Ska dra utanpåliggande rör i badrummet.
Kommer troligen att bli på lördag eller söndag...
Duger det att handla på Biltema eller Jula?
Ska dras till en dusch, ca 6mx2 rör.
Till wc och handfat, ca 1m och därifrån genom vägg till ett kök utan diskmaskin
Räcker det med 12mm rör eller ska det vara 15mm?
Om det duger att handla på nån av butikerna är det nåt man ska tänka på?
Stödhylsor?
Skulle behöva 3vägs avstängning kan man handla även sånna på butikerna?
Kommer troligen att bli på lördag eller söndag...
Duger det att handla på Biltema eller Jula?
Ska dras till en dusch, ca 6mx2 rör.
Till wc och handfat, ca 1m och därifrån genom vägg till ett kök utan diskmaskin
Räcker det med 12mm rör eller ska det vara 15mm?
Om det duger att handla på nån av butikerna är det nåt man ska tänka på?
Stödhylsor?
Skulle behöva 3vägs avstängning kan man handla även sånna på butikerna?
Här finns allt om dimensioner mm.
https://www.gelia.se/globalassets/g...r_info_gelia_pdf/3030000001_vvsguide_1212.pdf
https://www.gelia.se/globalassets/g...r_info_gelia_pdf/3030000001_vvsguide_1212.pdf
Har väldiga problem med att få det tätt i kopplingarna, kapat med röravskärare, rensat rören efter kap
Dragit halv hårt, typ lite mindre än ett varv, ändå läcker det. Har så klart dragit med men läcker lik förbaskat
Dragit halv hårt, typ lite mindre än ett varv, ändå läcker det. Har så klart dragit med men läcker lik förbaskat
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
låter skumt, brukar inte vara problem att få det tätt. Du har inte råkat repa röret "på längden"?nino skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Du har inte råkat blanda olika märken på kopplingar?
Med halvhårda rör, stödhylsor och klämring är det svårt att inte få det tätt. Jag skulle öppna för att koll att allt sitter som det ska, att du t.ex fått in röret tillräckligt långt i kopplingen och sen dra åt lite hårdare när allt sätts ihop igen.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Bara en "sanity check":
Exakt hur har du gjort? Inget lin eller annat skräp?
Har du kollat att de verkligen gått in så långt de skall, så att röret går helt igenom den koniska ringen?Var det rätt stödhylsa för röret? Rätt diameter? För koppar, inte PEX?
Och det är klämringskopplingar, inte halvkopplingar?
Var läcker det? Där röret går in i kopplingen, eller vid gängan på kopplingen?
Exakt hur har du gjort? Inget lin eller annat skräp?
Har du kollat att de verkligen gått in så långt de skall, så att röret går helt igenom den koniska ringen?Var det rätt stödhylsa för röret? Rätt diameter? För koppar, inte PEX?
Och det är klämringskopplingar, inte halvkopplingar?
Var läcker det? Där röret går in i kopplingen, eller vid gängan på kopplingen?
Ja men jag hade läck i en t-koppling, kapade ett nytt rör, drog ihop det i knäet och ändå läcker det.. helt säker på att rören är i bott.T toolman77 skrev:
Funderar om jag ska åka på Dahl och ta ut nya grejer och se om det blir skillnad.
Även en reducering 15-12 läckte, där var det till 100% bara Biltema
Beroende på kvalitet så kan just t-kopplingar vara lite väl klent gods och deformeras men har du bara 12 eller 15 rör så borde det inte vara något problem. Jag skulle ändå ta i lite till för att testa.