Hej.
Håller på att renovera badrummet hemma, har monterat kall/varmvatten (PEX) på 40CC men blir nu lite osäker då jag kollar runt lite på olika badrum.( vill göra "rätt" innan jag monterar väggskivor).
Finns det något standard CC mått på vattenrör utifrån vägg? Har tittat på Vatettes väggbrickor och dessa är 40CC.
Jag har tänkt att koppla på 12mm kopparrör på kallvattnet för att kunna gå vidare till toaletten också. eller räcker 10mm? cirka 2 meters avstånd.
MVH Andreas
Håller på att renovera badrummet hemma, har monterat kall/varmvatten (PEX) på 40CC men blir nu lite osäker då jag kollar runt lite på olika badrum.( vill göra "rätt" innan jag monterar väggskivor).
Finns det något standard CC mått på vattenrör utifrån vägg? Har tittat på Vatettes väggbrickor och dessa är 40CC.
Jag har tänkt att koppla på 12mm kopparrör på kallvattnet för att kunna gå vidare till toaletten också. eller räcker 10mm? cirka 2 meters avstånd.
MVH Andreas
Bästa svaret
Då skulle jag kollat med försäkringsbolagen vad dom kräver vid ombyggnad/renovering. Annars kan man få det i nacken senare...S Sandman88 skrev:
Försäkringsbolagen kan med stor sannolikhet tolka att renovering skall utföras enl säkert vatten eller liknande, och kan man inte hänvisa/visa att det är fackmässigt utfört mm minskar elller uteblir ersättning helt är det risk för.
Och enl BKR ska rörgenomförningen sitta minst 100mm från golv, då mattan ska ha uppvik

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ok. Jag använder detta. Bifogar bild.F falkn skrev:
Redigerat:
Ja det funkar med vatettes väggbricka. Däremot har jag inte direkt positiv till Roth tillsammans med vatettes väggbrickor... ja, dom är godkända tillsammans, men jag har varit på många byggen (som Besiktningsman VS) där rörläggarna har väldiga problem med tätheten med just dessa produkter. Typ när man provtrycker 1 gång är det tätt, när man sen gör det igen läcker det.. Så kolla och efterdra kopplingarna och åter kolla så att det verkligen blir tätt.
Jag har blivit typ beordrad av TE att närvara vid montage och efterföljande provtryckning av lägenheter för att kunna påvisa att det inte/är RE som slarvat, vilket TE vill att det ska vara...RE har inte valt produkterna, så det är TE som åkt på massa extra kostnader då det är deras projektering...
Jag har blivit typ beordrad av TE att närvara vid montage och efterföljande provtryckning av lägenheter för att kunna påvisa att det inte/är RE som slarvat, vilket TE vill att det ska vara...RE har inte valt produkterna, så det är TE som åkt på massa extra kostnader då det är deras projektering...