G
Gnesta: Hej Är det någon som har förslag på var man som konsument kan köpa Uponor Decibel, Pipelife Silla avloppsdelar, antingen runt Stockholmstrakten eller någonstans man kan beställa på nätet? https://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Broschyrer/VVS/Broschyr_Stilla.pdf?m=1555419829&
0 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: 18 slang ska ha större anslutningsgänga än 15mm. Dessutom är inte LK:s fördelare med 15-gänga inte tilltänkta att gänga på med större anslutningskopplingar. Således behövs två UNI 2 G20 för att det ska bli korrekt för LK:s sortiment med två 18 PEX, fast i detta fallet böir det ju aldrig korrekt då det inte finns 18mm i LK:s sortiment. ;) Beträffande Vatette är det heller inte
10 svar · 3,2k läst
·
B
Bredare: Ska du ha inbyggnadsfixtur så ska du ha dit en vanlig gren misstänker jag, som den du nämnde i inlägg 4, bör stå i manualen till fixturen. Absolut inget fel med skjutmuff, men av erfarenhet så vet jag att dessa kan börja vandra och om du enkelt kan göra något stopp för en sådan så rekommenderar jag det.
10 svar · 3,7k läst
·
challe5000
challe5000: [citat] Tack du är ett geni. Måste testa detta
16 svar · 3,1k läst
·
B
Bredare: Beträffande om ventilen fungerar så gör den det, även om det kanske inte är som förväntat. Kommer säkert kunna hantera den lilla tryckökningen från VVB mm utan att köra igång ett trumsolo. Att den fortsätter att slå på det viset du beskriver innebär att du vid motionering kanske blir tvungen att stänga av inkommande vatten vid motionering, alternativt öppna några blandare fullt
30 svar · 4,9k läst
·
B
Bredare: Nämnda tappkran är ej frostsäker, lämpligtvis får den skruvas av vintertid alternativt något t-rör på insidan där man kan blåsa in luft för att tvinga ut vattnet inför vintern. Som påtalats är infästning av högsta vikt då det kommer att "dras" i tappkranen vid demontering av slang samt flytt av slang. Finns tappkransfästen mm av olika slag, men som du påpekar så kopplas de
18 svar · 4,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Tack för att du kollade! Glöm då vad jag skrev, det gäller en helt annan linje andra produkter som dyker upp härpå BH med jämna mellanrum. Jag lät mig luras av skitsnacket på burken och kategoriserade därför produkten fel. Det är alltså vanlig kaustiksoda.
121 svar · 25,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Om brunnen hämtar sitt vatten från en rik vattenåder med högre tryck så pressas grundvattnet upp lokalt i brunnen, men det blir ju per definition inte ytvatten förrän det runnit ur brunnen.
10 svar · 4,0k läst
D
Derbyboy: Jag antar att en halvöppen ventil begränsar flödet med hälften. jag kanske bara sätter en renspropp i T-kopplingen för den utgången som inte ska användas på sommaren. https://www.hornbach.se/shop/Renspropp-G32/5110322/artikel-detaljer.html Kan jag skruva in den där rensproppen (g32) i en prk t-koppling (r32) om jag först skruvar ut tryckskruven?
19 svar · 1,6k läst
R
rsa: Det är nu extremt mycket vatten i och på marken vilket resulterar i att alla våra stenkistor är helt överfyllda med vatten och inget sjunker undan. Bräddavlopp från stenkista till gemensamt dike ville grannarna inte gå med på. Så nu är det riktigt illa :(
24 svar · 12,2k läst
·
N
nevinator: Tack för svar. Jag vill inte ha rör dragna hela vägen utan bara underlätta anslutning mot huset om/när jagvill dra VA-ledning hela vägen till något av tomthörnen. Det kan dröja några år. Så då ska jag ha rörmokarna att lägga dit rör som går ut från huset i de tre riktningarna men plugga dem strax utanför husgrunden?
2 svar · 1,7k läst
E
Enheim: Ville bara uppdatera tråden ifall någon annan söker samma svar. Enskilt avlopp ska inte ha vacuumventil då det förhindrar självdrag/"skorstenseffekten". Förmodligen fungerar det när man är kopplad på kommunalt avlopp då det är ett större system med fler användare, vilket leder till en viss skorstenseffekt trots vacuumventil. Formodligen är det ett visst drag där mer eller mindre
11 svar · 28,3k läst
L
lordi: Kolla också så att det inte läcker från ventilspindeln om du ska stänga dem. Det är vanligt att det händer om ingen har rört ventilerna på flera år.
2 svar · 2,7k läst
·
S
soheil1: Hej igen. Mycket snällt av dig. Vi har inte bestämt oss hur långa längder skall vara mellan fördelare och tappställen. Skall vi tänka på något speciellt avstånd? Vi har planerat att beställa bergvärme i framtiden. ( Dåligt med ekonomi nu). Men vi vill göra färdig alla rörarbete i huset? Tacksam för mera tips och råd. mvh soheil
2 svar · 2,3k läst
A
AAB1960: [citat] Jag ska kolla. Tack för svar..
2 svar · 2,6k läst
·
H
haber25: Bra fråga Har själv funderat på om vi tog i för mycket när vi valde Radonout. Men den har gjort sitt jobb utan problem. Förutom bullret finns det en liten nackdel till, storleken. Upptäckte förra året när jag för första gången gjorde rent invändigt att tunnans djup gör det är svårt att komma åt. Men ett snack med leverantören om vilken storlek ni behöver är kanske bästa
6 svar · 6,5k läst
M
mrStyrig: Intressant och bra svar besttools. Det var som jag funderade på. Har du sett detta i ditt egna filter? Jag har även förstått att vissa leverantörer vill enbart backspola med råvatten (o inget salt) eftersom NaCl inte ska räcka för att konkurrera loss uranjonerna ändå. Ett uranfilter borde alltså även kunna användas för att dämpa alkalinitet om man är rädd för kopparkorrosion
2 svar · 3,0k läst
Krilleman
Krilleman: Ja, det går fint att montera en klämringskoppling som är godkänd för slätända där. (y)
23 svar · 6,8k läst
·
tensiden
tensiden: Finns det anledning att sänka trycket? Jag har alltid fått rådet från mina rörisar att fylla på tills ventilen får det att flöda över, då är det lagom. Men jag förstår ju om de förenklar för mig som lekman.. ;)
13 svar · 1,2k läst
·
D
dadgom: Väcker en gammal tråd, men ifall nån annan har samma problem finns numer den här på Ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/lillviken-extraanslutning-foer-vattenlas-40388315/
11 svar · 25,5k läst
·
Byggglädje
Byggglädje: Jag tänkte återkoppla hur det gick. Köpte passbit i mässing o packningar på Rinkaby rör. Med hjälp av två polygrip, lite disktrasa och t&e böts den på 20min. Packningarna behövde jag inte. De som satt var ok. Tack för alla tips [bild] [bild] [bild] [bild]
12 svar · 5,7k läst
·
B
Anonymiserad 169483: [citat] Ja
11 svar · 3,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är lätt att skrapa bort lite silikon så det låter rimligt som tillfällig lösning.
9 svar · 9,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Dimensionen på muttern står tryckt på kanten! Bara att hitta sidan den är instansad på. Och av någon konstig anledning brukar alltid det vara inåt. Satt blandaren på översta bilden där innan så är det garanterat 12mm.
5 svar · 5,1k läst
·
M
Mildredemil: Tack för alla svar! Blir till att stänga av på huvudkranen, hålla lite över grundvärme och ha släkting som kommer och kikar till. Ha det fint!
10 svar · 3,2k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Eller, om du har plats, låt den gamla bädden vara och anlägg en ny.
4 svar · 1,0k läst
J
JohanKBA: [citat] Funktionsmässigt är säkert det här ett alternativ, men vi har lite ont om utrymme, så djupet på 27cm är väldigt tilltalande :)
13 svar · 5,2k läst
A
ajohan67: Hej igen! Nu återkommer jag med resultat och metod. Spolfirmans förslag med kemikalie ledde ingen vart. Gick inte att hitta. Rörmokarens förslag att sätta en extra hydropress hade blivit onödigt dyrt i längden, både ekonomiskt och för miljön, eftersom kärlet hade behövt en frostvakt för att inte frysa på vintern. Dessutom hade problemet inte försvunnit och sannolikt blivit värre
7 svar · 4,7k läst
·
V
Varmepumpi: Ah perfekt tack
5 svar · 3,7k läst
·
tttomten
tttomten: Sätt en ballofix 12 mm direkt på röret.Vad som ska vara i andra änden vet jag inte på rak hand men en lagom lång slang och koppling mot toan. Troligen 15 eller 18 mm.
6 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.