Vatten & Avlopp
Axiotrade: Tack då har jag ett märkesnamn att gå på. Varit runt i nästa alla stora butiker i göteborg utan att lyclas hitta ngt som passae.
Mashemoto: Hej! Runt vår grävda dricksvattenbrunn finns det en "brunnsbyggnad" av trä i klassisk stil, som börjat gå sönder/förmultna, den är helt enkelt i dålig kondition. Det gamla locket i trä höll på att falla sönder så förra sommaren byggde jag ett nytt lock, även detta i trä, detta har inte vart så värst tätt. Nu tänkte jag investera i ett nytt lock i plast, är det något
JW-Hus: Hej Jag skulle vilja konvertera ett Callidus AINF filter till bara ANF. Filtret har tidigare använts för att höja ph och som järnfilter med tillhörande behållare. Nu behöver jag inte järnfilter men vid backspolning sprutar det vatten ur anslutningen för kaliumpermanganatet, vit koppling på bilden. Går det bra att bara plugga det hålet eller måste jag ta bort eller byta injektorn
younso: Har installerat Ikeas köksblandare Almären https://www.ikea.com/se/sv/p/aelmaren-koeksblandare-rostfritt-stalfaerg-00455161/ . Söker ett vridbart munstycke för denna blandare. Uppfattar att diametern på blandaren är annorlunda gentemot ett standard mått samt att gängningen är på insidan av blandaren. Någon som har förslag på en snygg dvs inget stort munstycke? Gärna något likt
Totte_S: [citat] Det va en bra länk! Tack för den.
Stefan1972: Bra fråga, säkert nån kvarleva från anno dazumal och sen är rör och annat ändrade i dimensioner.
Tomtom79: Kolla så att avläsning av mätare är gjort. Kan vara så att de fakturerar efter en historisk förbrukning och antar att den fortsätter. 10 spolningar om dagen, 20 dagar i månaden ger kanske en kubik, inte 11. Radiatorer, fjärrvärme mm ska inte förbruka nån volym vatten direkt, om det inte läcker och det fylls på automatiskt. Dagvatten är regnvatten som tas om hand av avloppet.
Daniel 109: Nej, han har formellt rätt. Att byta en ingående del medför inte att anläggningen måste leva upp till dagens krav. Men under 50grader i beredaren är lågt. Under 45 börjar man få en tillväxt. Man får tillväxt i avgreningar även om de är korta. Det handlar några få cm innan de problemen kan dyka upp. Immobils referens är relevant i sammanhanget.
oskar.valta: [citat] Kan tillägga att i ditt fall (jag tolkar att du inte har någon separat tvättstuga) så är det ok att gå upp genom golv i badrum om man använder genomföringshylsa som går upp minst 40 mm ovan golv samt håller minst 60 mm avstånd från vägg.
bomm: Ingjutningstätning/radontätning är smidigt när man gjuter in slang och rör. https://www.rinkabyror.se/artikel/wisecure-w802-radontatning-28-32mm/
onkel Adi: [citat] Hej! Dålig på datorer, men har en del bilder i tel. Skickar du ditt telnr, så kan jag skicka några bilder. Mvh Adi
Ssv225: Tack båda för bra svar! Verkar som jag är på rätt spår. Får fundera på hålens storlek och fixeringen. Anledningen till att jag ska böja röret efter genomföringen med hållare är alltså för att komma ner i bjälklaget.
WzOn: [citat] Stort tack för dina utförliga svar! Verkligen tacksam för din hjälp :D(y) Jag ska hålla koll på vattennivån och även slå en kik efter sprickor etc. I annat fall lär min nästa fråga bli hur jag bilar upp golvet.. Men vi håller tummarna att det inte kommer behövas. Förra ägaren var snickare men inte den mest omhändertagande husägaren jag stött på. Många oklarheter lite
Jogun4: [citat] Hej, kan berätta att jag provade att dosera kalciumklorid själv några veckor utan resultat. Provade sen att sätta in en elektrisk fläkt i avluftningen i samband med tömning och det verkar tills idag faktisk fungera. Nu håller jag tummarna att jag hittat problemet....
Corsair: [citat] Det löste sig med slagmejsel
Bono_R: Toppen tack för snabbt svar, då köper ett par packningar på vägen ut
Ted Borg: Fick tag på den lokala rörkrökaren och han kan beställa. Problemet löst!
vvs facit: [citat] Vad som läcker . 99,9% är det avloppet . det kommer med all säkerhet finnas en liten spricka I någon rördel / rörbit Vet inte hur många stambyten Badrums renoveringar man gjort på grund av Vita avloppsrör som spruckit och läckt ( limmade ) Dom spricker till och med av utvidningskonficiensen som blir på plast av temperatur flörändringar.
mogge_73: Det har nog blivit något missförstånd om någon påstått att kalk tar bort svavelväte. Svavelväte produceras av bakterier som bryter ner organiska ämnen i syrefattiga miljöer. Svavelväte neutraliseras i kontakt med syre. Kalk tar inte bort svavel. Har du ett bra pH-värde bör du inte tillföra kalk i vattnet, dels blir vattnet hårdare och risken är att pH-värdet blir för högt
Kjell_G: Första badet avklarat, men enligt dottern var det lite jobbigt att fylla upp med den bångstyriga duschslangen. Letade efter variant av omkastare med pip men alla verkar anpassade till att sitta under blandaren. Finns det öht? Kan en utloppspip monteras här? Då finns det en duschslang med omkopplare här (och på andra ställen också). Har också tänkt på möjligheten att skruva loss
Daniel 109: Japp det menar jag. Men jag har ingen ”hands on” erfarenhet. Förhoppningsvis får du svar från någon som har det.
petererlandsson1194: Hej Tidigare ägare har installerat blandaren 2011 och den kärvar något enormt och har svårt att hålla tätt så jag har tänkt att byta ut insatsen (om det går) Däremot så lyckas jag inte hitta någon märkning vad det är för fabrikat. Någon som vet vad det är för fabrikat? [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
axelman: Finns det också planadapter till Broen BALLOFIX CU 10 - änden ? Typ denna 854 05 10 /axelman
klimt: Du bör förankra att detta är ok med bostadsrättsföreningen. I stadgarna anges fördelning av ansvar mellan bostadsrättsinnehavare och föreningen. Troligen är det så att föreningen är ansvarig för avlopp och vatten och då får ta kostnader vid framtida underhåll. Därför är det viktigt att en ombyggnad är ok med föreningen.
oskar.valta: [citat] Okej, om du kopplar ledningen till utbyggnaden som en egen parallell ledning efter vattenmätare så ska det inte vara några konstigheter att dra en dimension 20 om du inte upplever några problem idag. Gissar att det inte rör sig om några större rörlängder heller? Sedan kan man ju alltid gå upp en dimension, i ditt fall till 25, när man ändå drar PEM eftersom det inte är så
axelman: Hur är det med Ballofix, typ 85 405 10 R 15 / cu10 Ballofix Föravstängning 10x15R in Behövs planadapter i CU 10 - änden om jag vill ansluta blandare med lekande mutter.? Hittar ingen hos Rinkaby. /axelman
lostinsweden: Bäst är det om du laddar upp några bilder.