För ca en månad sedan bytte vi pump från en sån där ejektorpump som satt nere i brunnen till en sån som man sänker ner i borrhålet. Anledningen är att den blev översvämmad och gick sönder av allt regnanade den här vintern.

Nu efter pumpbytet så är vårt dricksvatten inte längre klart. Häller man upp ett glas vatten så ser det ut som att man droppat ett par droppar mjölk i ungefär. Till en början är det fullt med små luftbubblor som stiger mot ytan men även när det får stå ett par dagar så klarnar det inte helt. Det är alltså dimmigt vitaktigt. Vad är det? Borde vi inte ha samma vatten nu som innan vi bytte pump? Vi har även en tätningsmanschett som förhindrar att ytvatten rinner ner, men även den sitter på samma nivå som förut.

Rörmokaren säger att det kan vara syre, men för mig är syre en gas som skule stiga upp till ytan och försvinna så småningom.

Värt att notera är att varmt vatten är mycket mjölkigare än kallt vatten. Även om vi tar kallt vatten och kokar det så blir det mycket mer grumligt.

Vattnet luktar och smaka ok, och vi ska så klart skicka in ett vattenprov, men jag tänkte bara om någon har varit med om något liknande och kan förklara vad det är.

Kan bero på vilket djup som nya pumpn hänger på, vet du vilket djup ejektorn satt på,fanns det en 11 metersbit nedanför ejektorn
( s,k torrkärningskydd för pumpen ) hängs den nya mycket djupare så suger den åt sig av en massa småååå partiklar som sjunker till botten. Sen hur djup har den nya hängts, den ska hänga i slangen och den kommer att sträcka ut sig kanske ett par meter på en sträcka 100 meter djup och kommer närmre botten. En pump på ca djup av 60 -100 meters hål ska hänga minst 5 meter över botten på hålet

• Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Jag har tyvärr ingen koll på exakt vilket djup den sitter på. Enligt rörmokaren är det exakt samma djup som tidigare, och brunnen är drygt 70 m djup.

Vad är det för något som följer med om den hänger för djupt? Jag har märkt nu att det är något som samlas på botten av glaset efter ett dygn. Som ett extremt fint vitt pulver. Kan det vara kalk? Vi har plötsligt små vita fläckar på diskbänken där vattendroppar har torkat. Det hade vi inte innan pumpbytet.

Kan det vara , du ska vetat att det är mycket stoft i botten av hålet, med en ejektor så suger det inte så häftigt p,g.a.en del vatten går i retur tillbaka ner i hålet, medans en dränkbar suger häftigt och kan virvla runt vattnet under sig, bara att gasa och pumpa så blir det nog bättre men kan ta tid , är det mycket vatten så att inte pumpen går torr, så pumpa några timmar med fritt flöde ut och se om det blir bättre

Mjölkigt vatten kan vara lera, många som har detta just nu pga. Dom höga grundvattennivåer vi har. Sen som ovanstående skrev så är det stor skillnad i påverkan på brunnen när man byter från ejektor till sänkpump. Ha lite is i magen och omsätt vattnet och avvakta några månader. Du kan sätta in ett partikelfilter (bomull) för några hundralappar, det tar det värsta men kommer inte lösa problemet fullt ut.

Svar på vattenprovet visar att vattnet är tjänligt med anmärkningar för höga halter av Natrium, Turbiditet (grumlighet) och Radon. Inget som gör vattnet otjänligt som dricksvatten. Mjölkigheten har nog gått ner något, men varierar fortfarande. Tydligast märktes det när vi hade varit hemifrån en tid och kom tillbaka. Då var vattnet glasklart i ungefär 1-2 dagar.

Har ni något vattenfilter sitter idag?
Har du kanske möjlighet att lägga upp analysen?

Vi har bara någon liten tygbit fäst med gummisnoddar i änden på kranen. Såldes som vattenfilter och kostade typ 40 kr i någon järnaffär någonstans. Osäker på vad den fångar om ens något. Är det några särskilda ämnen du misstänker så kan jag kolla de värdena.

Mogge. Något för dig att lösa b

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
När du spolat igenom några kubik och problemet kvarstår så är frågeställningen aktuell. Nu är det fullt normalt att det blir grumligt. Antingen ignorerar man det och använder vattnet som vanligt eller så spilar man några kubik och kollar igen.
Ett test man kan göra är att sänka ner pumpen längre så man märker hur nära botten den hänger. Men tänk på att det kan vara en mjuk botten. Som lite suger fast den.

Ja, gärna värdet på
Turbiditet
Odlingsbara mikroorganismer
COD-mn (kemisk syreförbrukning)
pH-värdet (samt ref. Temp)

Turbiditet: 8.0 FNU
Odlingsbara mikroorganismer 22°C: 35 cfu/ml
COD-Mn: 0.95 mg O2/l
pH: 8.4, Temperatur vid pH-mätning: 21.7 °C

Ok, tack!
Du har inga tecken på ytvatten.
Vad har du för värde på järn och mangan?

Tack! Bra att veta.

Järn Fe (end surgjort): 0.22 mg/l
Mangan Mn (end surgjort): 0.034 mg/l

Järnet oxiderar på väg till labbet och kan förklara en viss del av halten turbiditet, men inte dom mängderna du har.
Jag misstänker (hoppas) att du helt enkelt fått med dig stenmjöl när du bytte pumpen. Prova att tömma VVB alt. Spola igenom den ordentligt några ggr. Det borde ge med sig med tiden, annars skulle jag rek. Två st 20” patronfilter, den första med 5 micron, den andra med 1 microns rening. Då ser du om det smiter igenom 5:an.

Ligger det mjölkiga kvar hela tiden eller försvinner det efter ett tag? Syre gör vattnet grått men då ser man att det stiger upp till ytan och försvinner efter några min.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.