Hej,

Jag håller just nu på med att anlägga avloppssystem från husgrunden till en lågtrycksbrun och har stött på ett problem.
Vi har förlagt 110mm PP-Rör med fall från husgrunden som nu sticker upp genom makadambädden. Röret har varit draget i en schakt på frostfritt djup och ligger i en ledningsbädd med ett bra lager skyddsfyll. Röret har varit pluggat i båda ändar hela tiden för att skydda det från att en massa jord och skräp ska ta sig in. Idag när vi skulle muffa på den sista biten rör och installera brunnen (lågtrycksavlopp med skärande pump) så drog jag av proppen på röret och en mängd vatten forsade ut, uppskattningsvis runt 10 liter. Det sipprar nu en liten tunn stråle som jag skulle uppskatta till ca 1dl i minuten konstant ur röret. Min första tanke är att det eventuellt skulle kunna ha spruckit eller släppt i en muff när vi har paddat makadamen till plattan, någonting som jag tycker vore ganska otroligt eftersom det går vertikalt ner ca 700mm innan den första 45+45-gradersböjen. Vattnet som kommer sipprande ut röret är kristallklart vilket får mig att tro att det måste ha filtrerats genom stenmassorna.

När vi återfyllt runt rören tycker jag att vi har varit riktigt försiktiga med återfyllet och stödpackat ledningsbädden ordentligt för att sedan skyddsfylla med ledningsgrus. Visserligen så har det varit väldigt mycket vatten som har runnit in i schakten så att vi har fått ha en dränkbar pump som har stått och sugit hela tiden. Skulle det kunna vara så att de blöta massorna i kombination med marktrycket orkar pressa in vatten genom muffarna eller är det ett regelrätt rörsläpp/ sprucket rör vi har att göra med?

Jag har lyckats låna hem en inspektionskamera och ska försöka filma rören imorgon, men jag är rädd att vi inte kommer att kunna se någonting där. Någon som har några tips på hur man ska gå på detta? Jag vill ju helst inte behöva gräva upp en massa rör, men det är ju inte heller roligt att ha en läckande ledning under husgrunden.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Jag har haft ett lodrätt rör, ett spolrör för avloppet, som efter sprängningar och markrörelser lyfts upp 3 cm ovan gummimuffen och vatten strömmade in från skogen, huset står delvis på berg. Gick att hitta med inspektionskamera utan några problem när vi visste vad vi letade efter.
Killen med spolbilen sa att man ska leta efter vatten som rinner utmed sidorna på röret, alltså inte en stråle rakt ner eller upp utan som ett vattenfall på båda väggarna.
Så behöver du in med kameran, tänk på det.
Bra ljus och vridbar kamera behövdes för vår del.

Lycka till!

Hej.

Tack för tipset.
Efter att ha filmat idag så såg vi att en muff förmodligen har deformerats och kasat lite ett par meter utanför makadambädden. Det bör inte bli någon allt för stor operation att lösa imorgon.

• Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Tänkte återkoppla i tråden för allmännyttans skull.
Det visade sig att en packning i en muff hade blivit deformerad, något som kan vara svårt att upptäcka. Hade vi börjat lägga rör från andra änden, dvs från lågpunkt till högpunkt med stigande fall på 1.5% så hade vi aldrig upptäckt att rören hade släpp in vatten. Denna skadan hade aldrig kunnat få några negativa konsekvenser eftersom muffen endast släppte in kristallklart vatten utan partiklar från skyddsbädden. Det enda som hade kunnat vara negativt var att vi kommer att ha en lågtrycksanläggning med skärande pump där det extra vattentillflödet eventuellt hade kunnat få som effekt att pumpen startat någon gång då och då när vattenflödet fått nivåvakten att slå till pumpen.

Efter att ha frilagt schakten så kunde vi se hur luftbubblor tog sig upp i vattnet som stod i schakten (vi blev tvungna att gräva ganska nära bädden till huskroppen så en hel del regnvatten forsade ut i schakten tills fyllnadsmassorna var tömda). Efter att ha sågat av röret och delat på muffen så kunde vi se att röret inte hade krupit ur muffen pga eventuella påfrestningar vid återfyll utan att packningen helt enkelt var lite deformerad, och på eftersom någon varit och rört runt i hyllorna på Bauhaus hade jag råkat få en skjutmuff istället för vanliga muffar vilket först var lite irriterande men kom väl till pass för att fälla in en ny rörstump för att laga det hela. Efter återfyll kunde vi direkt se att vattenflödet till brunnen avtagit helt. Ca tre timmars jobb med återställning av ytan efter att vi larvat fram med grävmaskinen så var det klart.

Kanske inte allt för användbar information, men vem vet. Någon gång kanske någon annan råkar ut för något liknande och kanske har nytta av infon.

• Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Hade den som tryckte i röret glömt glidet eller att fasa kanten? Annars ser jag inte hur packningen kan ha blivit deformerad

Hej.
Kanten var fasad och rikligt med glidex aplicerat. Det enda jag kan tänka mig är att grus eller en liten stenflisa eller något annat skulle ha kommit emellan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.