Vatten & Avlopp
kejsarnäs: Hej Hensås. Har själv haft pump vid sjö för att pumpa upp vatten cs 15mVp fungerar, sug höjd då 1m. De billiga pumparna trycker mycket bra suger dåligt max 1-1,5m vettigt. Fotografen´s lösning gillar jag för då slipper du dra kablage vilket är ett jv jobb för den ska grävas ner.
fangalid: Hade bytt 50 mm avloppet till 75. ”Man” drar aldrig mindre än 75 i bjälklag. Dessutom så har du ju redan 75 där. Så bara onödigt med reduceringen.
Rickieehn: Grymt tacksam för svaret.. har gått o klurat på det här i flera dagar
Evamag: Ta vattenprovet så nära källan som möjligt. Köp en fullständig analys från en ackrediterad företag som t ex eurofins. När du har provet kontakta några filterföreyag och få förslag m
Eken08: [citat] Helt enig, passade enbart på att höra mig för då jag noterat klutten på sistone. Tack!
RoyMunson: Hej!! Dags att koppla in kommunalt vatten i sommarstugan.Vi har haft en vvs'are här tidigare som kopplat alla rör och förberett för detta. Så nu ser det ut som på bilden här. Planen nu är att på nåt sätt gjuta en liten platta på golvet runt brunnen. För att sedan ställa en varmvattenberedare ovanpå. Men hur gör man!? Är det bara att bygga en ram, lägga i byggplast i ramen och
Henrik Önnerby: Sorry för sent svar. Har varit lite mycket att göra. Boende huset skall rivas och det skall byggas upp ett nytt. Ladan skall renoveras och restureras!
Fotografen: Den grå plastbussningen skruvar du bara av, sen passar slangen på röret. Det behövs en packning också, men det brukar följa en ny diskmaskin. Se till att kopplingen är dragen mot röret. Ang aquastopp, en del diskmaskiner har inloppsvetilen i änden på slangen, en del i maskinen. Var noga med att stänga kranen på diskbänken/blandaren när diskmaskinen inte är igång.
Nygge83: [citat] Ja drog i röret som pumpen satt i. Bara ta i. Gick riktig bra.
lostinsweden: Har du mer bildar? Svårt att förstår vad du redan har.
Claes Sörmland: Plastbrunn är lätt att jobba med. Betong är särskilt långlivad och har fördelen att den inte kan flyta upp i vattenbemängd mark och inte kräver skyddsfyllning i lera.
mogge_73: Börjar med Natrium. Natrium/klorid är typ bordsalt alltså vanligt salt. Gränsvärdet för bägge är 100mg/liter, just klorid är den värre typen vad gäller korrosion natrium är inte lika farlig. Du kan inte få otjänlig anmärkning på dessa parametrar. Smakförändringar el. Sk. Bräckt vatten är vid ca 250-300 i klorid. Smak av salt sker någonstans runt 2-3000mg/l. Så i ditt fall
Willewonka: Kollade nu innan jag la mig. Det har runnit undan helt nu. Finns det fortfarande någon mening med att de som spolade kommer hit imorgon?
jonaserik: [citat] Nej det finns inget att göra mer än att tömma, skruva bort EL-patronen och rensa manuellt ur en sådan, om det är kalkhaltigt vatten och det sätter sig mest på EL-patronen som spricker då den inte blir av med värmen, i övrig som sägs igensatta filter, om det bara är VV och KV strömmar bra så sitter det säkert in blandningsröret som brukar sitta under VVB
Alexn72: Eftersom du har slang och kopplingar ovan mark så bör du ändå tömma för vintern.
Move105: Koliforma bakterier kan bero på avlopp eller liknande som läcker, är är det inte så troligt då E.Coli är under analysmetoder upptäckbarhet. Det betyder vid baktodling 0. omsätt vattnet riktigt ordentligt, om möjlig vattenspridare etc när det är några grader över 0. Hur mycket ni behöver omsätta vattnet beror på hur mycket brunnen rymmer. Men det är inte möjligt att omsätta
hanbch: Tycker att kommunen ska ta sitt ansvar och ta hand om sådana problem
nino: Är inte första gången jag använder klämringskopplingar och det brukar ju bara vara att dra lite till om det läcker men inte nu...
Rigor: Ja det funkar med vatettes väggbricka. Däremot har jag inte direkt positiv till Roth tillsammans med vatettes väggbrickor... ja, dom är godkända tillsammans, men jag har varit på många byggen (som Besiktningsman VS) där rörläggarna har väldiga problem med tätheten med just dessa produkter. Typ när man provtrycker 1 gång är det tätt, när man sen gör det igen läcker det.. Så
toolman77: Är diskmaskinen kopplad före vattenlåset till diskhon så är det helt normalt. Då finns inget som stoppar ljudet från att komma upp. Ta en bild på ut vattenlåset ser ut.
pjkw: [citat] Det röret jag sett som är värst har helt gått av, ena halvan har sen satt sig så den ligger cirka halva rörets diameter lägre än det andra, tur i oturen så ligger det lägre av de två halvorna efter och inte före i fallet så att säga.. så vi får ett vackert vattenfall av avloppsvatten. Det har också vuxit in en rot rakt genom avloppet på ett ställe.
Tummen_mitt_i_hand: Hej. Tänkte jag skickar en film och lite bilder. Cisternen fyller inte upp utan allt går rätt ner och ut. Verkar inte vara något trasigt i övrigt. Ni kanske kan kolla media och komma med idéer. Tack!
Mekatronikbruno: Jag kommer köra test med aluminium så länge, återkommer :-)
oakleafh: [citat] Jag tror det är samma. De kan säkert få olika nyanser. Det är ju inte helt ovanligt att ett vitt avloppsrör är svart på insidan när man ska rengöra det. Lämnar du kvar ”svampen” så kan säkert skörda den och steka med lite salt ifall Sverige stängs ner och maten sinar. Tänker på världsläget... ;)
Stefan1972: [citat] Jag tänkte mest om det satt en även där. Den du fotat brukar bli kvar där efter gamla beredare och så länge de inte läcker blir det kvar. Sen monteras nya pannor in med nya ventiler som brukligt och helt plötsligt har man två övertrycksventiler.....
Baskavoda: Har en Miele torktumlare som jag skulle vilja ansluta till vattenlås. Slangen är ca 10mm invändig diameter. Någon som känner till om det finns omvandling från den till så det blir som en vanlig slang från tvättmaskin. Vill helst ansluta direkt till vattenlås istället för handfatet eller golvbrunn. Mvh C
Markarbetaren: Hade varit lite enklare att bilda sig en uppfattning om man sett en bild på hela kopplingen.