Vatten & Avlopp
Tjompo: [citat] Kan ju inte titulera mig som vvs:are, men har en del erfarenheter kring LK’s sortiment som projektansvarig på olika byggnadsprojekt. Så blir en del bollande mellan olika yrkesgrupper om problemlösningars osv.
Alexn72: Absolut går det. Men tänk på att om strömmen går så är risken att det fryser med tanke på att ni inte kommer vara där hela tiden på vintern. Om där inte finns någon backventil i botten på slangen så kan ni dessutom kallställa enkelt om det behövs. Genomgått bara släppa in lite luft
kest: [citat] Jag är lite osäker men jag tror att Antidunst är någon form av bilologisk färgad olja, men att av lukt o känsel så??? Funkar lika bra med några matskedar på ytan. (omätt= en svätt) Har svätt lite i många fläktrum.
Magrand: https://e-handel.robota.se/e-handel/Nyheter/Produktnyheter/TRYCKSTROMBRYTARE_DIGITAL_SWITCHMATIC_2T?id=940003
Pippi Viktualia: Det är så himla krångligt att installera mot den gamla knepiga rördragningen. Jag försökte böja prisolrör i rätt skruvad böj men lyckades inte så det får nog bli slang ivf.
SvanteC: Om du tror det är prisolrör som kommer ut så hade jag tagit ut en VVS-are. Du verkar ha pex rör i rör. Rent krasst ska det ju gå att byta pexen och få ett längre rör. Men troligtvis så sätter man väl en skarv om skåpet ska vara kvar...
Villa1949: Uppföljning. Det slutade med att vi tog in firma som: -bytte båda rören i bild och monterade avstängningsventil på båda.. -Bytte säkerhetsventil på värmepumpen som läckte. -Installerade ny tappkran. -Installerade ny mora blandare med lite nya rör. Alltså lite allt möjligt fix. Priset landade på ca 11000 efter rot. Varav ca 1/3 var arbetskostnad, resten material. Blandaren var helt
ADent: Vi bestämde oss för att byta till sänkpump utan att veta vad felet var. När vi drog upp slangarna så såg ejektorn ok ut och ventilen i botten verkade fungera som den ska så gissningsvis är själva pumpdelen utsliten. Vårt borrhål är borrat i den grävda brunnen. Det kommer alltså upp ett rör från botten av den grävda brunnen. Detta rör är inte tillräckligt högt utan ytvatten
ginnfilt: Jag får inte till det på ett bra sätt utan det lutar åt att det blir en separat dragning till handfatet. Staffan2000:s lösning skulle fungera i teorin men jag har inkommande 110-rör i en perfekt rak linje mot plats för WC-stolen så att ta ut ett Y från den gör att WC-stolen hamnar fel. Som det ser ut nu blir det enklast att bara sätta en klosettböj på 110-röret, då ligger det rätt
erik_qwerty: Den där var väldigt lik den gamla brunnen, tack för tipset! Tyvärr funkar den inte av ett par olika anledningar, dels skulle det nog vara väldigt svårt att få dit en likadan igen, den gamla lämnade inte sin plats i ett stycke. Sen uppfyller den inte ett av huvudkraven, nämligen att ha luktstopp om den torkar ut. Den gamla torkade ut regelbundet efter att vi flyttade tvättstugan och
streetlab: Tack för svaren, skruvade ut ventilen och där inne låg det 4 delar huller om buller. Så lösningen blev så enkel att sätta ihop allt och skruva tillbaka det. Fullt fungerande igen
Nahpets: Hej alla Tack för engagemanget. Nu har det slutat droppa... Jag har inte gjort något.
Krilleman: Du behöver då någon anslutningskoppling (som jag felaktigt benämnde blandarspolpe ovan).. https://www.trio-perfekta.se/produkt-kategori/anslutningskopplingar/ 8187361 bör passa dig bra. Den svarta kontramuttern (som är till för duschkabin) kastar du. Glöm inte att repa gängan så linet inte snurrar runt untan tar "tag" och följer med. Men grunden är ju alltid inom all vattendragning
Krilleman: [citat] Välkommen till forumet @TreborSvenson (y) Utveckla gärna ditt spörsmål med allt det felaktiga som försiggår och som du är så trött på! Jag har bara råkat på 155cc på nyare blandare av "noname" märke. Alldeles för nytt för att vara från -70. Med det sagt innebär ju inte att det ena utesluter det andra i frågan om 155cc.
johanwahlberg: [citat] Tackar! Jag förstår. Jag uppskattar att min tunnväggiga slang är 1,5mm jämfört med 2mm på vanlig 20mm PEM. Det ger en extra mm i invändig diameter vilket låter lite men kan nog göra viss skillnad.
Atlanticlive: Bytte själva insatsen med termostaten då slutade det droppa. Märkligt men då har man lärt sig något nytt :-)
Manhunter: Har också sån i källare tvättstugan
JerreEssberg: Jetklammor, inte ultrajet, fanns både svarta för inomhus och rostfria för ute/ingjutning under iaf hela 90-talet. Men "brickorna" och bultarna var alltid blanka så de där ser ut att vara målade på plats
Fredrikkarlsson1992: [citat] Tyvärr är inte något av diskmaskinen eller tvättmaskin i samma rör där men visst kan det vara så i andra fall. :)
Sir johannes: [citat] Problemet var att metallvredet under plastreglaget var tillbakaställt. Förmodligen p.g.a. det bodde en äldre dam här och som säkerhet för att det inte skulle bli så varmt.
Totte lille: Ser ut som en Hafa/Westerbergs Norden samma stol i grunden olika namn Kan också vara en cersanit då dessa såg likadana ut et tag
GK100: [citat] Är det något du litar på som du får fram på så sätt kan du ju bara översätta de trycken till per meter och sen leka med längderna som du vill. Bara att du tar längd av respektive dimension gånger tryck per meter för den typen och lägger ihop delsträckornas tryck som svar på totalen. Är det betong du pumpar blir det säkert lite annorlunda än det vi har tagit upp tidigare
jonaserik: Ta hammaren och knacka lite våldsamt 5- 6 ggr på bulten som håller det röda vredet, så lossar den kanske, är kalklagring i den.
azzn: [citat] Och du känner ingen med konto på ahlsell som du kan få handla genom? Annars som någon sa ovan, muffar för pp-rör. Slangen skulle ju bara användas som kabelskyddsrör.
mogge_73: Det är ingen fara att dricka vattnet, koka om du vill lagra vatten eller ha i vattenflaska. Annars är det bara att spola ordentligt på morgonen.