Vatten & Avlopp
Håbbe01: [citat] Skulle bli förvånad om inte 1 patron räcker då, beror på bevattning etc Vi är 2 permanent och 2 till helger m.m. Brunnsvatten med humus, + lite järm också
Allanamnupptagna: [citat] Ja - man tänker väl att det inte ska vara så svårt att göra rent ett vattenlås. ☺️
GK100: [citat] Du fyller lätt genom avtappningen som syns på bilden längst ner vid golvet bara att fixa en adapter till vad du nu har på luftsidan.
Shinue: Hej Behöver hjälp med några funderingar inför byte av golvbrunn i garaget. Garaget som är ett 2-bilsgarage (-71) där brunnen är placerad mellan där bilarna står parkerade. Det är dock 2-3 dm till där den ena bilens körs/parkerar, m.a.o en liten men ändå en viss risk att köra över brunnen. Vad jag förstår är det ok att gjuta in en plastbrunn i ett garage, men med
Kreacon: Hej Vi har för höga halter av järn och behöver köpa ett filter. Jag försöker få ett grepp om vilket filter man borde satsa på. Fick en offert på ett filter för +20.000. Skulle gärna komma lite billigare undan. Fick lite tips i en tråd här men har tappat bort den tråden.
Gravforsarn: [citat] Men hur kan det i så fall ha blivit mer syrerikt efter att pump flyttats ner i brunnen...? Jag köper inte riktigt resonemanget och tycker det är viktigt att reda ut om någon annan drabbats när jag själv haft så stora besvär under lång tid. Någon mikrobiolog är jag inte men som akvarist sedan 25+ år så är jag ganska medveten om hur akvarievatten smakar och luktar: det är bra
bf402: Huh, det går tydligen att köpa snarlika kopplingar fortfarande. 32mm isiflo vvsochbad.se Det är ju ett alternativ då, den gamla har ju trots allt suttit där och varit tät i drygt 50 år.
Kane: [citat] Dubbelkolla det.
Jansson69: [citat] Ska du ha en dusch om 900x900 så skulle jag satt brunnen på 450cc ifrån väggarna.. Vad gäller brunnhöjden så ar det lite inviduellt om hur man brukar göra vissa gjuter brunnen slätt med betongen och sätter en förhöjningsring när man spacklar och vissa låter brunnen sticka upp ett lämpligt mått för att slippa använda förhöjningsring..
Hep: Grävt och klart. Vi anlitade firman som gett en kraftigt saltad offert, då vi ville vara justa mot dem då ingen annan ens ville ge offert. Så de gjorde årets mest lönsamma jobb här och vi fick behålla 100 000 i rotpengar då kommunen tvingade oss att köpa arbetet. Det året pengarna satt på mitt konto och väntade fick jag dessutom 15 000 i ränta. Det som gör alltihop extra fånigt
Jansson69: Då vart det inte så lätt😉vad är det för rum som avloppet kommer ifrån?
Rickard.: Råa kopparör säljs som hårda medans kromade säljs som halvhårda, lödning bryr sig inte om hur hårda rören är. Jag har läst klagomål på hornbach rör här men aldrig provat.
Matti_75: Det är godkänt att ha ett tvättställ utan tätskikt
Myrkebab: Låter mer som att det är dax att spola avloppet. Man kan ta ut en firma som som gör det. Brukar vara ett fast pris på några tusen för alla avloppen. Har för mig man får ta rot på det. Eller om man har en högtryckstvätt så skatta en avloppsrensare, så kallat ”iller”. För bästa resultat så spola med varm vatten. Koppla på typ kranen i duschen eller liknande. Det löser fettet
Pär Nordqvist: [citat] Jag kan meddela att expansionskärlet revs ut av mig vid årsskiftet 2024-2025. Det var en del bök men alla rör i köket är nu borta, och det öppnade upp för att ställa dit ett nytt köksskåp. Det enda som är kvar är gasbinderöret i pannrummet samt en stump av skvallerröret.
Micke hstd: [citat] Tack så mycket och tack för ett snabbt svar! Det hade inte varit fel att ha ventiler i köket så att man slipper stänga av i hela lägenheten. Skall titta mer på detta 👍 Mvh Mikael
Oscape: [citat] Någon lösning till detta? Jag har samma problem.
Johan Gunverth: [citat] Läs en gång till. Vadå oprofessionellt? Det finns inget fel att göra. Hade dubbelmuffar eller dubbelmuffade delar använts någonstans blir man ju tvingad att göra ”fel” med korrekt montering. 😎 [bild] [bild]
test1: Tjena, Ska byta raditor och har köpt lite grejor. Såg något om konbas nu och blev lite fundersam. Innan jag sågar av mina rör vill jag veta att följande funkar. Denna på 15mm rör som matar radiator: [bild] M22. Men står att den är för konbas 16. Vad fan menas, har googlat utan framgång. På den ska följnde anslutas: [bild] Har vi nån hjälte här som kan svara ?
PRLS: [citat] Den lila är fel. VVS-butiken har fel. Den är till för 50mm rör (utvändigt mått) med invändigt mått 45mm. Vinkeln som kommer ur från väggen är troligtvis en vattenlåsvinkel: (https://www.rskdatabasen.se/kategori/rordelar-kopplingar/muffat-avlopp-inomhus/av-plast/2-anslutningar-rak/wafix-pp-2830228-183) Invändigt mått 50mm. Med vattenlåset du köpte brukar det följa med en
Knattecrossfarsan: [citat] Fick rätt del utan kostnad, bytte utan större bekymmer och blandaren fungerar felfritt så här åtta månader senare.
gustav malmström1: Jag beställde den länkade produkten och nu fungerar kranen som den ska. Tack för all hjälp alla inblandade!
GK100: Du kan använda lin och pasta på alla dina gängade delar där det inte är mutter och konisk tätning eller plant med fiberbricka. I fallen där inte gängan ingår i tätningen är det ändå bra att du lägger lite pasta på tätningsytorna och inte fel med en aning på gängorna där heller. För att inte dra på oss synpunkter kring lin vid din gängade plastdel ut från kärlet kan vi
Testarn: Det låter som om man skulle vilja ha ett filter som hanterar järninnehållet om de varnar för det. Det kommer annars att bli en kamp för att hantera bruna avlagringar på porslin och det kan missfärga ljusa kläder. Kolla lite på vad det finns för lösningar för att hantera just järn, jag vet inte om det räcker med filter eller om det ska till någon annan variant.
kan inte allt: Tror det kopplas så här Fixturplåt V6 Bockfixtur Kopplingsbricka Väggfördelare Bockad kant V6 Blå V6 Blå V6 60cc 2 rör 60 CC Blå RSK 2054878 RSK 2054892 RSK 2218001 RSK 2054879 Rätta mej gärna om jag haft otur när jag tänkt. Tyvärr har Vatette ingen teknisk support hänvisar till installatör eller återförsäljare. Ska installera själv och återförsäljarna hänvisar till
kan inte allt: Tanken är att ha. LK Prefabskåp UNI 8/5 LK Universalrör PE-X 16x2,0/25 RiR till tappställen. LK Universalrör PE-X 20x2,5/34 RiR till LK Fördelarskåp UNI VP 4 Kallvatten till FLVP och varmvatten tillbaks till LK Prefabskåp UNI 8/5 Golvvärme LK Fördelarskåp GV550 Prefab-6 Golvvärmeslingorna är kopplade men behöver koppla fram/returledning till skåpet. Tänkte använda LK Värmerör
Trunk: [citat] Det nya kärlet är bekvämt nog designad för att stå. Men det tillkom en del andra frågor för den som har lite tid över :) https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-taeta-kopplingar-till-hydropress-m-m-och-vad-goer-delarna.560140/
Luscum: [citat] Kanske sent ute. Det är en renslucka i golv. Den är täckt med en lucka. Förmodligen av plåt. Om den inte finns kvar så kan det vara någon som har lagt ett golv över den. Luckan finns troligen kvar. För stort ingrepp att ta bort den. Lättare att bygga över den.