S
Skystalker: Tänkte avsluta tråden med bild på nya ventilerna och konsollen. Fick dessutom ny vattenmätare på ”köpet”. Debiterades kostnaden för konsollen samt en timmas arbetstid och är helnöjd då priset blev hälften av det som jag i början fick från ett annat företag. Tack till alla som engagerat sig!
16 svar · 6,2k läst
·
V
vvs facit: Det är inga problem att återmontera en ny brunn . Smörj ringen med Glidex eller liknande innan montaget så blir det som kaka till kaffet Mvh
1 svar · 990 läst
·
F
falkn: [citat] Du hettar ju ändå upp vattnet när du kommer hem och använder ett tappställ. Denna lösningen är väldigt vanlig i nyproduktion idag. Nästa steg är ju att ha 3 separata skåp vilket också görs ibland, men det kräver en planlösning som medger det också.
7 svar · 5,0k läst
V
vvs facit: [citat] Det finns en hel del tyvärr . Exempel ur verkligheten Bakfall För lång sidodtagning från ventilation . Anslutningen av wc gör att vattnet går åt 2 håll ( kan ibland gå ut tung massa i golvbrunn till och med eller bygga stopp för ventilation där fallet är dåligt ) Grenrör efter WC ligger för långt ner i vattengången . Papper fastnar i grenröret och bygger pappersbollar
8 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Den som länkas till av Cider fungerar bra och kan ställas onormalt högt , lätt att byte
12 svar · 4,2k läst
·
N
Nevada2: [citat] Finns ett äldre expansionskärl som är urkopplat på vinden och någon slags isolerad behållare med ett rör som går uppåt som jag antar är ett expansionskärl? Svårundersökt då vinden är trång och man måste åla sig fram över isolering med ficklampa :rofl: Svårt att fota med. [bild] [bild] [bild]
17 svar · 7,0k läst
·
Banvaktarn
Banvaktarn: Känns nästan som svaret är nej eftersom inget står på produktsidorna, montering är PEM med stödhylsa.
0 svar · 726 läst
C
cfs75: Fortfarande osäker på modell, men denna löste problemet; RSK 7137020 [bild]
3 svar · 988 läst
·
V
vvs facit: Att ta upp hål och få det tätt är inga problem alls. Rätt hålsåg och rätt packning så fungerar det 100. Rekommendationen om ni väljer fler anslutningar på samma ledning till olika fastigheter är rensanordning till varje fastighet separat vid dem grenrör som monteras Eller en brunn till med X anslutningar innan pumpstationen . Men det viktigaste . Se till att pumpstationen Är
2 svar · 1,4k läst
·
RubenSvarte
RubenSvarte: Det normala var tydligen två veckor, men med jul och nyår framför oss...
4 svar · 4,0k läst
·
Feyin
Feyin: https://www.clasohlson.com/se/Flexibel-avloppsslang/p/40-7352?gclid=Cj0KCQiA6IHwBRCJARIsALNjViXr7jl-FHSzu-5kZmFsAD-8xvCDdWUxo8XXpx5T8qKM_RKNedGlHpgaAiMeEALw_wcB Ovan ser ju lovande ut men frågan kvarstår hur jag gör med sidoskyddet på badkaret. Allt som ska förbi/under det kommer ju att mosas och gå sönder till slut. Borde jag kapa en liten ring längst ner där röret får gå ut? Eller
2 svar · 3,0k läst
·
A
Amrich: Jag provar med en förtydligande bild. Jag ska försöka ta en utan isolering senare. Det är rören med isolering runt. 22mm kopparörrör som går upp till övervåningen och utan skarv in i rummet jag renoverar (se bild i inlägg #1) Förgreningen till köket är 15mm rör med vit plastisolering runt (prisol?) Bortse från de gröna rören de går till radiatorer och de vita är VP-rör. Ja
25 svar · 5,3k läst
·
S
stahre87: Hej. Vi bor i hus med avlopp till 3 kammarbrunn som vi delat med ena grannfastigheten. Kommunen har skickat frågor om tillsyn och vi kommer behöva renovera brunn och infiltration inom snar framtid. Jag har ett dubbelgarage med inredd övervåning som en lägenhet. Vatten finns draget men skulle vilja ha en toalett för att det skall kunna nyttjas som gästhus och boende för barnen i framtiden.
0 svar · 2,2k läst
R
rodro: Ursäkta den sena uppdateringen. Det kommunala bolaget undersökte med inspektionskamera i de ledningar som kan läka i kulverten. Alla är hela och fina: - kommunens avloppsledningen av betong, - kommunens dagvattenledningen av betong, - vår hus.dagvattenledning av betong, Det enda alternativet kvar är att grundvatten som hittat ut i vår kulvert.
10 svar · 3,5k läst
useless
useless: Borde sitta ett i närheten av värmepumpen.
3 svar · 767 läst
C
Christian_l: Stort tack för svaret!
5 svar · 1,9k läst
·
pelrik
pelrik: [citat] Har ca 0,2 lägre än tillslagstryck. Hur då klibbat fast? Kan tillägga att det är mangan i vattnet som filtreras bort efter hydropressen genom vanligt patronfilter 5 my. Manganet frigörs när vattnet passerar radonfiltret som helt enkelt är en tank med sprinklermunstycken och en avluftningsfläkt. Hydropressen sitter alltså efter radonfiltret. Det känns ju inte jättebra att få
17 svar · 16,2k läst
tttomten
tttomten: Du bör ju även få den kärvande att funka eller byta ut den. Klart du kan dra sönder den men dom är rätt tåliga så att dra sönder den med handkraft är nästan omöjligt. Med verktyg är det lättare att släppa men också dra sönder men det som oftast händer är att handtaget slirar så vattenläcka är inte troligt. MEN innan du ger dig på med våld så bör du ha kollat att du vet
5 svar · 13,9k läst
·
F
flar: Tack för ert engagemang! Jag nämnde det för ordföranden i föreningen som skulle ta hit någon.
3 svar · 4,7k läst
T
Tareson: [citat]
1 svar · 3,2k läst
T
O
Oldfart: Vad jag kan hitta så verkar alla fördelare ha 20R in och 15R ut. Jag hittar inget med större utgående så jag funderar på att sätta T-kopplingar i serie med en avslutande L-koppling istället. Jag har alltså två alternativ: Alternativ 1: - Inkommande rör 22mm/20R klämmringskoppling --> 20R fördelare - Avstick 15R --> 15R kulventil 15R --> 18mm/15R klämmringskoppling - Övergång från
0 svar · 2,6k läst
B
Bredare: Den har en gummipackning i ena änden och andra änden ansluter du med flexslangen som också har en gummipackning, så nej, ska inte behövas någon form av tätning.
10 svar · 3,2k läst
·
kulle
kulle: Jag tycker oxå din entrepenör har ett ansvar i detta, gropen skulle rensats från sten och lagts ett lager sand i botten. För troligtvis är det en sten som tryckt hål i tanken.
1 svar · 1,0k läst
ring630
ring630: [citat] Finally, I killed the noise by slowing down the water pump. Now I can have a good sleep and a quite Christmas. Thanks very much!
9 svar · 1,1k läst
·
B
Bredare: Om den går att reparera så är det enbart genom att brotscha om felet är som du beskriver, ska du ta dit en hantverkare så är det precis som du säger svårt att motivera kostnaden.
21 svar · 6,9k läst
·
K
Krypstocken: Fixat... [bild] [bild] [bild] [bild]
7 svar · 7,6k läst
·
R
Rappen88: [citat] Får kolla närmare när jag kommit hem.
3 svar · 4,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: PVA-förstärkt finbetong skulle nog funka. Man blandar alltså typ vitlim/trälim i betongen och gjuter. Den blir segare och starkare. https://www.paintpro.se/lim-fog-kitt-och-spackel/dammbindare-betonglim-661
12 svar · 4,7k läst
·
T
tergo: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-denna-trasig.296818/ #7
4 svar · 14,1k läst
·
B
Baskavoda: Testade att värma mattan och lyckades trycka tillbaka ringen då. Lite osäker på om den kommer sitta kvar dock. Det sitter ju skruvhål både i silen och i brunnen. Är tanken att man ska kunna skruva fast den också? Finns det speciell skruv avsedd för det i så fall?
5 svar · 3,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.