Skruvade isär o rensade under handfat. M mkt jobb o våld lyckades jag få upp gängorna i vattenlåset (var ngn lim/silikonmassa i gängorna). När jag sedan satt ihop allt läckte det såklart och verkar komma fr den fogen. Se bild.
Läckande vattenlås under handfatet markerat med en rosa pil, med rester av tätning runt gängorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testat kit fr Bauhaus Unipak med lin + ngn smet i tub. Går inte att undvika att litet av linet o smeten lägger sig som en liten kant när man skruvar ihop men borde väl funka? Har jag använt rätt grejer?
Lin och Unipak tätningskit på grovkornigt underlag med bruksanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nytt vattenlås är på sin plats. Ska inte behöva tätas

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ett nytt vattenlås är på sin plats. Ska inte behöva tätas
Men om det bara skulle varit som en "packning" i den grå skarven - funkar då inte det här? Verkar ju som om de lagt i ngt "kladd" redan fr början.

Frågan är väl varför den läcker. Lin och pasta ska du inte behöva, men det är inte alls orimligt att O-ringen är skadad, i så fall behöver du en ny. Är gängorna skadade eller du trots en hel O-ring inte får det tätt är det dags att byta lås.
Visst, det går säkert att använda lin och pasta för att täta det för stunden, så att du i lugn och ro kan handla ett nytt vattenlås.

S
Lin ruttnar snart, så läcker det igen.

C
Det skall sitta en o-ring i gummi i spåret mellan locket och vattenlåset. Den ser ut att saknas.
Glöm att lyckas täta själva gängan med mindre än att limma ihop alltsammans med silikon som det verkar varit gjort innan. En sådan gänga är inte gjord för att vara tät i sig.

Tack för alla svar. Blev tätt m lin. Byter så småningom. Vet inte varför det var limmat innan. Behöver ju kunna tas isär för att rengöra ibland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.