376 läst ·
3 svar
376 läst
3 svar
Siljansnäskran - vilket läge ska den stå i?
I vårt fritidshus har vi en vattenledning som går från storstuga till lillstuga.
Vattnet till lillstugan kan sättas på eller stängas av med ett vred i storstugan.
Mittemellan stugorna finns en s k Siljansnäskran.
Vad jag har förstått så är Siljannäskranen stängd när den är vriden max till höger (precis som en vanlig kran).
Min fråga: När vattnet ska kopplas på till lillstugan på sommaren (d v s då det ska rinna vatten i ledningen) - vilket läge ska Siljansnäskranen stå i då, d v s ska den vara öppen eller stängd?
Vattnet till lillstugan kan sättas på eller stängas av med ett vred i storstugan.
Mittemellan stugorna finns en s k Siljansnäskran.
Vad jag har förstått så är Siljannäskranen stängd när den är vriden max till höger (precis som en vanlig kran).
Min fråga: När vattnet ska kopplas på till lillstugan på sommaren (d v s då det ska rinna vatten i ledningen) - vilket läge ska Siljansnäskranen stå i då, d v s ska den vara öppen eller stängd?
Hittade det här på nätet,M Mikaela123 skrev:I vårt fritidshus har vi en vattenledning som går från storstuga till lillstuga.
Vattnet till lillstugan kan sättas på eller stängas av med ett vred i storstugan.
Mittemellan stugorna finns en s k Siljansnäskran.
Vad jag har förstått så är Siljannäskranen stängd när den är vriden max till höger (precis som en vanlig kran).
Min fråga: När vattnet ska kopplas på till lillstugan på sommaren (d v s då det ska rinna vatten i ledningen) - vilket läge ska Siljansnäskranen stå i då, d v s ska den vara öppen eller stängd?
https://www.gusjosatern.se/trivselregler/
"Siljansnäskranar:
Vid de flesta stugorna i området monterades på 60-90 talen en så kallad Siljansnäskran - eller trevägsventil - i inkommande vattenledning. Detta för att förhindra frysning av vattnet när det passerar utrymmet mellan marken och innergolvet i stugan (gäller stugor med torpargrund). Ventilen monterades oftast i närheten av stugan.
Meningen med ventilen är att den ska stängas vid avfärd. Vid stängning öppnas en sidokanal så att ledningen mellan marken och innergolvet i stugan töms på vatten och därigenom förhindrar frysning.
Det viktiga med handhavandet av denna ventil är att den ALDRIG får stå i ett mellanläge utan den ska alltid manövreras så att den står i ändläge: det vill säga helt öppet eller helt stängd. Om ventilen lämnas i mellanläge kommer 5-10 000 L vatten/dygn att läcka ut i marken via denna sidokanal. Detta förorsakar stora problem med vattenförsörjningen i vårt område. "
Här är en annan instruktion
Tack för svar, då läser jag det som att den ska vara stängd när man stänger av vattnet för vintern.
D v s dragen maximalt till höger.
D v s dragen maximalt till höger.
Klicka här för att svara