Schematisk bild av vattenanläggningen i en stuga med pump, varmvattenberedare, rör, och köksblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej!
Någon som vill hjälpa mig med att lösa vattenanläggningen i min stuga?
Har inte direkt nå förkunskaper gällande rörmokeri. Men jag är händig snickare och vill gärna koppla det själv.
Jag har ritat en schematisk bild över hur jag gissar att systemet kanske kommer se ut.

Det som finns idag är PEM 32, Pumpen och den första kulventilen, resten är i min teori.
Men som ritat så ska det finnas varm och kall vatten till en köksblandare, kallvatten till en trädgårdsslang.
Har även ritat in de 2 olika rummen rören passerar, källare och kök.

Jag skulle behöva veta följande.
1. Material på rör och kopplingar
2. Storlek på rör och kopplingar
och självklart om min schematiska bild stämmer, något som fattas? något som är felkopplat?

Vh Robin
 
Kommer den att kallställas på vintern ? Om så är fallet, så föreslår jag att du ritar dit någon påfyllning av sugslangen också och urtappningmöjlighet för VV o KV på "lägsta punkt".

Diagram över pumpsystem med PEM 32 sugslang, pump och kulventil markerad med förslag på förbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I min sommarstuga använder jag 12 mm Prisol, men det beror ju mycket på vilka avstånd det är fråga om. Mindre dimension ger snabbare varmvatten, men lägre flöde och tryck.
 
  • Gilla
Kraxen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.