Byggahus.se
Hej.

Håller på att renovera badrummet hemma, har monterat kall/varmvatten (PEX) på 40CC men blir nu lite osäker då jag kollar runt lite på olika badrum.( vill göra "rätt" innan jag monterar väggskivor).

Finns det något standard CC mått på vattenrör utifrån vägg? Har tittat på Vatettes väggbrickor och dessa är 40CC.

Jag har tänkt att koppla på 12mm kopparrör på kallvattnet för att kunna gå vidare till toaletten också. eller räcker 10mm? cirka 2 meters avstånd.

MVH Andreas

rörgenomförning ska vara enligt rörfabrikantens/ tätskiktsystemets anvisningar.
Dra du 10mm till wc

Detta är en toalett så inget tätskikt på väggarna.
Jag har tittat på vatettes Väggbricka 40cc, men säker om man ska ha 2 lösa väggbrickor på 80cc eller en hel på 40cc

//Andreas

Bästa svaret

Jag har satt 40mm väggbricka både på toaletten, bakom kommoden i badrummet och i tvättstugan. Alltid satt vinklade ballofixer rakt på väggbrickan och ansluter blandaren därefter. Klockrent!

• Gilla
Rise
  • Laddar…
Kanon. Precis så jag har tänkt mig.

//Andreas

Det är som flera nämner cc 40 som gäller om man inte kör väggdosor för vattnet. Då får man köra bredare för att få plats med anslutningskopplingarnas täckbrickor.

S Sandman88 skrev:
Detta är en toalett så inget tätskikt på väggarna.
Jag har tittat på vatettes Väggbricka 40cc, men säker om man ska ha 2 lösa väggbrickor på 80cc eller en hel på 40cc

//Andreas
Då skulle jag kollat med försäkringsbolagen vad dom kräver vid ombyggnad/renovering. Annars kan man få det i nacken senare...
Försäkringsbolagen kan med stor sannolikhet tolka att renovering skall utföras enl säkert vatten eller liknande, och kan man inte hänvisa/visa att det är fackmässigt utfört mm minskar elller uteblir ersättning helt är det risk för.

Och enl BKR ska rörgenomförningen sitta minst 100mm från golv, då mattan ska ha uppvik

16924909-6356-42B4-B559-E0BFA5CE3477.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2B962A51-E1FD-4851-ACE8-331356A5B9DF.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F falkn skrev:
Det är som flera nämner cc 40 som gäller om man inte kör väggdosor för vattnet. Då får man köra bredare för att få plats med anslutningskopplingarnas täckbrickor.
ok. Jag använder detta. Bifogar bild.

Redigerat:
  • Gilla
Rigor och 1 till
  • Laddar…
Ja det funkar med vatettes väggbricka. Däremot har jag inte direkt positiv till Roth tillsammans med vatettes väggbrickor... ja, dom är godkända tillsammans, men jag har varit på många byggen (som Besiktningsman VS) där rörläggarna har väldiga problem med tätheten med just dessa produkter. Typ när man provtrycker 1 gång är det tätt, när man sen gör det igen läcker det.. Så kolla och efterdra kopplingarna och åter kolla så att det verkligen blir tätt.

Jag har blivit typ beordrad av TE att närvara vid montage och efterföljande provtryckning av lägenheter för att kunna påvisa att det inte/är RE som slarvat, vilket TE vill att det ska vara...RE har inte valt produkterna, så det är TE som åkt på massa extra kostnader då det är deras projektering...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.