BirgitS
P pjkw skrev:
Hur löser man det rent praktiskt, kan man låta gamla avlopp vara kvar in i det sista och sen på typ en dag bara byta till nya under en dag typ eller kommer hela avloppet behöva vara avstängt från dag ett?
När de horisontella stammarna byttes här har jag för mig att rörfirman började med att bila upp källargolvet och sen byggde ihop de nya rören liggandes ovanpå golvet och därpå fick lägenheternas avlopp inte användas under en halv eller hel dag medan de vertikala stammarna anslöts till de nya rören. Därpå kunde de gamla rören tas bort och sen behövdes det igen ett kortare stopp medan de nya rören las ner på de gamla rörens plats och anslutningarna fixades. Nu är det väl åtminstone 5 år sen så jag kommer inte ihåg alla detaljer men det var något åt det hållet och absolut inte så att vi inte hade något avlopp under en natt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När de horisontella stammarna byttes här har jag för mig att rörfirman började med att bila upp källargolvet och sen byggde ihop de nya rören liggandes ovanpå golvet och därpå fick lägenheternas avlopp inte användas under en halv eller hel dag medan de vertikala stammarna anslöts till de nya rören. Därpå kunde de gamla rören tas bort och sen behövdes det igen ett kortare stopp medan de nya rören las ner på de gamla rörens plats och anslutningarna fixades. Nu är det väl åtminstone 5 år sen så jag kommer inte ihåg alla detaljer men det var något åt det hållet och absolut inte så att vi inte hade något avlopp under en natt.
Det låter bra, hoppas att det blir något liknande här
 
Finns ju metoder där man blåser in ett rör i röret. Blir ett självbärande rör, och kan göras även om det saknas delar på röret. Så hur dåligt är era rör då om detta inte fungerar.
 
M Mortsken skrev:
Finns ju metoder där man blåser in ett rör i röret. Blir ett självbärande rör, och kan göras även om det saknas delar på röret. Så hur dåligt är era rör då om detta inte fungerar.
Detta heter relining.
 
H huggan skrev:
Detta heter relining.
Det är jag fullt medveten om.
 
M Mortsken skrev:
Det är jag fullt medveten om.
Okej, tänkte kanske att du inte visste heller tappade namnet. Kan vara bra för dom i tråden som vill lära sig mer om lösningen, om man nus ka söke fter det eller så.
 
Det jag menade är att det finns olika metoder. En där man sprutar plast med ett munstycke inne i röret, och då behöver klart röret var någorlunda helt. Men också denna metoden där man i princip blåser in ett nytt rör.
Denna metoden borde fungera trots att de har dåliga rör.
 
Absolut ingen sprutmålad plast ! Det avråder jag verkligen . Utan att hänga ut företags namn
Men så har jag filmat och fixat skador efter dom största i branschen . Och fy fan rent ut skrivet vad jag tycker det blir dåligt .
Strumpa ( som blir rör i rör) är det som gäller om man måste relina . Men det ska vara med grenrörs förstärkningar . Inte kantlimning .

Otroligt viktigt även med vem som sätter strumpan och ansvarar för spol och fräs
Då det avgör hela slut resultatet .

Ersätt brunnarna. Montera brunnar med självstängande luktlås
 
M Mortsken skrev:
Finns ju metoder där man blåser in ett rör i röret. Blir ett självbärande rör, och kan göras även om det saknas delar på röret. Så hur dåligt är era rör då om detta inte fungerar.
Det röret jag sett som är värst har helt gått av, ena halvan har sen satt sig så den ligger cirka halva rörets diameter lägre än det andra, tur i oturen så ligger det lägre av de två halvorna efter och inte före i fallet så att säga.. så vi får ett vackert vattenfall av avloppsvatten. Det har också vuxit in en rot rakt genom avloppet på ett ställe.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.