Hej.
Håller på att bygga ett bevattningssystem. Det finns en "spett-lösning" sedan gammalt. Dvs, de har slagit i ett yttre rör som har dim på ca 60 mm rätt ner i marken och hittat vatten. I detta rör finns ett annat rör nedstucket som är 1 tum, dvs ca 33 mm. Det är detta som man ansluter till sin pump. Detta rör går 4 meter ner i marken och jag bedömer att vatten finns 1,5 meter ner. Jag kopplade in en trädgårdspump och anslöt på trycksidan en 25 meter lång 32-slang. Trycket längst ut var 3,2 bar och vattenflödet 27,6 liter/min. Testade på samma sätt även med en 25 meter lång 25-slang. Vattenflödet var fortfarande 27,6 och trycket hade gått ner till 3,1, dvs nästan mätfelsnivå. Av olika anledningar behöver jag byta 1-tumsröret och hade tänkt en sugslang eller en PEM-slang. Om jag väljer 25 mm på sugsidan, hur kommer det påverka trycket och vattenflödet på trycksidan?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.