K
Kenth71: [citat] Hej. Vart köpte du luftinjektorn ?? Sitter på samma system med en djupborrad brunn och en lite hydropress. Mvh kent / från Gotland
67 svar · 52,1k läst
S
Ssv225: Av någon anledning är bilden vriden. Lyckas inte räta upp den. Hoppas det går att förstå ändå. (Om någon kan förklara hur den rätas upp så informera gärna om det )
1 svar · 1,3k läst
·
Moosys
Moosys: Hej efter att vi tryckte vår gamla brunn gjorde vi en vattenanalys från Eurofins. Innan tryckningen hade vi inget problem med vattenkvaliteten, förutom att det säkert va lite hög kalkhalt. Enligt testresultatet rekommenderas det väl ett filter mot järn och mangan (har lite missfärgat vatten med järnsmak). Dessutom kanske något mot kalk eftersom det sätter igen blandare osv. Har googlat
0 svar · 686 läst
·
O
Off-grid: Hej, jag har ett off-grid ställe där batteri driver inverter som driver dränkbar pump i brunnen som pumpar upp vatten från brunnen ca 50 meter till en 60 liters trycktank som sedan trycker ut vattnet till torpet. Jag har en separat tryckregulator som känner av trycket och reglerar strömmen till pumpen. Det sitter en backventil uppe vid trycktanken. Nu vill jag ta vatten pem slangen nere vid
0 svar · 762 läst
Hillpinch
Hillpinch: [bild] Har börjat gipsa väggarna i badrummet och stöter på vissa funderingar. Röris har monterat LK rör i rör Uponor fixtur på plåtskena bakom en 15mm plywoodvägg som ska kläs med gips och vidare tätskikt och kakel. Jag funderar på själva fixturen, ska den gå igenom gipskivan? Det är även en viss rörlighet i fixturerna på upp till 5 mm. När jag byggde andra badrummet använde
0 svar · 1,5k läst
·
N
Niklas!: [citat] Tack för det! Misstankar bekräftade alltså. Vi får se om de dyker upp igen eller gav upp, så ser vi vad nästa steg blir. Det verkar som att det antingen är att kontakta kommunen för nån slags krigsföring via brunnar, eller få sina rör filmade fram till tomtgräns och hoppas på att de är hela. Kanske både och.
2 svar · 2,3k läst
·
A
andersgd: Tack för svaren! Detta är köksavloppen och ser ut att vara originalrör (huset byggt 1937). Jag förbereder ett köksbyte under våren och ska då byta alla rör även i källargolvet. Ska hålla lite koll under tiden på rören.
6 svar · 2,1k läst
·
R
ramafred: Bumpar lite... :)
1 svar · 2,4k läst
·
fredsang
fredsang: [citat] tack! Blir till att åtgärda alla fall!
4 svar · 2,4k läst
K
Kiri: Hallå, Min VVB (Metro Therm Cabinet 110 L) har lagt av, termostaten fungerar men vattnet blir inte varmt. På bilden syns att den undre kabelskon är svedd och att ledaren brunnit av. Utifrån det som syns på bilden, räcker det att endast byta patronen? Beredaren är 20 år så en följdfråga är förstås, är det ens värt att byta patronen? De verkar kosta ca 1500-1800 kr och samma VVB ny
0 svar · 6,1k läst
·
P
Anonymiserad 284245: [citat] Låter bra. De är de jag ska kontakta också.
9 svar · 4,9k läst
Krilleman
Krilleman: Mät innermåttet så får du enklare förslag på produkt som passar. En orange gumminippel kanske kan göra susen? Passar både i muff & rör 75mm.
3 svar · 5,5k läst
S
sole_oggi: Tack för alla svar! Det får vara tillsvidare.
12 svar · 6,6k läst
·
B
bsn: Efter lite petande så hittade jag ett dräneringsrör som gick från andra sidan huset till brunn som gått av i samband med att avloppet spräcktes. En lagning senare så är allt frid och fröjd.
1 svar · 4,2k läst
·
T
T7: Hej Ska byta avlopp i samband med köksrenovering , är idag ett gjutjärns avlopp anno 1960 talet...kan nån förklara skillnaden på PP,HT etc Tänkte för enkelhetens skull köpa rör och rördelar på nån bygghandel där jag kan köpa på mig det jag tror går åt och lite till (för att slippa åka ifrån när jag öppnar golvet...) och sen lämna tillbaka det som inte går åt... frågan
0 svar · 2,5k läst
P
paulo_de: [citat] Tack för era svar , det har löst sig . Gjorde så här. [bild]
8 svar · 4,9k läst
·
J
Jimmy760: Grejen är den att inuti micronizern finns det två vägar för vattnet att gå. En via injektorn och en som går förbi har du på fullt öppet går det genom bägge. Ju mer du ställer mot close desto mer går via injektorn. Och då 0 är mittläge spelar de ingen roll om du skruvar med eller motsols.
5 svar · 4,3k läst
·
Y
yehor: Jag har en toalettkvarn och som jag tycker börjat spola lite väl ofta, känns som att tanken är delvis full. Läste att man måste serva en toalettkvarn med jämna mellanrum, är det något man kan göra själv, hur gör man issåfall? Några kännetecken på att en toalettkvarn behöver service?
0 svar · 1,4k läst
P
pemu: Gammal tråd, jag vet... Men tänkte ändå skriva ifall nån hamnar här när de söker svar på problem. Citronsyra för att göra rent är OK. Men KLORIN FÖRSTÖR jonbytarmassan. Finns massor av råd på internet om att man ska ha i en liten mängd klorin (matsked typ) i vattenbehållaren nån gång i månaden. Vissa säger att det är så liten mängd att det inte påverkar, men jag har
12 svar · 7,5k läst
·
V
Vovve_: [citat] Ja, det ser ut att vara stor skillnad på den och biltemas. Får prova, tack!
13 svar · 6,7k läst
·
kitco
kitco: [citat] Tusen tack!
6 svar · 4,6k läst
·
J
Jocke Best: På undersidan av badkarets hål i botten, alltså bottenventilen, eller som många säger, silen sitter det som en stor mutter, oftast i plast. Den håller både ventilen och röret till brunnen på plats genom att den klämmer fast båda delarna på var sin sida av plåten. Troligen har något hamnat snett eller torkat sönder. Eller så behöver det dras åt. En normalt händig fixar detta på
6 svar · 8,8k läst
·
S
Sixten76: Köpte slang från Ahlsell till slut. Det var Pipelife, exakt samma artikelnummer som på Jula, så jag kunde lika gärna köp den där några tio billigare, trots "grym" rabatt på Ahlsell. Tänkte att det kanske hjälper någon på traven.
7 svar · 6,7k läst
Besim.l
Besim.l: En till bild
1 svar · 1,4k läst
·
Besim.l
1 svar · 1,4k läst
·
H
hans lindquist: [citat] Tack för tipset, cpalm! Ska ge o-ringarna en ny chans..
7 svar · 3,3k läst
L
lostinsweden: Har en kägelventil som läcker vid spindel. Kollar man på Youtube så finns videos i USA där de sätter i tjockare pfte snöre som packning under muttrarn men det verkar inte vara lätt att få tag på här, Har ni nån annan tips?
0 svar · 825 läst
Tomer2000
Tomer2000: [citat] fick offert på 150tkr. Tror att man tar bort väldigt mycket med omvänd osmos om man ändå ska ta bort salt.
4 svar · 2,0k läst
Pontus95
Pontus95: [citat] Okej, så om jag tex använder denna med 4 hål, så sitter den alltså på väggbrickan bara, med 3 anslutningar, en för inkommande från tvättstugan i mitt fall, å de andra två kan gå tillbaka in i väggen och vidare till tex kallt för dusch och kallt till badkar då? Sen den översta uppåt till kallt för handfatet? Tänker jag rätt då?
2 svar · 1,8k läst
·
J
Jocke_BP: Jo man kommer åt att byta klämring och koppling. Jag hade tänkt sätta en vinkel till ett 22 kopparrör och funderade på denna koppling. PRK 406 vinkelkoppling med FPL PN6,3 32x22 cu https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-406-vinkelkoppling-med-fpl-pn6-3-32x22-cu/ Kan denna grävas ner under källargolvet eller bör man ha en annan koppling?
5 svar · 3,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Mitt tips är att börja i den lättaste änden. Bort med mattan, handpåläggning. Ingen fukt. Skor. Bang like that!
2 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.