Byggahus.se

Strulande varmvattenberedare

1. M
    Medlem · Skåne · 7 inlägg

Mufffin

Medlem
    Har en Metrotherm 2002 200 liters som förra sommaren började smårinna ur säkerhetsventilen. Nå 4-5 år gammal så jag bytte. Nu 1.5 år senare när vi kommer hem så står den och slår konstant, jag snurrade några varv så slutade den. Varmvattenberedaren såklart helt tom.

Ventilerna kostar inte så mycket så jag bytte till en ny lk armatur 9 bars igår. Idag när vi kommer hem så står den i tömningsläget och det rinner rakt igenom vvb. Snurrade tillbaka den och mäter upp termostaten och den verkar slå av som den ska.

Kan den ha slagit och sen fastnat i tömningsläge?

Vad kan vara fel? Bygger vvb av någon anledning så högt tryck?
    Tittar jag på inkommande vattenmätare så verkar vi inte ha någon läcka som gör att det matas in mycket kallt vatten.

2. J
    Medlem · 5 412 inlägg
    Har du eget eller kommunalt vatten, vet vilket tryck du har utifrån, en säk på 9 bar ska det mycket till innan den öppnar, en 2002,är det med statitpatorn ( en sådan som inte sitter vattnet ) kan vara kalk som sätter sig i säken och eftersom den har öppnat av någon orsak så kan det komma någon flisa mellan och då kan det läcka duktigt. I bland går det att rensa ur säken med att vrida så den öppna och ska spruta någon sekund. men pass på det kommer mycket vatten med fart.

3. M

Mufffin

Medlem

Kommunalt vatten, ska ringa dit och höra vad de har för tryck.

"är det med statitpatorn ( en sådan som inte sitter vattnet )" förstår jag inte alls.

Jag har bytt säkerhetsventilen och både den gamla och nya har öppnat minst 300 gånger, så eventuell sak i vägen har nog åkt ut.

VVB är emaljerad men har ändå funderat på om det kan ske något invändigt pga kalk som är grund för felet.

Om jag vrider på säkerhetsventilen nu så fortsätter den att slå av sig själv. Stänger jag av vattnet så slutar den och jag kan slå på vattnet igen.

4. J
    Medlem · 5 412 inlägg
    Du har en patron utanför vattnet så ingen fara med kalken, , det måste vara något utifrån patronen är instoppad i ett rör från undersidan och värmer vattnet genom Men hajar inte hur säken kan öppna, det kan vara tryckstötar från kommunens ledning

5. M

Mufffin

Medlem
    Kan det vara för långt och smalt rör ut från säkerhetsventilen som skapar tryckstötar när den öppnar?

Det går 1,5m 15mm rör och sen över till 4m 12mm rör.

6. J
    Medlem · 5 412 inlägg
    Aja Baja det ska vara samma dim hela vägen, särskilt om det är lång väg så är det lämpligt att gå upp en dim, sen på den långa sträckan som nu är i ett stycke och har ett motstånd i sig. Prova att koppla loss röret från säken och sätt en pyts under.

7. M

Mufffin

Medlem
    Bytt till 15mm rör hela vägen.
    Tre böjar, totalt 3.5 meter, samma resultat. Öppnar säkerhetsventilen så fortsätter den bara att slå.

8. J
    Medlem · 5 412 inlägg
    Har du provat med att koppla loss röret vid säken, fortsätter det då så stäng till hälften på den svarta ratten som nog sitter till höger på blandningsröret under VVB

9. M

Mufffin

Medlem
    Byggde om så nu är det bara krök ut från säkerhetsventilen som är 15mm, sen 1500mm 22mm rör, vinkel 300 mm till innan det går ner till 15mm sista meterna till avloppet och nu verkar det funka..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.