D
Daniel 109: Aha, då ska man naturligtvis inte ha något hål. Tack för rättningen.
6 svar · 2,2k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Ja även 60-talet får man se upp med då dom ofta kan ha först konstruktionsbetong och på det överbetong. Tjocklekar upp till 30cm är inte ovanligt. 50-tal och tidigare är ofta kring 10-15 cm och oarmerad. Betong kring krigen behövs oftast inte bilas en gång, utan kan brytas upp och bäras ut på spade.
11 svar · 11,1k läst
·
S
Semperpax85: Klorin power mousse har jag testat utan framgång. Borde man inte kunna typ skrapa loss det ifall det är mögel? Det är helt slätt över fläckarna. Men kanske kan det vandra in i mattan på något sätt? Har ingen erfarenhet med mögel alls. Kan det sitta mögel under våtrumsmattan som liksom syns från andra sidan? Känns skumt...
2 svar · 5,5k läst
·
slacker
slacker: Annars har jag en 200L här på Köp/Sälj om du finns i Stockholm. Priset är förhandlingsbart, just nu är den bara i vägen.
2 svar · 1,6k läst
J
janusz_w: Men något att såga med fattas, eller? :thinking:
4 svar · 5,3k läst
·
raveper
raveper: Gött
4 svar · 3,8k läst
·
Keexet
Keexet: Avloppspump vill jag undvika, dels blir det en grej som ska byggas in och som kan gå sönder, dels låter de en del när de går. Jag har en sån pump kopplad till ena toaletten, då den tillkommit efteråt, och jag tror de måste "trycka" vattnet och kan således inte placeras en bit bort för sugande funktion då avloppsrör normalt är luftfyllda. Tack för svaret "Claes". Eftersom projektet
3 svar · 1,3k läst
K
Kraxen: Den är nån gammal PEM-Slang med ovanlig dimension 28mm. Men hursomhelst, skulle det funka med 25mm så är det ju inga problem...
2 svar · 4,0k läst
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Där ser man, jag får lägga mig platt. Jag har levt i villfarelsen att de klarar 6 bar, men då gäller det uppenbarligen bara grejer för fastigheter antar jag. Kollade upp min egen innerdel till L/V-värmepump och den klarar 3 bar. Tack för klargörande!
10 svar · 5,0k läst
·
S
SvanteC: Det viktiga när du gjuter igen brunnen är att betongen inte vandrar ner och täpper igen längre ner Fyll med lämpligt material för att ha som ”lock”, fyll sedan på med betong ovanpå
3 svar · 4,0k läst
·
greger911
greger911: [citat] Fortfarande bara en kran, köket.
24 svar · 4,6k läst
·
Ridell74
Ridell74: Har hittat problemet. Det var inloppsslangen som läckte och när jag försökte ta av den och ev limma eller tejpa så gick hela av. Dax att köpa ny. Tack för alla tips.
10 svar · 1,8k läst
D
Diman: gamla avluftningen var 110 , så det är jätteenkelt, jag byter bara rören så de är nya hela vägen.
7 svar · 861 läst
·
D
Derbyboy: Tusen tack. Jag testar!
5 svar · 1,6k läst
·
D
Derbyboy: Hittar inget i manualen kring detta, IP 24 är klassningen. Min krypgrund är relativt torr nuförtiden.
5 svar · 737 läst
P
Anonymiserad 182623: jag löste det. det var stopp längre ner.. fick pilla loss rören under köket :)
11 svar · 1,7k läst
·
N
nova383: Hej. Ska ha rör i rör (nybygge) och har 1 fundering. På ovanvåningen kommer jag har dolda rör i rör , väggboxar och väggbrickor somman ska, men var sätter man väggboxar och brickpr i förhållande till handfat och duch/badkar ? För handfatet och diskbänk sättter man väl det en bit ovan golv och drar slag till blandarn + ett T efter väggplåten till ev. diskmaskin. Men hur
0 svar · 1,1k läst
Demmpa
Demmpa: Eftersom det är sovrum på andra sidan väggen så finns möjligheten att ha fördelarskåpet med inspektionslucka från sovrumshållet å ett skvallerrör som mynnar ut i badrummet utanför dusch-zonen. Bägge våra vattenfördelarskåp och bägge GV-skåpen sitter utanför badrummen, men har skvallerrör in i badrummen.
10 svar · 3,2k läst
·
J
jonaserik: Köp en ny på varuhuset Bau++ , friska nya grejer, blir nog billigare och enklare än att reparera
1 svar · 895 läst
·
K
kioskdavid: Hejsan. Min wc-stol krånglar med spolningen. De delarna har jag hittat. Men jag kan inte stänga av vattnet. Kranen sitter fast. Nu fick jag stänga av huvudkranen, vill kunna stänga av denna tills stolen är fixad. Finns det möjlighet att hitta nya delar? Vi har 16mm kopparrör så det har varit lite problem tidigare... Skulle gissa på att kranen är från 1966 som wc-stolen. [bild] [bild]
0 svar · 2,3k läst
·
H
holayoman: Ville bara avsluta detta ämna med att säga att en lite duktigare rörmokare kallades in. Frilade lite till runt för att precis som ni sa kapa den gamla kopplingen varpå en ny pressades på. Har nu hållit i alla fall ett par månader :)
4 svar · 5,1k läst
·
D
dasi: Tack för snabba svar!
3 svar · 1,7k läst
·
K
Kurtivan: Blandarens röranslutning är intakt, det var mellanstycket som gick från 10 till 12 mm som gick av. Nu är det monterat och taget i drift, men jag får givetvis byta det om jag får vetskap om att det inte är ok.
4 svar · 6,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Locket är tätt. Bara ett par små hål för ev. lås. [bild]
12 svar · 8,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ta duschen på jobbet när du slutar i stället, så spar du ändå mer :) På den tiden jag spelade mycket tennis, 3 - 4 gånger i veckan, duschade jag nästan aldrig hemma. Sparade både el och vatten :cool:
13 svar · 13,7k läst
·
Lucky2015
Lucky2015: [citat] Tack :)
4 svar · 2,8k läst
V
vvs facit: Ta en 70/50 Nolato gummibussning . Montera den i hålet, ta sen en 50-90 graders böj . 50/40 bussning och ett tvättmaskins avlopp med vatten lås . eftersom det är provisoriskt kan du låsa grejerna med Bunt band runt 75 röret Mvh
1 svar · 3,3k läst
·
P
Anonymiserad 145128: Horalit tror jag det hette
19 svar · 24,1k läst
Magrand
Magrand: Hmm. Du har ju en lättbetäckning som ligger upp och ned i brunnsröret. Tycker det ser ut som Wavins brunnsrör 355 utv/315 inv. Du behöver gräva runt röret och kapa brunnsröret ca 20 cm. Skaffa ett teleskoprör https://www.rskdatabasen.se/kategori/betackningarbrunnar/va-brunnar/reservdelartillbehor/2358210-183 Montera din bef. betäckning med medföljande två M8 skruv o mutter på
2 svar · 3,1k läst
·
D
dasi: Stort tack. Om du visste hur mycket tid du sparat åt mig. Funkar fint nu.
4 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.