Jag var tvungen att tömma expansionskärlet till bergvärmen och fylla på gummiblåsan med luft nyligen. Den hade klibbat fast vid ventilen så jag fick peta loss den med en inseksnyckel via luftventilen. Efteråt vill inte säkerhetsventilen sluta droppa. Antar att den gett sig? Har försökt spola ur den ordentligt och vrida runt på ratten så den smäller igen flera gånger utan resultat. Tänkte om det hamnade något skräp i ventilen efter att jag petat runt och bökat i kärlet, men det hjälper inte att spola. Dags att byta ut den antar jag?
Borde denna funka att byta till:
https://billigtvvs.se/varme/ventile...rhetsventil-syr-1917-r20-1-5-bar/?option=9778
https://billigtvvs.se/varme/ventile...rhetsventil-syr-1917-r20-1-5-bar/?option=9778
Hade precis samma problem på vår gamla IVT C7 i fjol. Försökte på alla möjliga sätt motionera igång ventilen. I bästa fall höll det allt från några timmar till någon dag så det blev byte. Efter bytet har det inte kommit en droppe. Kommer inte ihåg vad det kostade, passade på att ta ut firma som gick igenom pumpen i övrigt också. Ventilen var den minsta kostnaden i alla fall, några hundralappar typ.
Detta borde väl Arctic försäkringen täcka eller?Romuhousu skrev:
Jag var tvungen att tömma expansionskärlet till bergvärmen och fylla på gummiblåsan med luft nyligen. Den hade klibbat fast vid ventilen så jag fick peta loss den med en inseksnyckel via luftventilen. Efteråt vill inte säkerhetsventilen sluta droppa. Antar att den gett sig? Har försökt spola ur den ordentligt och vrida runt på ratten så den smäller igen flera gånger utan resultat. Tänkte om det hamnade något skräp i ventilen efter att jag petat runt och bökat i kärlet, men det hjälper inte att spola. Dags att byta ut den antar jag?
[länk]
På tal om. Det skulle kosta 5700:- att förlänga försäkringen ett år till.. Pumpen fyller 20 år. Å ena sidan är det jävligt dyrt, o andra sidan kan väl pumpen ge sig när som helst.. Ett riktigt lotteri. Skulle ni förlängt det ett sista år?
Effektmässigt verkar pumpen köra på utan uppenbara förändringar. Kanske borde märkas om den är på väg att ge sig?
Det tvivlar jag på då säkerhetsventilen inte tillhör värmepumpen.Romuhousu skrev:
Köp en ny i samma storlek och montera dit med lin+locher. (Ser ut att vara G20 invändigt gängad i båda ändarna.)
Beträffande 5700:- i ett års försäkring har jag ingen åsikt som är relevant.
Gör det som känns bäst i detta fallet för dig.
Klicka här för att svara