Så kom ner till källaren idag till vatten på golvet. Min varmvattenberedare stod och droppade rejält, förmodligen flera liter över natten. Men inte ur ventilen, ur ett litet hål utan nån markering. Jag hittade ett dokument för hur man felsöker modellen, hålet har ingen märkning där heller, ingen aning om vad det är.
Så, varför läcker det och hur fixar jag?

Och, om det inte går att fixa, kan jag fortfarande använda den för vattnet från varmvattenberedaren i vedpannan? I nuläget är den kopplad så varmvattnet från pannans integrerade vvb går in i den läckande vvb'n och sen från den upp till huset. Kan jag fortfarande köra så tills jag får hit en ersättare om jag står ut med läckandet? Slipper gärna att vara utan varmvatten i minst ett par dagar om möjligt. :p

Det gäller en Tesy Bilight Varmvattenberedare som installerades 2019, aldrig gjort något med den sen dess.

Det där är lite mer än några liter över natten....

Om det inte är någon packning för elelementet eller att det kommer via elelementets inkoppling av ström i ändan på värmerören (elementet har spruckit - dock borde jordfelsbrytare ha löst i det läget om den är strömsatt och huset har jordfelsbrytare installerad)

det andra - förmodligen den mer troliga alternativet är att beredare-kärlet har rostat hål... och då är det bara skrot och byta till nytt.

Yes, märkte det, den fyllde upp en stor hink på nån timme och rann över igen. :p
Jag vet att en säkring gick i källaren igår eller förrgår, men det gör det med jämna mellanrum så vet inte om det är relaterat.

Hur illa är det att fortsätta ha den igång tills jag får hit en ny? Vad kan hända, utöver mer vatten på golvet?

Slå av säkringarna för beredaren (eller kanske hela huset med huvudbrytaren för att vara säker och jobba med pannlampa den korta stunden - vatten som plaskar bland 230/400V el är ingen jättehitt att stoppa fingarna i om det pissar ut vatten från värmeelementen under luckan) - när du är säker på att det är strömlöst, ta bort luckan där elementet finns och se om det pissar därifrån - är det torrt där men rinner från annat ställe så är det troligen rostig kärl.

Jag skulle inte ha kranvattentryck på beredaren när den inte används i det här läget då med kranvattentryck fins risk att hela beredaren kan rämna om den är så dålig att det rinner vatten genom rosthål.

---

sådana saker är alltid i sämsta möjliga tillfälle och väldigt irriterande när det händer, så det är bara att försöka lösa det så fort det går och tex. låta bli att duscha och diska de få dagarna det tar innan det kan fixas eller bytas till ny.

De flesta på jobbet förstår om man inte är i full frächör för att man inte kan duscha hemma för att beredaren är paj...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.