J
Satt liknande för övergång mellan gammalt gjutjärn och ny plast...
Behöver man inte dra dessa rätt hårt för säkert tätt, håller "äggskalet" för detta?
Misstänker gjutjärn kräver att dra hårdare då de är skrovliga på ytan, så kanske går dra försiktigt i detta fall... men ändå...

H
J JohanLun skrev:
Satt liknande för övergång mellan gammalt gjutjärn och ny plast...
Behöver man inte dra dessa rätt hårt för säkert tätt, håller "äggskalet" för detta?
Misstänker gjutjärn kräver att dra hårdare då de är skrovliga på ytan, så kanske går dra försiktigt i detta fall... men ändå...
min rörmockare satte bara dom med skruvar på gjutjärn. för att sån gammal limmat rör är så sprött.

Krilleman
Absolut är denna plasten spröd. Men det finns nog inget alternativ.

En ersättningsmuff tätar inte i detta läget.

H
Krilleman krilleman_215 skrev:
Absolut är denna plasten spröd. Men det finns nog inget alternativ.

En ersättningsmuff tätar inte i detta läget.
jag tror vi tänker på olika sorts muffar.
sån som du tänker på kallar vi bara skarv

Krilleman
henke_benke skrev:
ag tror vi tänker på olika sorts muffar.
sån som du tänker på kallar vi bara skarv
En vanlig muff går ju inte över pga att det redan sitter ett rör med muff-ändan mot golvet.

En ersättningsmuff tätar invändigt och passar på tjockväggiga rör.

Teknisk ritning av en ersättningsmuff med måttangivelser; diameter 110mm och andra specifika dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ersättningsmuff avsedd för invändig tätning på tjockväggiga rör, isolerat mot vit bakgrund.

H
Krilleman krilleman_215 skrev:
En vanlig muff går ju inte över pga att det redan sitter ett rör med muff-ändan mot golvet.

En ersättningsmuff tätar invändigt och passar på tjockväggiga rör.

[bild] [bild]
vi sätter en som går in i röret. i "gummi". detta görs av en kunnig rörmokare

Tack alla.
Det var inte ett så enkelt byte. Började med att kapa ca 10 cm ovanför golv och en bit ovanpå rensröret. Den limmade muffen satte fast som sjutton.
Fick göra en snitt i höjdled på muffen, försiktigt så man inte skadar röret som muffen sitter på. Värmde med luftpistolen försiktigt, och allt mjuknade upp. Kunde ta loss bit för bit av muffen.

Det visade sig att diametern på PVC röret var 110mm. Måste ha mätt galet fel från början. Köpte en Lernco koppling, nytt rensrör samt lite rördelar. Det blev helt okej.
Vågade inte dra åt skruven på klämbandet som satte på det gamla röret så hårt. Ifall det skulle spricka.
Nu hoppas jag att det är tätt nu.

Bifogar ett par bilder

Era kommentarer?

Reparation av PVC avloppsrör med koppling och delar efter byte nära golv och vägg.
Skapa konto

Installation av nytt PVC-avloppsrör med Lernco koppling och klämband vid golvpassage.
Skapa konto

Krilleman
Fick du bort den befintliga muffen nertill så bör en helt vanlig ny muff gå att skjuta över!

Betydligt bättre än fernco-kopplingens slangklämma på din sköra plast.

Fast då måste du även köpa en skjutmuff.

H
M magnlar skrev:
Tack alla.
Det var inte ett så enkelt byte. Började med att kapa ca 10 cm ovanför golv och en bit ovanpå rensröret. Den limmade muffen satte fast som sjutton.
Fick göra en snitt i höjdled på muffen, försiktigt så man inte skadar röret som muffen sitter på. Värmde med luftpistolen försiktigt, och allt mjuknade upp. Kunde ta loss bit för bit av muffen.

Det visade sig att diametern på PVC röret var 110mm. Måste ha mätt galet fel från början. Köpte en Lernco koppling, nytt rensrör samt lite rördelar. Det blev helt okej.
Vågade inte dra åt skruven på klämbandet som satte på det gamla röret så hårt. Ifall det skulle spricka.
Nu hoppas jag att det är tätt nu.

Bifogar ett par bilder

Era kommentarer?

[bild]

[bild]
finns större risk att skruvmuffen läcker.

Jag är förstås ingen rörmokare men teoriskt sett bör det bli ännu sämre med en vanlig muff, eftersom man inte kan klämma lika tight som med Lernco koppling. Eller?

Jag värme upp det gamla röret, dvs den mjuknade lite, därefter satte jag ner Lerncon igen och vågade skruva en aning hårdare. Sitter numera som berget och än så länge läcker det ingenting. Fast så gjorde det inte heller innan när jag drog åt hårdare.

Varför skulle inte en ersättningsmuff funkat i det här fallet? Jag har precis samma problem som trådskaparen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.