D
Pratade direkt med Gustavsberg och de satte mig i kontakt med den lokala servicepersonen, mycket hjälpsamt. Pratade med honom och hans teori är att det finns något skräp i ledningen, som åker bakåt när man släpper på trycket och sen tar det ett tag för detta att komma i optimalt blockeringsläge igen. Nästa gång det blir dåligt ska jag därför testa, precis som ni tipsat om, att öppna lite försiktigt när blandaren är av.

Jag hade samma problem. Kallvatten gav normalflöde men när man börja strypa över till vv så sjunk flödet, eller ja... fick knappt ut nå varmvatten vid max. Jag löste det genom att byta blandare vilket fick det till å fungera. Gissar på att det hade kalkat igen eller något på vv sidan i blandaren nånstans.

Konstigt du bytt blandare å det fortf inte fungerar. Kan ju va nånstans på distrubitionssidan då som blockerar...

ps. en temporär lösning är att vrida lite på avstängaren för kv, alltså manuellt justera temperaturen vid avstängaren

D djac skrev:
Har en väldigt klurig fråga som ingen verkar kunna svara på..

Lägenhet högst upp i bostadshus, 4vån, med väldigt bra tryck i vattenledningarna, vanlig modern duschblandare av termostattyp. Det som händer är att plötsligt blir det väldigt dåligt flöde i duschen, ingen skillnad vid de andra tappställena, och detta försvinner inte, när det en gång blivit så så finns det bara en lösning.

Stänger vattnet, monterar av blandaren och sätter dit den igen, då blir det bra, 100% av gångerna. Har testat att bara stänga vattnet och öppna flödet men det hjälper inte, blandaren måste av...?

Det finns ingen smuts i silarna vid ingående och gör öht inget med blandaren när den är av.

Misstänkte att det var något som kärvade i blandaren och bytte till ny, funkat nu i ngn månad men samma fel kommer igen.

Vad kan detta vara?
Hitta en slang som du hjälpligt kan trä på eller hålla emot utloppet för varmvattnet, ta bort blandare och se om det efter ett tag kommer nåt skit från rören, det enda jag kan tänka skulle kunna funka om inte nåt av de andra tipsen fungerar såklart

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.