Vatten & Avlopp
ahlgren88: [citat] Hade ju varit ett alternativ men stammen nere i källaren som avloppet ifrån tvättstugan går på är 80mm.. Möjligt att den är större om man bilar upp källargolvet..
faf: Det är lite rörigt beskrivet, kan du inte göra en översiktsbild? Det gula röret är en elslang och ska inte vara en del av dagvattnet.
jonaserik: Jepp det med buntband gör att det kan kana, varannan buntband och EL-tape är även det bra. Sen det med spiral har jag aldrig gjort , svårt få dit den då pump och slang är kopplade. Avstånd är lite som är upp till varje som utför jobbet, kurs och överkurs brukar det heta. Men vid nyinstallation med ny PEM-slang ska det vara slack mellan fästena från ca 5- 6 meter från pumpen, då
hypernative: Hej, köpt en Gustavsberg toalettstol (Estetic 8300) med P/S anslutning. Med följde ett flexibelt avloppsrör, röret passar i mitt avlopp men den är lång så toalettstolen döljer inte avloppet hur mycket jag än försöker trycka ihop den. Så vilken modell skall jag köpa? Röret som kommer upp är strax över 110mm (golvet) sitter en befintlig manchett. Jag har nära till de större
pjkw: Stort tack för all hjälp, återkommer när jag har frågor om hur man hanterar en vattenskada
Rusticus67: Ja, tack för en liten inblick ändå!! Mycket att sätta sig in i med nytt hus...
Maledictus: Tappa ur vattnet i botten samtidigt som du har ventilen i toppen öppen. Allt detta medan pumpen är avslagen. Sedan stänger du ventilen i toppen och i botten och slår på pumpen. Alternativt så slår du av pumpen och tappar ur vatten tills du ser vattennivån i röret, låt sedan vattennivån gå ned till ca 60-70% av hydroforens volym och sluta då tappa ur vatten. Sen kan du koppla på
hv98: Tack för den återkopplingen ajohan67! Hade samma problem med en tryckvakt (att jag behövde knacka igång den) men med dina instruktioner kunde jag lätt åtgärda det :)
pjotrrr: Jag kontaktade Wilo supporten och de hjälpte gladeligen till och rekommenderade en TWI 5-306 EM (RSK nr 5884525) Kanske hjälper det nån. Hade.
BeryBus: Verkar som allt håller tätt just nu, provspolat ett tag. Tack för alla svar!
Dowser4711: [citat] Det låter ju ännu smidigare, även om det inte låter riktigt lika effektivt som att ha dem nedsänkta i vattnet. Men å andra sidan, samma långa livslängd som utanpåliggande och mindre värmeförluster än det alternativet.
xLnT: Brunnen är ca 7m djup, men det står bara vatten upp till 5-6m. Den har en diameter på ca 1,5-2m. Gammal stenlavad brunn. La ner en PEM40 som sugslang till hydroforen, tänkte inte då på att lägga ner en till, så det är lite meck att få ut en slang till dit (för returen). Får se hur jag gör framöver :)
NoOne2k: [citat] I de allra flesta fall äger du rören fram till 0.5 m utanför tomtgränsen eller 0.5m från huvudledningen. Vad som gäller för din fastighet kan VA-huvudmannen svara på. Som flera andra har påpekat, dränering först. Själv hade jag gjort båda sakerna samtidigt, tomten kommer att se ut som ett bombnedslag med alla jordmassor och då är det bättre att göra det ett och samma år,
HasseTeknik: Julas pump verkar inte vara för dricksvatten. Jag tror också att en helintegrerad variant har nackdelar i reservdelsförsörjning. En mer vanlig pumpautomat gör ju att det är lätt att byta ut delar t.ex. tryckvakt, manometer,hydropress, pump m.m. Kolla att pumpen är godkänd för dricksvatten för det är den kritiska komponenten.
AndersS: Fritidshus är känsligare då det kan stå längre tud med stillastående vatten.
Magrand: Du har gammal fpl med gänga m22x1.,5 Jag skulle göra så här. Skippa flexslangen. Skaffa en lagom bit pex 15x2.5 från någon röris Ny koppling till t-röret https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-tryck/tappvattenrordelar/ovriga/fpl-px-1851052-14 Ny koppling till VUK
tanaris: [citat] Jag antar att den främst är för att hindra saker att falla ner, men jag vet inte om den också har något att göra med hållfastheten. Det är en uppfart, så viss biltrafik kan förekomma. Max 3 ton står det på locket.
carlmike: Bilden var lånad, men det såg precis likadant ut hos mig. Blandarfästet är från FM Mattsson. Ska prova att rensa bort mer kalk. Jag får börja med att montera ner allt igen... Finns det någon risk att fukt/vatten kommer in bakom tätskiktet? Eller är det bara det som kommer fram mellan kaklet och blandarfästet.
haber25: Vi tar vårt vatten från en djupborrad brunn. Anlades på tidigt 70-tal. Brunnen är 80 meter djup med pump på 75 meter. Vattnet har höga humusnivåer. Funderar därför på att sätta in en brunnsmanschett. Som framgår av bilden är innerdiameter ca 100 mm. Finns det brunnsmanschetter som kan funka här? [bild] Om det är möjligt, har någon koll på om det finns tänkbar firma i
pwskg: Vad är det där för gängstorlek tro? 1/2 tum? Kopplingen är märkt 'CR 16' och diametern på gängorna på proppen där är typ 21mm.
jonaserik: Det blir nog bra med en annan dim och kanske uppdatering av en pump som orkar mer på båda tryck och flöde
acrophobic: Avvaktar lite. Hade fastighetsskötare på besök som fixade läckage under diskhon och blev då informerad om att bänkdiskmaskin inte var tillåtet. Stod inget om det i hyreskontraktet och var inget vi blev informerade om innan. Hursomhelst så kan det nog bli så att vi måste offra det där skåpet iaf och välja till "riktig" diskmaskin istället och då försvinner ju problemet.
Pluggad: Hej Forumet, Har ett hus i Sydafrika med 5 sovrum (alla med eget badrum) Jag har två VVB a' 150 liter. Den ena matar 2st Master-sovrum, den andra matar 3st gästrum, kök,grovkök och gästtoa. Bägge är eldrivna men har varsin solpanel (monterade på taket) som hjälper till att värma vattnet. För det mesta används endast ett Master-sovrum samt kök, grovkök och gästtoa. Detta innebär
bygganders: [citat] Skulle vara helt ofattbart otur att dom växlade faserna samma timmar som jag tömmde brunnen på vatten....
Immobil: Är det galvade röret 80 år tror jag inte, att det går att få i ett mindre rör. Hade det galvade varit 100 mm invändigt från början hade det nog gått.