S
Ska byta min befintliga ejektorpump (unimec från - 88) och galvad hydrofor till en djupbrunnspump och en wellmate hydrofor. Detta efter att vattnet klappat ihop, se min andra tråd om filter...
Funderar lite om dimensionering osv. Jag har försökt loda hålet med ejektorn i, kommer ner 25m. Hålet är gammalt så inte omöjligt att det inte är djupare, alternativt kommer muttern jag loda med förbi ejektorn. Vill beställa hem allt innan jag drar upp pumpen, så lite dimensionering i blindo sas. Nån som vill ge lite input på dimensioneringen?
På sikt kommer vi troligen ha micronizer (luftinjektor) och nån form av järn/mangan filter. Räknar då baklänges. Backspolning vill ha 25 l/min vid 2.5 bar (=25m), hålet räknar jag max 40m (mtp min lodning, kan också vara 20m), micronizer hittar jag ingen data på, men har förstått att de ger en del motstånd så säg 20m. Då hamnar jag med 25l/min vid 85m mottryck.
Då ligger en sqe2-70 på gränsen, kanske ska gå upp till sqe2-85? Nån nackdel med större?

O andra sidan, är hålet bara 25m, jag har ingen micronizer installerad så antar jag det blir många start/stopp på pumpen? Men det borde inte vara nån fara med sqe som har mjukstart? (tex med konstanttryck elektronik så kommer ju pumpen starta väldigt ofta)

Vad behövs mer? Tryckbrytare, säkerhetsventil, manometer, hydrofor (wellmate hp-7), stigarrör och div kopplingar.

Nåt att tänka på när vi drar upp ejektorn? Vill verkligen inte fastna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.