5 765 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Byta horizontella stammar i BRF
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
När de horisontella stammarna byttes här har jag för mig att rörfirman började med att bila upp källargolvet och sen byggde ihop de nya rören liggandes ovanpå golvet och därpå fick lägenheternas avlopp inte användas under en halv eller hel dag medan de vertikala stammarna anslöts till de nya rören. Därpå kunde de gamla rören tas bort och sen behövdes det igen ett kortare stopp medan de nya rören las ner på de gamla rörens plats och anslutningarna fixades. Nu är det väl åtminstone 5 år sen så jag kommer inte ihåg alla detaljer men det var något åt det hållet och absolut inte så att vi inte hade något avlopp under en natt.P pjkw skrev:
Det låter bra, hoppas att det blir något liknande härBirgitS skrev:
När de horisontella stammarna byttes här har jag för mig att rörfirman började med att bila upp källargolvet och sen byggde ihop de nya rören liggandes ovanpå golvet och därpå fick lägenheternas avlopp inte användas under en halv eller hel dag medan de vertikala stammarna anslöts till de nya rören. Därpå kunde de gamla rören tas bort och sen behövdes det igen ett kortare stopp medan de nya rören las ner på de gamla rörens plats och anslutningarna fixades. Nu är det väl åtminstone 5 år sen så jag kommer inte ihåg alla detaljer men det var något åt det hållet och absolut inte så att vi inte hade något avlopp under en natt.
Det jag menade är att det finns olika metoder. En där man sprutar plast med ett munstycke inne i röret, och då behöver klart röret var någorlunda helt. Men också denna metoden där man i princip blåser in ett nytt rör.
Denna metoden borde fungera trots att de har dåliga rör.
Denna metoden borde fungera trots att de har dåliga rör.
Absolut ingen sprutmålad plast ! Det avråder jag verkligen . Utan att hänga ut företags namn
Men så har jag filmat och fixat skador efter dom största i branschen . Och fy fan rent ut skrivet vad jag tycker det blir dåligt .
Strumpa ( som blir rör i rör) är det som gäller om man måste relina . Men det ska vara med grenrörs förstärkningar . Inte kantlimning .
Otroligt viktigt även med vem som sätter strumpan och ansvarar för spol och fräs
Då det avgör hela slut resultatet .
Ersätt brunnarna. Montera brunnar med självstängande luktlås
Men så har jag filmat och fixat skador efter dom största i branschen . Och fy fan rent ut skrivet vad jag tycker det blir dåligt .
Strumpa ( som blir rör i rör) är det som gäller om man måste relina . Men det ska vara med grenrörs förstärkningar . Inte kantlimning .
Otroligt viktigt även med vem som sätter strumpan och ansvarar för spol och fräs
Då det avgör hela slut resultatet .
Ersätt brunnarna. Montera brunnar med självstängande luktlås
Det röret jag sett som är värst har helt gått av, ena halvan har sen satt sig så den ligger cirka halva rörets diameter lägre än det andra, tur i oturen så ligger det lägre av de två halvorna efter och inte före i fallet så att säga.. så vi får ett vackert vattenfall av avloppsvatten. Det har också vuxit in en rot rakt genom avloppet på ett ställe.M Mortsken skrev:
Klicka här för att svara