Vatten & Avlopp
Derbyboy: Njae.... Jag kan ha en värmekabel runt den ventilen. Dessutom kommer jag bryta vattnet tidigare (i uthuset där pumpen står).
Derbyboy: [citat] varför inte gå från fördelaren till vvb?
Derbyboy: Fick du något svar? jag har precis börjat gotta mig i detta. Har LK pex Uni och vill gå över från plaströret till en kulventil.
nht1: Hej, det läcker runt vår kran i köket enligt bild. Man kan känna under vredet att det är fuktigt och att vattnet kommer därifrån? Finns det någon packning där och hur byter man då denna eller är det ny kran som behövs? Stort tack på förhand
useless: I princip inga branschregler är lag, så du får göra som du vill i ditt hus... Vad gäller fördelningsskåp så finns det inget krav på det, men det är ett smidigt sätt att gömma en massa rörkopplingar om vattnet ska fördelas ut till flera tappställen. Rent tekniskt går det lika bra att låta inkommande vatten komma ut genom väggen och dra vidare med utanpåliggande rör till de
Kdog: Hej, håller på och forskar lite inför en framtida köksrenovering och tänkte ge mig på att förbereda för blandarbyte genom att montera en kulventil. Är däremot osäker på vad det är för typ av kopplingar som behövs. Har läst andra trådar med liknande problem men är ju inte helt säker ändå. Så här ser den nuvarande lösningen ut, ursäkta det ostädade skicket: [bild] [bild]
Staffans2000: Lägg inte ner så mycket jobb. Är vinkeln vertikal, kommer det att fungera utmärkt.
Bengt Henrik: Den nippeln du har köpt är det lin och pasta som gäller för att få det att funka. Är det slättända på ventilen kan du använda en halvkoppling så slipper du lin o pasta
NoOne2k: Jag skruvade dosorna underifrån i regeln och monterade plåten innanför plywooden, i samma nivå som regeln, lite halvkass bild men kanske hjälper det någon. Skenan är bara för att staga upp dosorna och så att de får rätt inbördes avstånd. .
Anonymiserad 282191: Kanske är enklast att tömma kröken och plugga med en trasa helt enkelt:)
JSten: Läge för en uppdatering i hur det blev. Efter samråd med han som grävde slutade det i att vi la nya rör direkt i marken utan något omslutande rör och bytte ut den befintliga brunnen mot en ny på samma ställe. Huvudsakligen två anledningar till detta, vi behövde inte schakta djupare än de gamla rören så risken för sättningar och skador på de nya rören är minimal, samt det
atomlab: När jag ville ha lk-pal kopplingar var det många som försökte baxa på mig andra fabrikat än conex. Skam den som ger sig. Litar mer på krille. Så nu är det vara conex ihop med alla lk-pal. Vattete på hårdrör sidan.
GK100: Om du som sagt lägger tillslagstrycket lite högre får du automatiskt start i en punkt med mindre flöde det är inte fel men givetvis har det sin praktiska gräns. Annars får man med en ventil strypa om det behövs det är inte troligt i de flesta fall och ditt har du ju nu kollat lite på och ligger inte direkt illa till. Ev strypning ska du alltid lägga på pumpens trycksida annars
MathiasS: Ok. Jag skulle kapa röret under 90-gradaren om det inte går att dela på, och bygga därifrån på optimalt sätt för det du ska bygga. Finns ingen anledning att kompromissa för att behålla befintligt.
Stefan1972: Annars kanske det finns en spolbrunn färdig med möjlighet för detta............
corre: Nej, det tycker jag inte isf. Hade du gått igenom vore det en annan sak, då kan skadedjur, luft och fukt från under plattan ta sig in.
reez: När jag delade för pumpbyte förra året med samma förutsättningar landade det på svensktillverkad debe i pumppaket, b19k. Fina grejer /a
Krilleman: Ta bort den gråa 20x15 bussningen helt och köp ett 15-lock med packning istället. Passar mycket bättre på blandarens metall-gänga! (y)
lostinsweden: Om överste bilden är en förstoring till 15mm till 16mm kan du sätta en Vattete 15 plugg i kopplingen: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/15-vatette-plugg-1219.html Jag vet inte om man får göra det officiellt men på Conex kopplingar passar VSH plugg: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/15-vsh-plugg-ba-1471.html
Sepp: Tack för synpunkter Lutar kanske åt att jag skippar extra golvbrunnen i tvättstugan då. Tänkte ta in några proffs för att flytspackla och lägga våtrumsmatta, tycker de att de absolut ska ha en till golvbrunn i tvättstugan för att få till rätt fall så får jag bita i sura äpplet och låta de installera en till. Hursomhelst tänkte jag bara ha golvbrunnar, inte spygatt. Anledningen
4integration: Jag säger ju det ...en Whisky löser det! Proppen i detta fall. Drog upp piprensaren från toan och tänkte att jag provar en gång till :) Verkar som den hade tagit sig förbi proppen men inte fått den att släppa. När man hör det där ljudet "Slurp...Blurp" ...LYCKA :) Detta har varit ett problem sedan jag bytte toalett men vanligtvis släpper det mycket lättare. Snålspolande toaletter i
Awesome_Pat: [citat] tack för inputen. Tar det lugnt och fnular vidare på hur jag gör klart alltihop. Har satt in ett vattenlarm också så jag slipper kolla hela tiden tills dess. :)
Jan-Erik Nilsson: Tjenare! Sorry blev utlåst ur mitt konto pga gammal email. Ja det är rör upp på taket vad jag vet, har inte kollat öppningen på röret ännu men det blir till att åla upp där inom kort för att kontrollera så det är fritt.
Derbyboy: Tyvärr, bygger med 70 reglar mot befintlig vägg. Tänker att det är lätt att rensa avloppet iaf (om det var det du tänkte på). Krypgrunden ligger ju bara 40 cm under köket och där går det ta sig fram i nödfall.
Claes Sörmland: Spreja silen med Klorin även underifrån (när du skruvat av avloppet). Ge det tid att verka.