Hej!
Första tråden så var varlig

Köpte ett sekelskifteshus i augusti och vi kör
lite rullande renovering..
Har smygdroppat från vad jag tror är en gammal antik övertrycksventil på inkommande vatten ändå sedan vi flyttade in, men har på senare tid börjat droppa mer frekvent..
Gammal övertrycksventil på rörinstallation med synliga droppspår och erosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är, bör jag jag kunna byta ut den gamla mot denna på 9 bar?
Ny övertrycksventil på 9 bar för vatteninstallation, blå topp, mässingsfärgad kropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja.

Kanon! Tack

Om den ens behövs? är väl oftast en kvarleva från beredare från anno dazumal........

Ja, det kanske sitter en i/vid varmvattenberedaren redan. I så fall behövs ingen ytterligare.

Varmvattnet ligger i acctank i vedpannan.. Men denna ledning går direkt in i pannan efter denna ventil, så den bör ju ha samma funktion som om det vore en beredare istället :geek: inbillar jag mig iaf

S
Då är en säkerhetsventil nödvändig.

• Gilla
Elundmark
  • Laddar…
Elundmark Elundmark skrev:
Varmvattnet ligger i acctank i vedpannan.. Men denna ledning går direkt in i pannan efter denna ventil, så den bör ju ha samma funktion som om det vore en beredare istället :geek: inbillar jag mig iaf
Har du ingen blandventil på utloppet från beredaren då? Där brukar nämnda ventil hamna om det finns nån.

S Stegatorparn skrev:
Då är en säkerhetsventil nödvändig.
Tack (y)

S Stefan1972 skrev:
Har du ingen blandventil på utloppet från beredaren då? Där brukar nämnda ventil hamna om det finns nån.
Ja det vore ju onekligen det mest logiska tycker jag med, men här sitter den på tilloppet av nån anledning

Elundmark Elundmark skrev:
Ja det vore ju onekligen det mest logiska tycker jag med, men här sitter den på tilloppet av nån anledning
Jag tänkte mest om det satt en även där. Den du fotat brukar bli kvar där efter gamla beredare och så länge de inte läcker blir det kvar. Sen monteras nya pannor in med nya ventiler som brukligt och helt plötsligt har man två övertrycksventiler.....

• Gilla
Elundmark
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.