1 954 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Dra PEM slang ner till bastun
Hej!
Det är så att vi har länge pratat om att dra ner vatten till bastun, för att enklare fylla på hinken samt installera en simpel kalldusch. Huset ligger i stockholms skärgård, så blir ju inte super kall vinter.
Vi kommer behöva dra slangen cirka 80 meter, från huset ner till bastun. Huset ligger uppe på ett berg, så det kommer vara en fallhöjd på cirka 2-3 meter innan slangen kommer ner i jorden, där den går cirka 50 meter bort till bastun.
Vi har tänkt att koppla in PEM-slangen i vår krankoppling utanpå huset (som vi i vanliga fall använder för trädgårdsbruk) med någon typ av adapter som jag antar finns att köpa. Gräva ner den i jorden bort till bastun, o därav sätta upp en simpel dusch och en vattendelare, så man kan koppla på en simpel vattenslang.
Frågorna jag har är:
Det är så att vi har länge pratat om att dra ner vatten till bastun, för att enklare fylla på hinken samt installera en simpel kalldusch. Huset ligger i stockholms skärgård, så blir ju inte super kall vinter.
Vi kommer behöva dra slangen cirka 80 meter, från huset ner till bastun. Huset ligger uppe på ett berg, så det kommer vara en fallhöjd på cirka 2-3 meter innan slangen kommer ner i jorden, där den går cirka 50 meter bort till bastun.
Vi har tänkt att koppla in PEM-slangen i vår krankoppling utanpå huset (som vi i vanliga fall använder för trädgårdsbruk) med någon typ av adapter som jag antar finns att köpa. Gräva ner den i jorden bort till bastun, o därav sätta upp en simpel dusch och en vattendelare, så man kan koppla på en simpel vattenslang.
Frågorna jag har är:
- Vilken dimension (mm) bör man ha på slangen? Min första tanke är 20mm, då man behöver behålla ett tryck? Desto större dimmension, desto mer vatten behövs fyllas för att skapa ett tryck?
- Kan man böja dessa slangar? Dvs, om jag drar vatten från vattenkranen i huset rakt ner i marken, behöver jag ha en 90 graders adapter för att dra den vidare, eller kan man "naturligt" böja den lite.
- Finns de några typiska fallgropar man bör tänka på?
Produkter som diskuteras: "krankoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Bästa svaret
20mm borde räcker för ditt behov.
Man kan böja slangen lite så länge den inte viker.
Man kan böja slangen lite så länge den inte viker.
Klicka här för att svara