4 622 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Borrabrunn finns garantier att man hittar vatten?
Hej vi har egen brunn vars vatten inte räcker nu funderar vi på om värt borra nytt hål vore skönt med vatten när vrider på kranen det tar slut ibland och perioder ofta. Men ska vi lägga betala och omaket skäll från grannar för att det dammar så vill man veta att vi får vatten. Finns det garantier och hur vet de flödet i brunnen. Många frågor men undrar om värt det. Tackar för svar
Många för att inte säga alla har en garanti för vatten. Våran på orten har 100 liter i timmen som nån garanti. När dom borrade hos mig så var hålet snustorrt men efter tryckning med vatten så gångarna i berget blev "rensade" så har jag 120liter/ timmen
jisses ja det tillflödet skulle behöva får ibland stänga av pumpen och vänta mellan 10-18 timmar innan vi har vatten sedan är man försiktig törs knappt spola bra att finns garantiV Vector skrev:
Många firmor har som sagt vattengaranti. Precis som för en annan användare ovan så borrade vi ett hål på förra stället. De borrade ned till 100m (har jag för mig att det var) men det var ändå torrt i hålet, så de kom med en bil och högtrycksspolade brunnen och efter det fick vi fint flöde. Vi betalade inget extra för det senare momentet eftersom de hade "vattengaranti".
Kör du bevattning eller liknande som gör att du behöver mer. Du får ju en reserv i hålet.P Picta skrev:
Säg att du har 200liter i hålet så måste du under 1 timme plocka ut närmare 300liter innan vattnet är slut.
För normalt hushåll är det relativt mycket.
Väljer man större rör så får man mer reserv.
När vår brunn borrades fick vi 8000liter per timme.
M Maledictus skrev:Många firmor har som sagt vattengaranti. Precis som för en annan användare ovan så borrade vi ett hål på förra stället. De borrade ned till 100m (har jag för mig att det var) men det var ändå torrt i hålet, så de kom med en bil och högtrycksspolade brunnen och efter det fick vi fint flöde. Vi betalade inget extra för det senare momentet eftersom de hade "vattengaranti".
Det låter kanon där vi bor är det lite knepigt finns flera hål. Tid ägare fick borrat och fick kona (tror det heter då) kvar i hålet gav upp. Nästa borrare gick ner långt hittade vatten man gjorde åtgärder sedan för att öka tillflödet hjälpte lite. Men vi har blivit utan vatten flera gånger så det är bra att veta hur det går till på andra ställen. Tack för hjälpenC cpalm skrev:
Nej vi har endast till hushållet. Dvs disk.wc.dusch. bevattning körs på regnvattenA Alexn72 skrev:Kör du bevattning eller liknande som gör att du behöver mer. Du får ju en reserv i hålet.
Säg att du har 200liter i hålet så måste du under 1 timme plocka ut närmare 300liter innan vattnet är slut.
För normalt hushåll är det relativt mycket.
Väljer man större rör så får man mer reserv.
När vår brunn borrades fick vi 8000liter per timme.
Klicka här för att svara