Jag letar kopparrör 40mm ytterdiameter. Inte 42 som är vanliga VVS måttet.
Jag har verkligen sökt ordentligt men bara hittat det via en vän i Frankrike, till fantasipris, o så frakt...
Det är förmodligen en metalleverantör som har det, inte en VVS leverantör, men vem??

Vad ska du ha dem till? Eftersom kopparrör främst används inom VVS så är det ju de "svenska" standard-dimensionerna du hittar här ...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Håller på med hemligheter, schhhh! Behöver det för att göra ett projekt mycket enklare att få ihop, och faktiskt långt bättre. VVS dimensionerna är lika i de europeiska länderna och 40mm finns inte som VVS rör. Det röret jag letar är inte ett VVS rör utan ett kopparrör med yttermått 40mm, därav huvudvärk.

Hemligheter, jodå så att, det brukar man veta vad det slutar i..

Nedsmutsat kök med kastrull på spishäll och oordning som ska föreställa amatörbygge av kärnreaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Jo, men vad är viktigast?

Är koppar som material viktigast kanske det går att anpassa konstruktionen till 35/42 mm rör?
Är det det dimensionen som är viktigast? Då finns det ju gott om stålrör i olika varianter, eller tex. mässingsrör..

Är kopparrör OCH 40 mm ett skallkrav så får du helt enkelt bita i det sura äpplet och betala ... Jag tror säkert att du kan beställa det hos närmaste stålhandlare...

Måste det vara koppar? Funkar ALU?

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Det viktiga är koppars värmeledningsförmåga, alu skulle vara så mycket enklare o billigare, men leder hälften så bra. Visst skulle jag kunna testa, det kanske är gott nog men det känns dumt att inte lägga chanserna på sin sida. Att kunna använda 40mm koppar skulle ge mig det absolut ultimata på många sätt. Det innebär också en stor besparing jämfört med 42mm. Men det ska vara så billigt som möjligt...

1 1/2 tum är väl drygt 38mm om du hittar kopparrör med amerikanska mått. Men det hjälper knappast dig?

Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Det viktiga är koppars värmeledningsförmåga, alu skulle vara så mycket enklare o billigare, men leder hälften så bra. Visst skulle jag kunna testa, det kanske är gott nog men det känns dumt att inte lägga chanserna på sin sida. Att kunna använda 40mm koppar skulle ge mig det absolut ultimata på många sätt. Det innebär också en stor besparing jämfört med 42mm. Men det ska vara så billigt som möjligt...
Jag får lite "hembränningsapparat"-vibbar här. ..

Jag rekommenderar rostfritt .... ;)

Skämt åsido, är det någon vätska du ska transportera i röret tror jag du ska hålla dig ifrån alu, såvida det inte är destillerat vatten ....

• Gilla
Mekatronikbruno och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag får lite "hembränningsapparat"-vibbar här. ..

Jag rekommenderar rostfritt .... ;)

Skämt åsido, är det någon vätska du ska transportera i röret tror jag du ska hålla dig ifrån alu, såvida det inte är destillerat vatten ....
Nej, det är gråvatten, bara dusch, inga elakheter

P
30cm långt 40mm kopparrör finns på tyska amazon för €33,70 ink frakt.

Är det möjligen en värmeväxlare för gråvatten som byggs?

mnils skrev:
30cm långt 40mm kopparrör finns på tyska amazon för €33,70 ink frakt.
Är inte det där 40mm innerdiameter? 40mm ytterdiameter efterfrågades.

S Strontus skrev:
Är det möjligen en värmeväxlare för gråvatten som byggs?
Grattis! Jodå, en variant som inte finns, inte så hemlig egentligen. Innerrör av koppar 40mm och ytterrör av plast PN10 50mm. Tanken var att förbinda det hela med PEM kopplingar, enkelt, bara kapa och montera, ansluta till avloppsrör 40mm o slänga in under fritidshuset. Måtten skulle ge en optimal spalt för kallvattnet att värmas på.

• Schematisk illustration av koppar- och plastavrinningssystem med måttmarkerade rör.
    Skapa konto
  • Skiss av en PEM-koppling med ett 40mm kopparrör inuti ett 50mm plastavloppsrör, avsett för uppvärmning under ett hus.
    Skapa konto
F Fluxor skrev:
Är inte det där 40mm innerdiameter? 40mm ytterdiameter efterfrågades.
Det verkar dessvärre vara ett 42mm rör med 40mm inner ja

• Ledsen
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.