2 435 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Segt avlopp, diskmaskin?
Hej!
När vi flyttade in hit märkte vi att avloppet var segt, vi har nu bytt ut köket och slangar osv men det är fortfarande nästan stopp, nu har jag kört med propplösare och det blev betydligt mycket bättre, men vet inte riktigt om det är perfekt, men min fråga är ifall jag vågar starta diskmaskinen eller om det finns risk för att det ej kommer rinna ut vatten tillräckligt fort och då kanske det börjar rinna ut från diskmaskinen eller något, det är ju en splitterny diskmaskin men jag vet inte riktigt hur det där fungerar, är det bara testa och se om det funkar?
själva stoppet i avloppet satt/sitter ju nånstans längre ner i lägenheten!
När vi flyttade in hit märkte vi att avloppet var segt, vi har nu bytt ut köket och slangar osv men det är fortfarande nästan stopp, nu har jag kört med propplösare och det blev betydligt mycket bättre, men vet inte riktigt om det är perfekt, men min fråga är ifall jag vågar starta diskmaskinen eller om det finns risk för att det ej kommer rinna ut vatten tillräckligt fort och då kanske det börjar rinna ut från diskmaskinen eller något, det är ju en splitterny diskmaskin men jag vet inte riktigt hur det där fungerar, är det bara testa och se om det funkar?
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
299 kr inkl moms
Läs mer
Ring en slamsugare som kommer dit och spolar avloppet orrdentligt. Propplösare är bajs.. kostar typ 2000 + moms utan avdrag så tar dom alla andra avlopp i bostaden med. Golvbrunnar, handfat, kök !Emil Boman skrev:
Hej!
det hade ju varit det bästa men vet inte om jag vill lägga så mycket pengar, och då kanske egentligen bostadsrättsföreningen ska betala det då ”proppen” inte sitter i min lägenhetSlamFreddan skrev:
Att stoppen sitter i en stående stam (förreningens rör) tillhör ovanligheten. Jag säger inte att det är så hos dej men det är ovanligt. Det brukar alltid sitta på väg till stående eller i någon annan liggande ledning.. jag tror du behöver spola din lägenhet 
ja du har nog bättre koll men i min förra lägenhet var det stopp i toan och då betalade dom för att fixa de för att jag själv inte kunde göra något åt stoppet så är väl olika i olika föreningar vad dom står för!SlamFreddan skrev:
Låter som en snäll förrening som står för stopp i toan i en bostadsrättEmil Boman skrev:
jo bostadsrätt, men det var inget vanligt stopp sa gubbarna, det satt jävligt djupt tydligen eller något sånt, men ja hur som, hur går det om jag startar diskmaskinen tror du? Kommer det fara vatten överallt om det är lite halvstopp, eller vad kommer hända? För om jag kör kranen på halvfart så rinner allt bort, kör jag max på kranen så samlas det vatten sakta i diskhon men på handfatet i toan så rinner det bort utan problem, är ju endast en dryg meter mellan dom två handfatenSlamFreddan skrev:
Brukar ju stå i stadgarna vem som ansvarar för vad.
Har du rensat vattenlåset?Emil Boman skrev:
jo bostadsrätt, men det var inget vanligt stopp sa gubbarna, det satt jävligt djupt tydligen eller något sånt, men ja hur som, hur går det om jag startar diskmaskinen tror du? Kommer det fara vatten överallt om det är lite halvstopp, eller vad kommer hända? För om jag kör kranen på halvfart så rinner allt bort, kör jag max på kranen så samlas det vatten sakta i diskhon men på handfatet i toan så rinner det bort utan problem, är ju endast en dryg meter mellan dom två handfaten
Det är nog ingen fara, kör på och kolla med förreningen om att köpa en underhållsspolnibg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden