Är i görningen med att bygga ett nytt hus. Tomten vi har köpt visste vi att den är bergig men inte riktig hur djupt. Nu när vi haft en grävmaskin där för att få en uppfattning om hur b la VA ska läggas inser vi att det kommer behöva ligga grunt i isolerlådor. Det innebär en värmekabel också som jag förstått drar ca 20w/m och avståndet till anslutningspunkten för oss blir ca 100m. Lådorna kommer ligga i anslutning till den väg vi bygger upp under lager med grus.

Det blir ju ca 2kW effekt och går den 12h per dag i 4-5 månader (mitten av oktober till mitten på mars) eller nåt är det ca 3500 kWh på ett år. Över tid är det summor som kanske gör att en annan lösning (om möjligt) är befogat.

Vad har ni andra med liknande förutsättningar för erfarenheter av hur ofta kabeln värmer om rören är väl isolerade? Vi bor i södra norrland med årsmedeltemp på ca 5 grader.

Vilken djup under markytan kommer ledningen att hamna? Hur ser isolerlådorna ut i tvärsnitt?

T Thomas_Blekinge skrev:
Vilken djup under markytan kommer ledningen att hamna? Hur ser isolerlådorna ut i tvärsnitt?
Jag vet tyvärr inget av det än men det är nog inte särskilt djupt, gissar på 30-40cm

Jag skulle oavsett konstruktion räkna med att den går som i ditt worst case exempel.
Gör den inte det då blir det en bonus.

Varför inte spränga ner va och slippa el helt?
Gräv och glöm typ.

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag skulle oavsett konstruktion räkna med att den går som i ditt worst case exempel.
Gör den inte det då blir det en bonus.

Varför inte spränga ner va och slippa el helt?
Gräv och glöm typ.
Det är väl en kostnadsfråga.. Ja mitt exempel är nog ett worst case scenario och förutsätter att det är konstant ganska kallt skulle jag gissa hela perioden, vilket det inte är. Men skulle gärna höra vad andra har för erfarenheter. Skulle kabeln värma var 10e minut i snitt över den perioden så är det ju helt andra siffror man pratar om och då är det rätt betydelselösa summor man pratar om.

R Robiban skrev:
Det är väl en kostnadsfråga.. Ja mitt exempel är nog ett worst case scenario och förutsätter att det är konstant ganska kallt skulle jag gissa hela perioden, vilket det inte är. Men skulle gärna höra vad andra har för erfarenheter. Skulle kabeln värma var 10e minut i snitt över den perioden så är det ju helt andra siffror man pratar om och då är det rätt betydelselösa summor man pratar om.
Jag har en del värmekabel på tomten för dricksvattnet inga sträckor typ 20+8 meter, har inte loggat dem men min uppfattning är att de är på dygnet runt när vi har vinter mer än någon vecka här i Mälardalen.
De ligger i jord och grus på dryga metern med stenulls matta som skydd.

Om man kommer under 20-30 cm så spelar dygnsvariationerna ingen roll längre. Utan då är det dygnsmedelvärde som styr värmeförloppet. Om man ritar upp dygnsmedelvärdet vid ytan över året så varierar det runt 5C (där TS bor) med kanske +-15 C och toppvärdet någonstans i augusti. Kommer man längre ned blir amplituden på dygnsmedelvärdet inte lika stor som +- 15C med medelvärdet +5C är detsamma. Och toppvärdet infaller senare, kanske först i oktober/november och bottenvärdet kan noteras i mars/april, kanske t o m maj.
Det exakta förloppen beror på djupet och materialets beskaffenhet och skiktning. Oftast vet man inte riktigt den termiska resistiviteten på de olika material.
Mitt tipps:
Gräv ned även temperatursensorer (billiga ClaesOhlsson med sensor på sladd duger) mest där det är grund. Gå och kolla ibland vintertid och anpassa värmekablens effekt därefter.

• Gilla
Robiban
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har en del värmekabel på tomten för dricksvattnet inga sträckor typ 20+8 meter, har inte loggat dem men min uppfattning är att de är på dygnet runt när vi har vinter mer än någon vecka här i Mälardalen.
De ligger i jord och grus på dryga metern med stenulls matta som skydd.
Har du mätt hur varmt vattnet är när det kommer in i huset?

T Thomas_Blekinge skrev:
Om man kommer under 20-30 cm så spelar dygnsvariationerna ingen roll längre. Utan då är det dygnsmedelvärde som styr värmeförloppet. Om man ritar upp dygnsmedelvärdet vid ytan över året så varierar det runt 5C (där TS bor) med kanske +-15 C och toppvärdet någonstans i augusti. Kommer man längre ned blir amplituden på dygnsmedelvärdet inte lika stor som +- 15C med medelvärdet +5C är detsamma. Och toppvärdet infaller senare, kanske först i oktober/november och bottenvärdet kan noteras i mars/april, kanske t o m maj.
Det exakta förloppen beror på djupet och materialets beskaffenhet och skiktning. Oftast vet man inte riktigt den termiska resistiviteten på de olika material.
Mitt tipps:
Gräv ned även temperatursensorer (billiga ClaesOhlsson med sensor på sladd duger) mest där det är grund. Gå och kolla ibland vintertid och anpassa värmekablens effekt därefter.
entreprenören pratade om termostat på kabeln så den bara går när det behövs

T Thomas_Blekinge skrev:
Har du mätt hur varmt vattnet är när det kommer in i huset?
Nej,
Men iskallt, de senaste åren har vi kört utan värme och det är ingen märkbar skillnad på vattentemperaturen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.