Jag och min sambo har nyligen blivit husägare. Vi har köpt ett gammalt hus från sekelskiftet med grävd brunn.
Bland det första jag gjorde var att ta ett prov på vattenkvaliteten då jag tyckte mig känna en svag doft från vattnet. Tänkte först att det kunde vara för att vattnet har stått still nu i 3 månader här innan vi flyttade in och att det skulle bli bättre när vi fått lite cirkulation på det.

Men nu när resultatet har kommit från labbet visar det sig att det finns förhöjda halter av koliforma bakterier och att det klassas som otjänligt. Detta känns ju mindre bra och vi har undvikit att dricka vattnet. Värt att notera är ju att provet kom in till analys efter 24h som är det rekommenderade. Kan detta påverkat bakterietillväxten nämnvärt?

Nu är frågan, hur gör jag för att åtgärda detta? Skickar med bilder på provresultatet
Kan tillägga att vi är rätt gröna på det här med hus då det är första huset vi bor i :)
Laboratorieanalysrapport som visar otjänligt vatten på grund av höga nivåer av koliforma bakterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Labbrapport som visar vattenkvaliteten med förhöjda halter av koliforma bakterier från en grävd brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur är brunnen uppbyggd, lavad sten eller betongringar? Är locket tätt? Hur djup? Hur högt står vattnet i dagsläget?

Ja, tiden och temperatur är viktigt när du tar en vattenanalys. Välj Synlab eller Eurofins så får du prover enligt Swedac.
Du har ganska hög andel av organiskt material COD, halter över 5 är ganska höga (gränsvärdet är 8), och är det som ger ditt färgtal. Nitrat var också något högt, halter över 5 indikerar påverkan från åkerbruk.
Det kan vara så att det läcker i någon av ringarna vilket då drar in humus i vattnet.
Börja med att omsätta vattnet ordentligt och ta sedan en ny mikrobiologisk analys. Annars är det enkelt avhjälpt med ett UV-ljus.
Tänk också på att du har ett lågt pH-värde, detta bör du åtgärda så du inte förstör ledningsnät, VVB och dyl.

Redigerat:
Koliforma bakterier kan bero på avlopp eller liknande som läcker, är är det inte så troligt då E.Coli är under analysmetoder upptäckbarhet. Det betyder vid baktodling 0.

omsätt vattnet riktigt ordentligt, om möjlig vattenspridare etc när det är några grader över 0.
Hur mycket ni behöver omsätta vattnet beror på hur mycket brunnen rymmer. Men det är inte möjligt att omsätta förmycket. Tiden tills ni lämnade in provet har minimal påverkan på odlingen av bakt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.