detta måste jag kolla upp. Rekommenderar du vaccumventil eller "övertrycksventil"?Matti_75 skrev:
Uppe eller nere? Vet inte riktigt vad jag kan ta reda på genom att öppna och spola där?J jonaserik skrev:
Avluftningen går inte upp på taket eller på vinden. Sitter en ventil i ett sidorum. Den arbetar som den ska så det bör inte vara stopp till den. Det sitter en "övertrycksventil" om man kan kalla det så. Stängd normalt sätt men öppnar vid övertryck. Jag har provat sätta en vaccumventil där som alltid är stängd men bara öppnar för undertryck. Fungerade inte bättre, snarare sämre.T topmount skrev:
Man sätter vacuumventiler för att ersätta avluftare över tak och förhindra att vattenlås sugs ur.
Övertrycksventiler fyller ingen funktion i en villa. De använder man i större flerfamiljshus.
Testa en vacuumventil vid tvättstället som föreslagits.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIqvHnt8PK5wIVCZSyCh04MA38EAQYBSABEgLR1fD_BwE
Övertrycksventiler fyller ingen funktion i en villa. De använder man i större flerfamiljshus.
Testa en vacuumventil vid tvättstället som föreslagits.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIqvHnt8PK5wIVCZSyCh04MA38EAQYBSABEgLR1fD_BwE
Tack för svar. Ska försöka hitta tid för detta. Snubblade även in på ett annat vattenlås till golvbrunnen som ska motverka att det sugs torrt.S Stegatorparn skrev:
Ett sådant kanske skulle kunna vara en fix men inte en permanent lösning.
Klicka här för att svara