Vatten & Avlopp
Fredrik Kumalic: [citat] Tja Du kan göra så här som jag och få bra effekt! Vi har bytt fönster med spalt ventiler i varje rum för öka ventilationen samt ventileradegolv plus ny dränering pordrän 20 cm. Fortvarande efter detta har jag haft värde 200-500. Mät med en mätare varje timme osv. Sen prova jag att även koppla på en snål enerifläkt av ec modell. Använde primer på dräneringsbrunnen sen
Dracula: [citat] Nya frågor uppstår :) Jag har fixat en böj. Satt dit den med hjälp av diskmedel. Googlar sen o läser att diskmedel inte är optimalt. Lämnar oljig hinna o kanske därför inte hålla tätt. BS tänker jag. Men petig som jag är tänker jag att lika bra vara på säkra sidan. Drar ut böjen, ...inte lätt men det gick efter mycket lirkande. Glidex är siliconbaserat. Varför jag
pjodden: Jag köpte väggdosan med klämringskopplingar och kommer att bila ur för dessa i väggen. Det följde med ett fäste som underlättar att få det rakt och med rätt cc-mått. Jag har dock tänkt att komma med vattnet ovanifrån, men då hamnar dosorna upp och ned, men det kan väl ändå inte spela någon roll?
jonaserik: [citat] Beror lite vad för VVB du har. Rostfri så är et en patron i vattnet, emaljerad så det en i keramik ( steatit. ) Slå ifrån strömmen, lätta på plastlocket och se om någon tamp har bränt av. Kan du mäta så ska det vara ( troligtvis ) 400 V på stiften. Är det så, är patron gången ( avbrott i den ) Det med att säkringen gick, med steatit kan det bli kortis mellan faserna och
Kreacon: Hej Jag behöver filtrera bort järn ur mitt tappvatten. Pratade om att syresätta osv här i en tråd men hittar inte tillbaka till den. Jag behöver hur som helst installera ett järnfilter. Och det verkar finnas mycket att välja mellan. Fick en offert på 25k eller var det var men det tyckte jag var lite mycket. Har många (hus)hål att stoppa pengarna i och skulle gärna komma undan
Peter_K: Vattnet klarnade efter ett par dagars användande. Frågan är om det är läge att göra något med brunnen. Spola ur den kanske ?
Stefan vtt46: [citat] Det rinner inte hela tiden om det hade gjort det skulle man kunna mäta upp mycket mer än ca 2 liter per dygn. Jag tycker att även om trycket skulle ligga vid den övre gränsen 5 så borde inte trycket stiga så mycket då vattnet värms upp så att vintilen öppnar.
Magnus E K: [citat] Stämmer inte in på beredaren på bild i denna tråd, men om man har en panna med inbyggd VVB/slinga och det går hål på den så får man ju en situation med ständig påfyllning av värmesystemet. Då vill man upptäcka det genom att se att det rinner från värmesystemets säkerhetsventil.
Framtidjohn: [citat] Ok. Är det kört mao? Lika bra att byta ut den. Är 8 år gammal…
mexitegel: Golvvärmen har så pass trög reglering att du genom att balansera in golvvärmen (dvs att det finns en balans mellan dina olika GV-slingor och övriga värmesystemet) så kommer pumpens reglering normalt räcka som styr på utetemperatur och ev även innertemperatur. Du kan börja med en enkel fördelare och sen köpa till ställdon och termostater senare om det behövs. Dessa finns trådlösa
jesundbe: [citat] Tack! Ska kolla det!
egge80: Du är på jakt efter något att snygga till utgången och vill inte ha en väggbricka, då tycker jsg bäst blir nåt sånt här tätningskit som bara träs över 25 pexen
Kamoja: Du menar den grå plastgrejen? Den har vi, men ska det vara vatten ända upp i kanten eller hur högt ska vattnet stp?
Paxman: [citat] Genialiskt! Ibland undrar man hur ens hjärna fungerar...en så enkel lösning borde ju vara det första man får upp i skallen. 😃 Jag har faktiskt en gammal grov/våt-dammsugare från Jula stående på vinden, kanske undermedvetet sparad för exakt just denna uppgift! 💪 Jag älskar det här forumet!
Magnus E K: Original gjutjärn från 1963 ner till källaren och (sannolikt) under källargolv utom till en liten toalett i källaren byggd tidigt 70-tal där det är äggskalsrör (vita plaströr). Betongrör utanför huset. Hade stopp en gång när jag precis flyttat in för ganska exakt tio år sedan, sen dess inga problem så har inte filmat eller planerat för några åtgärder.
stugan_i_skogen: [citat] Jag har ungefär samma förutsättningar, VVC drog 20 MWh/år ungefär... Funderade på om det var rätt beslut då att sätta en el-VVB som kallvattenmatades, och det var det nog. Den var avskriven på nolltid med de elpriser som rådde då. Funderar ibland på att sätta en till VP i det huset och köra brine i de gamla VV- och VVC-ledningarna i kulverten.
jonaserik: Inte för att jag vet. Men kan vara lång lagervara och packning/nålventil satt sig fast. Knacka på topp av den blå hatten, ömsom med vatten på eller avstängt. Det går nog att lossa toppen och komma åt ventilen under som ska släppa in vatten. Stängt så är den tryckt i botten av nivåarmen.
LarsDaniel: [citat] Titta gärna på föreningens hemsida för enskilda avlopp: va-i-tiden.se. Där hittar man även en länk till facebooksidan: VA i tiden nätverk
nicolas121: [citat] Det låter även när man tappar varmvatten. Vattnet in i det här huset kommer från ett annat hus på tomten, där finns inte ljudet. Jag provade igår att strypa vattnet in i VVB och då är det tyst. Man kan även höra när man inte spolar något vatten att den släpper på vatten in i beredaren ibland och direkt efter kommer ljudet. Kan det helt enkelt vara så att en backventil är
Vronnquist: Lysande, stort tack för hjälpen båda två!
RLP: [citat] Lägg ventilen i ett glas med varmt vatten och en skvätt diskmedel. Efter en minut ta upp och rucka fram och åter några gånger sen fungerar den som ny.
Stugmannen: [citat] sent svar men här har du ett färskt YouTubeklipp där en en person visar hur han gjort med rengöring, tätningar mm. [MEDIA=youtube]nEvsVaE7GEg[/MEDIA]
IdaBo: Jag har hunnit med många problem med mitt vatten sedan denna tråd :D Kan återkoppla de grejer vi stött på (och fixat): - Trasig tryckströmbrytare. Resulterar i att vattentrycket dör efter en kort stund. Löstes genom att ringa röris som bytte den. - För mycket vatten i hydroforen gjorde att vi inte kunde tömma tillräckligt med vatten för att ”bubblan” skulle synas i glaset
växelventil: [citat] Det var inte lätt att se.Fast man borde kunna lyfta upp den utan att gå ner.Är det en 400mm brunn eller 600mm?
Krilleman: [citat] Både A och B ger samma resultat, vattnet i beredaren töms. Men B verkar ju vara det primära valet i denna installationen för man har ju sågat ur bänkskivan för detta. Öppna även en blandare på varma sidan så du får in luft i toppen på beredaren. 👍
Philleking1000: Klinker golvet är iskallt i källaren. Pumpen är varm men vibrerar/surrar inte. Vad göra? Se bilder för förtydligande. Har kollat så temostatpinnen inte har fastnat. Tacksam för hjälp. Mvh Philip