1 791 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Djupbrunnspump utan tank?
Hej,
Jag en hydropress (Valco) som inte orkar suga upp vatten från min brunn längre. Tror att höjdskillnaden är för stor helt enkelt. Brunnen används för bevattning i huvudsak. Mitt borrhål är 40 m djupt och jag funderat på att sätta en djupbrunnspump istället. Min fråga är :
Kan man installera en djupbrunnspump utan att det krävs en hydrofortank? Tänker att det finns elektronik som kan starta/stoppa pumpen vid min/max tryck och att pumpen är i "stand-by" när den inte används. Någon som vet och kan rekommendera något eller har erfarenhet?
Fredrik
Jag en hydropress (Valco) som inte orkar suga upp vatten från min brunn längre. Tror att höjdskillnaden är för stor helt enkelt. Brunnen används för bevattning i huvudsak. Mitt borrhål är 40 m djupt och jag funderat på att sätta en djupbrunnspump istället. Min fråga är :
Kan man installera en djupbrunnspump utan att det krävs en hydrofortank? Tänker att det finns elektronik som kan starta/stoppa pumpen vid min/max tryck och att pumpen är i "stand-by" när den inte används. Någon som vet och kan rekommendera något eller har erfarenhet?
Fredrik
Helt utan tank går det väl inte om man vill ha start/stopp vid vissa nivåer. De s.k. automatiska systemen, som du önskar, har en tank om än liten ( någon liter ) och sitter pumpen nere i hålet, så TROR jag att det begränsar utbudet av pumpar avsevärt. Tror mera på ide´n att sätta en liten (t.ex. 25 l ) Hydropress och tryckvakten i ett eget litet "pumphus".
Din hydropress suger inte upp vattnet, det gör din pump.F femjhansson skrev:Hej,
Fredrik
Vad har du för pump i dagsläget?
Får du inte upp något vatten med den? Då är det den som det är fel på.
Det är en Valco "pump" typ JTS155 https://lundagrossisten.se/catalogue/i2395.html. Jag har kollat hela systemet från pump till PEM slang till backventil. Allt är vattenfyllt, men pumpen står bara och går utan att tanken fylls på. Om jag kollar borrhålet så är det 7-8 meter ner till vattnet och det gör mig lite fundersam att det är för stor höjdskillnad för att det skall fungera...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 inlägg
Då har du nog hittat ditt problem, vattnet ligger för långt ner för att du ska kunna suga upp det (8-9m sen blir det vaccum istället).
Klicka här för att svara