Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Någon som vill hjälpa mig med att lösa vattenanläggningen i min stuga?
Har inte direkt nå förkunskaper gällande rörmokeri. Men jag är händig snickare och vill gärna koppla det själv.
Jag har ritat en schematisk bild över hur jag gissar att systemet kanske kommer se ut.
Det som finns idag är PEM 32, Pumpen och den första kulventilen, resten är i min teori.
Men som ritat så ska det finnas varm och kall vatten till en köksblandare, kallvatten till en trädgårdsslang.
Har även ritat in de 2 olika rummen rören passerar, källare och kök.
Jag skulle behöva veta följande.
1. Material på rör och kopplingar
2. Storlek på rör och kopplingar
och självklart om min schematiska bild stämmer, något som fattas? något som är felkopplat?
Vh Robin
Kommer den att kallställas på vintern ? Om så är fallet, så föreslår jag att du ritar dit någon påfyllning av sugslangen också och urtappningmöjlighet för VV o KV på "lägsta punkt".
I min sommarstuga använder jag 12 mm Prisol, men det beror ju mycket på vilka avstånd det är fråga om. Mindre dimension ger snabbare varmvatten, men lägre flöde och tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I min sommarstuga använder jag 12 mm Prisol, men det beror ju mycket på vilka avstånd det är fråga om. Mindre dimension ger snabbare varmvatten, men lägre flöde och tryck.
Jag rekommenderar framförallt att använda pex rör. Biltema har ett 15mm sortiment som borde duga gott i en sommarstuga
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex...slangar/vattenledningssystem-15-mm-2000024223
Kopparrör är hopplösa modet säkra vara lite vatten kvar så fryser dom sönder.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/pex...slangar/vattenledningssystem-15-mm-2000024223
Kopparrör är hopplösa modet säkra vara lite vatten kvar så fryser dom sönder.
Klicka här för att svara