Vi håller på att bygga Attefallshus på tomten. Tanken har varit att koppla avloppet från Attefallshuset till vårt befintligt avlopp i vår källare. Vi har vetat att det ska vara gränsfall med fallet, men har kommit överens men entreprenören har sagt att det ska gå och att de "står för att fallet ska fungera".
I går kopplade allt ihop. Röret kommer via källarväggen till en koppling och sen går vidare till huvudavloppet. Från kopplingen till vårt befintligt avlopp ser fallet bra ut. (Bild 1). Men på andra sidan av kopplingen (alltså på Attefallshusetssidan av kopplingen är fallet lite fel (Bild 2). Notera att i bild 1 och bild 2 ska vatten rinner från vänster till höger. Det finns en inspektionslucka halvvägs emellan husen. Vi spolade en bra mängd med vatten im morse och observerade vad händer via luckan. Så länge som vi spolar vatten så rinner det åt rätt håll. Men stänger vi av vattnet så töms inte avloppsröret, utan att det står lite vatten kvar (även 30 minuter senare). I bild 3 ser man vattnet. Det handlar om ungefär en cm vatten som ligger kvar tror jag. (Röret är 110 mm.) Min slutsats är att kopplingen för inspektionsluckan ligger lite för lågt, vilket gör att vattnet samlas där om mängden är lite.
Tomten är återställt. Dvs att om röret ligger fel behöver entreprenören kommer tillbaka och gräver upp allting igen.
Ska jag kräva detta?
-
-
6 mar 2020 15:46 #2
Krasst sett är enda sättet att säkerställa att fallet är rätt och det inte blivit sättningar i marken är att filma hela ledningen i sin fulla längd. Så är du oroligt är det så du får gå till väga. Om filmningen visar att ledningen är bristfälligt förlagt så har du sedan allt underlag du behöver för att ta en tvist med entreprenören, men med det du har nu så är min gissning att de bara tycker du är nojig och ignorerar dig.Redigerat 6 mar 2020 15:55- Laddar…
-
6 mar 2020 17:27 #3
Jag hade helt klart påpekat problemet för den som gjort jobbet. Bakfall på avloppet är inte bra även om det i detta fallet troligen inte kommer innebära problem.
- Laddar…
-
7 mar 2020 13:43 #4
Pratade med entreprenören igår. Han kommer nästa vecka för att filma. Vi tar ett beslut efter vi har sett resultatet av filmningen
- Laddar…
Liknande trådar
-
Funderingar kring utbyggnad, vad ser vettigt ut?
Tillbyggnad -
Funderingar kring trefasig reservkraft och nollpunkt
El -
Luftvärme, tankar och funderingar kring utbyte
Värme allmänt -
Funderingar kring diffusionsspärr
Byggmaterial & Byggteknik -
Funderingar kring ett-rörsystem (Fellingsbro koppel / Element?)
Värme allmänt