Hej.
Håller på att bygga ett bevattningssystem. Det finns en "spett-lösning" sedan gammalt. Dvs, de har slagit i ett yttre rör som har dim på ca 60 mm rätt ner i marken och hittat vatten. I detta rör finns ett annat rör nedstucket som är 1 tum, dvs ca 33 mm. Det är detta som man ansluter till sin pump. Detta rör går 4 meter ner i marken och jag bedömer att vatten finns 1,5 meter ner. Jag kopplade in en trädgårdspump och anslöt på trycksidan en 25 meter lång 32-slang. Trycket längst ut var 3,2 bar och vattenflödet 27,6 liter/min. Testade på samma sätt även med en 25 meter lång 25-slang. Vattenflödet var fortfarande 27,6 och trycket hade gått ner till 3,1, dvs nästan mätfelsnivå. Av olika anledningar behöver jag byta 1-tumsröret och hade tänkt en sugslang eller en PEM-slang. Om jag väljer 25 mm på sugsidan, hur kommer det påverka trycket och vattenflödet på trycksidan?