Numera använder jag linoljesåpa till all handtvätt. Lite av en mirakelkur mot torra händer. Hade en rörmokare hemma för jobb som la märke till såpan och tyckte att man inte ska använda linoljesåpa då linolja löser upp tätningarna i avloppsrörens muffar.

Lite skeptisk kollade jag själv upp specifikation på Uponors grå PP-rör med tätning av SBR, som är installerade i min kåk, och mycket riktigt anger Uponor att SBR-tätningar inte tål linolja.

Nu är frågan hur illa det kan vara? Ska jag sluta med linoljesåpa? Tvättar även penslar säkert varannan dag just nu med rester av rå linolja och linoljefärg.

A
Ingen typ av fett eller olja ska ner i avloppet. Om du inte har fettavskiljare förstås.
Att det förstör tätningar och packningar är sekundärt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Staffans2000
A Emil_K skrev:
Ingen typ av fett eller olja ska ner i avloppet. Om du inte har fettavskiljare förstås.
Att det förstör tätningar och packningar är sekundärt.
Nu använder TS såpan som rengöringsmedel. Dvs som en tvål, som också består av fett. Eftersom såpan säkert är utspädd med en större mängd vatten, vore det osannolikt att packningarna skadas. Men det är mer min hypotes, än exakt kunskap.

Staffan

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A
Jag reagerade mest på penseltvätten där ren linolja och linoljefärg tvättas av och, vad jag antar, åker ut i avloppet.

Dessutom har linoljesåpa ett överskott av fett. Det är det som gör att den är en mirakelkur för torra händer.

Samtidigt bör linolja även lösa linolja i ledningarna?

Sedan är ju frågan hur mycket tätningarna är exponerade mot oljan och hur stor andel av oljan som följer med vattnet till trekammarbrunnen istället för att lägga sig i rören. Det har nog gått en 3 liter såpa under ett halvårs tid. Penslarna brukar jag stryka av så gott det går innan tvätt.

Jag kanske förstorar upp något som är ett ickeproblem:whistle:

Staffans2000
J JohanN03 skrev:
Jag kanske förstorar upp något som är ett ickeproblem:whistle:
Huvudet på spiken.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Huvudet på spiken.
Ja, man ska aldrig lyssna på hantverkare;)

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Staffans2000
J JohanN03 skrev:
Ja, man ska aldrig lyssna på hantverkare;)
Helt min mening.

Gummipackningarna fyller en funktion första halvåret, sen har man en skitfilm på insidan av rören som skyddar och tätar.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
useless useless skrev:
Gummipackningarna fyller en funktion första halvåret, sen har man en skitfilm på insidan av rören som skyddar och tätar.
Skitfilmer kan användas till mycket.
Här är en som passar mycket bättre i avloppet, än på bio.

Jag kan dela videon på när min avlopps-servis filmades om ni vill se en skitfilm ;)
Skämt åsido så var det renspolat innan kamerasonden skickades in.
Och ska vi hålla oss till ämnet så instämmer jag med useless.
Det bildas en film på insidan av gegga, och häller man inte i något alltför starkt eller hett så "skyddar" den gummit i viss mån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.