Hej.
Vi funderar på att installera avlopp/minireningsverk (för 1 eller flera hushåll)- system med mikrober som bryter ner slammet så det endast behöver tömmas var 5te-10de år. Har hittat några leverantörer. Känns modernt, miljövänligt och ekonomiskt på sikt, men kanske för bra för att vara sant? Har inte tagit kontakt med kommunen ännu. Är det ngn här som har erfarenhet av liknande system - plus, minus, funderingar? Mvh, Karin

Claes Sörmland
K KarinK skrev:
Hej.
Vi funderar på att installera avlopp/minireningsverk (för 1 eller flera hushåll)- system med mikrober som bryter ner slammet så det endast behöver tömmas var 5te-10de år. Har hittat några leverantörer. Känns modernt, miljövänligt och ekonomiskt på sikt, men kanske för bra för att vara sant? Har inte tagit kontakt med kommunen ännu. Är det ngn här som har erfarenhet av liknande system - plus, minus, funderingar? Mvh, Karin
Det är den ursprungliga metoden för en septisk tank. Det finns exempel från antiken och är standardmetoden i t ex USA. Där anlägger de ofta en enorm slamavskiljare före infiltration i form av en betongkassun och den töms mycket sällan. Efter 6 mån-2 år börjar den anaerobt bryta ned slammet. I Sverige valde gamla Naturverket att gå en annan väg. Vi har förhållandevis små slamavskiljare jämfört med andra länder och istället tömmer vi dem varje år.

Modernare lösningar är att flytta slammet mellan syrerika och syrefattiga förhållanden så bryts det det ned snabbare. Om det placeras i en syrefattig miljö efter en syrerik så fungerar det som elektronacceptor vid nitratnedbrytning och bryts ned till koldioxid.

Så visst funkar det.

Tack för mkt värdeful info. Märkligt att Naturverket valde annan väg - i flesta kommuner i Sverige är det ju inte brist på mark. Idag känns vårt system med slamtömning 1ggr per år eller mer, mkt omodernt och förkastligt ur miljösynpunkt med dessa stora bilar + trafikfara när de skall in på småvägar. Undrar om det är anläggningskostnaden, drift-strul, regelverk, eller bara okunskap hos folk/bolag/kommuner som gör att de mindre slam-tom-fria system (ie från Alnarp bioreningsverk) idag knappast användas?? Skall gräva i det.

Naturverket? = Naturvårdsverket? Eller har jag missat något?

Jag tror att det mycket beror på ovana och möjligen brist på dokumentation. Vi håller på att starta anläggning av enskilt avlopp i liten kommun och som privatperson var det nästan omöjligt att få någon vettig information. Vi har inte plats för infiltration och jag var intresserad av någon form av minireningsverk men gav upp. Som tur är blev vi räddade av grannarna och har nu ett avtalsservitut för infiltration och ledning så att vi kan lägga det på deras mark. Ytterligare lycka så har de kontakter med anläggningsfirma som var känd av kommunen så därigenom fixades tillstånd.

Som kommumtjänsteman känner jag att det är ett väldigt otillfredsställande system. Det ska inte spela någon roll vem som ska gräva eller vilken metod jag använder, bara resultatet blir bra. Men samtidigt vill man ju inte krångla för det är ju trevligt med avlopp... Men jag gillar inte att det verkar gå till så här på många håll.

K KarinK skrev:
Hej.
Hej! Vi är i samma läge och hittade ACT- bioreningsverk. Det blir en osäkerhetsmomentet att anlägga när lite dokumentation finns och när en får höra att slam måste hanteras ändå enligt leverantör av annan sk bioreningsverk. Vi är på samma linje som du och er andra på trädet att slamtömning med transporter mm bidrar inte till långsiktigt hantering. Du skrev att du skulle gräva i detta? Nyfiken hur har det gått? Finns andra som tagit offert av Alnarp Clear Water? Har du/ni hittat andra producenter för liknande produkt?
De som jag har följt upp anger minireningsverk ”bio” med egen slamhantering med risk att det inte godkänns av kommunen.
Tack för övriga svar, viss igenkänningsfaktor på att kommunens råd är översiktliga, måste hantera många frågor och kanske inte hinner med att ta in nya teknik utan godkänner endast
beprövad teknik som kräver driftkostnader som skulle kunna spara in både för miljön och ens ekonomi. Det blev några reflektioner och fråga :)

S Silvia Orrego skrev:
Hej! Vi är i samma läge och hittade ACT- bioreningsverk. Det blir en osäkerhetsmomentet att anlägga när lite dokumentation finns och när en får höra att slam måste hanteras ändå enligt leverantör av annan sk bioreningsverk. Vi är på samma linje som du och er andra på trädet att slamtömning med transporter mm bidrar inte till långsiktigt hantering. Du skrev att du skulle gräva i detta? Nyfiken hur har det gått? Finns andra som tagit offert av Alnarp Clear Water? Har du/ni hittat andra producenter för liknande produkt?
De som jag har följt upp anger minireningsverk ”bio” med egen slamhantering med risk att det inte godkänns av kommunen.
Tack för övriga svar, viss igenkänningsfaktor på att kommunens råd är översiktliga, måste hantera många frågor och kanske inte hinner med att ta in nya teknik utan godkänner endast
beprövad teknik som kräver driftkostnader som skulle kunna spara in både för miljön och ens ekonomi. Det blev några reflektioner och fråga :)
Alnarps princip är ju bra men ändå inte idealiskt om man har höga reningskrav (fosforrening) eftersom det då krävs en extra tunna med polonit för fosforreningen. Polonit är dyrt (ca 8500:-/500 kg och det får ju bytas i takt med förbrukning, leder till utsläpp med väldigt högt pH och kräver lastbilsleverans. Dessutom kräver Alnarp reningsverk hyfsat ljust läge/sol för växterna, man kan allstå inte gömma undan det i någon (skum) hörna. Dessutom är Alnarp dyrare än (nästan) alla andra verk.

Det finns andra verk som inte har krav på slamtömning, t.ex. Topas ( från österuropa som många andra) men har konventionell fosforfällning.

Min kommun angav att de inte accepterar att man inte slamtömmer Alnarpverket men det kan man nog lösa, det är ju ett krav som skulle försämra reningsfunktionen i verket och enligt Alnarp har inte kommunen rätt att kräva slamtömning av verk där det inte behövs eller skulle försämra funktionen.

S Snel77 skrev:
Alnarps princip är ju bra men ändå inte idealiskt om man har höga reningskrav (fosforrening) eftersom det då krävs en extra tunna med polonit för fosforreningen. Polonit är dyrt (ca 8500:-/500 kg och det får ju bytas i takt med förbrukning, leder till utsläpp med väldigt högt pH och kräver lastbilsleverans. Dessutom kräver Alnarp reningsverk hyfsat ljust läge/sol för växterna, man kan allstå inte gömma undan det i någon (skum) hörna. Dessutom är Alnarp dyrare än (nästan) alla andra verk.

Det finns andra verk som inte har krav på slamtömning, t.ex. Topas ( från österuropa som många andra) men har konventionell fosforfällning.

Min kommun angav att de inte accepterar att man inte slamtömmer Alnarpverket men det kan man nog lösa, det är ju ett krav som skulle försämra reningsfunktionen i verket och enligt Alnarp har inte kommunen rätt att kräva slamtömning av verk där det inte behövs eller skulle försämra funktionen.
.
Tack för kompletterande svar, bra att veta att det inte optimal för fosforrening plus att det kräver extra komponent som du skriver (polonit).
Jag har nu varit i kontakt med miljöförvaltningen i Uddevalla kommun som ska granska ansökan och ge sitt godkännande då jag ville veta om de skulle godkänna en ACW-rening. Det har de gjort, tre stycken vilket inte är många. Handläggaren beskrev att de därför inte har gjort tillsyn för några anläggningar. Man behöver inte hantera slammet men man ska i samband med ansökan söka dispens för detta som ges för 10 år. Fick rådet att även kontakta kommuner som har haft hanterat fler av sådana anläggningar. Ringde därför till Lunds kommun då företaget har utfört fler av sådana här verk. Tyvärr är handläggaren på semestern än. Om jag sett rätt så har ändå produkten och metoden ca 10 år på nacken. Förstå ändå, det skrevs tidigare i tråden, att konceptet bygger på äldre teknik som nu har paketerats/mekaniserat.
Synd att syftet går förlorat med ACW-rening är beskrivs att man ska slippa transporter och beskrivs som underhållsfritt. Sedan består ändå av två pumpar och jag har inte hunnit sätta mig om dessa kräver skötselavtal mm. Och sedan ska det ändå fraktas extra material. Kostnadsfrågan är som alltid mer komplex.

@Snel77 får man fråga ska du anlägga en reningsverk, har du i så fall gått vidare med ACW?

Och en fråga till dig och tråden, känner någon till hemsidor som kan hjälpa en att jämföra priser? Eller har någon hunnit gå vidare och göra en jämförelse både på traditionell teknik, alltså både mekanisk och "passiv" rening bara med luftning av markbädden?

Nej, jag ska inte ta Alnarp eftersom vi vill placera reningsverket lite undanskymt under träd där det blir för skuggigt för ett Alnarpsverk. Men jag ska ta något verk där man slipper slamtömning. Markbädd ska jag inte ha, det har vi för en annan fastighet och den börjar sätta igen efter bara ca 10 år och rätt låg belastning. Tyvärr är ju marknaden lite svåröverskådlig med många olika producenter och priser, även om tekniken ofta är snarlik, jag har inte hittat en sajt där alla/många listas med jämförelse och priser. Men olika sajter ger ju i alla fall info även om verk och priser, men priserna är ofta uppblåsta i Sverige (t.ex. för verk från östeuropa ) så där borde finnas utrymme för prutning.

S Snel77 skrev:
Nej, jag ska inte ta Alnarp eftersom vi vill placera reningsverket lite undanskymt under träd där det blir för skuggigt för ett Alnarpsverk. Men jag ska ta något verk där man slipper slamtömning. Markbädd ska jag inte ha, det har vi för en annan fastighet och den börjar sätta igen efter bara ca 10 år och rätt låg belastning. Tyvärr är ju marknaden lite svåröverskådlig med många olika producenter och priser, även om tekniken ofta är snarlik, jag har inte hittat en sajt där alla/många listas med jämförelse och priser. Men olika sajter ger ju i alla fall info även om verk och priser, men priserna är ofta uppblåsta i Sverige (t.ex. för verk från östeuropa ) så där borde finnas utrymme för prutning.
Gammal tråd, men kanske kan vara värt att kika på https://www.asiosweden.se/produkter/asio-monocomp-minireningsverk

Det förefaller stämma väl överens med det du efterfrågar; enkelt och billigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.