392 läst ·
6 svar
392 läst
6 svar
Små avlopp, bygga kompaktfilter själv.
Jag har en 3 kammarbrunn och en stenkista idag. Har berggrunden 1m ner så att ersätta stenkistan med markbädd på burk skulle passa bra. Igentligen behöver jag inte byta alls för det finns ingen lag att stenkistan är olaglig.
Vad jag vet måste väl inte allt inom avlopp vara CE godkänt?
Anläggning är min o hur jag renar avlopp
är inget kommunen har med att göra o vill de mäta o bevisa att det inte funkar så ok.
Vad jag vet måste väl inte allt inom avlopp vara CE godkänt?
Anläggning är min o hur jag renar avlopp
är inget kommunen har med att göra o vill de mäta o bevisa att det inte funkar så ok.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ett godkänt tillstånd från 1967 det gäller än. Jag läste om avlopp på burk där man tillsätter en stor säck med marmor, kalk eller lecakulor -typ som de yngre säger. Detta fångar upp fosfor i en kemisk förening (till fosfat) ok, bra.
När det är dags att byta ut säcken, skriver företaget att det gamla kan man ha till att gödsla sin kompost med 👍
Så fosfor är bara farligt ihop med skit då?
Var du än bor i riket så innehåller marken ovan berget alltid mineraler från berget under som ex järn, aluminium, mangan + ett 30-tal andra vanliga metallföreningar.
I avloppet finns fosfor i form av joner som är positiva. När dessa når ex järn som finns i form av negativa joner i marken och skapar en ny förening som tar upp till 100 år att bryta ner.
Man har gjort ett 20 tal seriösa tester i vanliga privata avloppssystem men inte fått ett resultat som gett svar på hur effektiv reningen blir med de olika anläggningar som går att köpa.
Däremot de som har kemisk rening, uv ljus mm renar mycket bra.
Folk betalar upp till 100kkr för metoder som idag redan vet måste grävas upp efter 15 år i drift men hallå. Gör ni detta medvetet?
Det gamla mtrl är nu farligt avfall och det kräver transport o hantering där efter.
Vad sysslar våra småpåvar i kommunen med. Det finns ingen lag idag som säger att stenkista är olaglig. Havs o vatten myndh. är endast rådgivande och då tolkar småpåvarna det som de vill.
Jag får inte släppa ut 2g fosfor /dygn men 3m ifrån vårt avlopp har grannen jordbruksmark och han får använda upp till 25kg fosfor /m2 och år. Här finns inte vattendrag eller sjöar på flera km avstånd.
Vart är vi på väg???
När det är dags att byta ut säcken, skriver företaget att det gamla kan man ha till att gödsla sin kompost med 👍
Så fosfor är bara farligt ihop med skit då?
Var du än bor i riket så innehåller marken ovan berget alltid mineraler från berget under som ex järn, aluminium, mangan + ett 30-tal andra vanliga metallföreningar.
I avloppet finns fosfor i form av joner som är positiva. När dessa når ex järn som finns i form av negativa joner i marken och skapar en ny förening som tar upp till 100 år att bryta ner.
Man har gjort ett 20 tal seriösa tester i vanliga privata avloppssystem men inte fått ett resultat som gett svar på hur effektiv reningen blir med de olika anläggningar som går att köpa.
Däremot de som har kemisk rening, uv ljus mm renar mycket bra.
Folk betalar upp till 100kkr för metoder som idag redan vet måste grävas upp efter 15 år i drift men hallå. Gör ni detta medvetet?
Det gamla mtrl är nu farligt avfall och det kräver transport o hantering där efter.
Vad sysslar våra småpåvar i kommunen med. Det finns ingen lag idag som säger att stenkista är olaglig. Havs o vatten myndh. är endast rådgivande och då tolkar småpåvarna det som de vill.
Jag får inte släppa ut 2g fosfor /dygn men 3m ifrån vårt avlopp har grannen jordbruksmark och han får använda upp till 25kg fosfor /m2 och år. Här finns inte vattendrag eller sjöar på flera km avstånd.
Vart är vi på väg???
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Det blir så här när ideologi och politik får ta över. Man förkastar förnuft och vetenskap.T play-with-me skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden