T
för ett par månader sedan hade vi ett generalstopp i avloppet så det bokstavligen stog skit i spolbrunnen upp i nivå med garagegolvet (stamen går 70 cm under golvet).

Spolbil va här och spolade rent och det va frid och fröjd i ungefär 1,5 månad, sen såg jag hur det stod vatten i stamen igen, köpte högtryckstvätt med spolslang och spolade bort stoppet med redan efter en vecka var det samma visa igen.

Då började jag rita på en 3D-printad kamerarigg jag kunde trycka ner längs stammen, under tiden jag byggde den så blev det stopp igen, så nu idag spolade jag rent med högtrycken och varmvatten igen och körde sedan ner kameran.

2-3 meter från spolbrunnen, utanför husgrunden sprang jag på denna klack som ser ut att va gamal betong.
Försökte "köra in i den" med kameran men inget hände, så den käns helt solid den här klacken.

Hur löser man detta nu?
Finns det firmor som kan gå ner och slipa/knacka bort en sån här grej så avloppet funkar ett par år till tills vi ska dränera och byta avloppen? Har ingen vidare lust (eller råd för den delen) att tidigarelägga det projektet..

Plus, räknas detta som dolt fel? Vi har ägt huset i 10 månader..

En 3D-printad röd kamerarigg med inbyggd belysning placerad på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspektionsbild på en avloppsledning med en igenkänd klack av gammal betong.
Skapa konto

Bild genom en inspektionskamera som visar en konkret hinder 2-3 meter från spolbrunnen i ett avloppsrör.
Skapa konto

Inuti ett avloppsrör med en synlig klump av gammal betong, bild tagen av en 3D-printad kamerarigg.
Skapa konto

Inspektionsbild inne i ett avloppsrör som visar en klack av gammal betong som orsakar stopp.
Skapa konto

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L
Svar nej , du har fått en sättning i marken , ev på grund av läckage i skarv på rören ,
bllr nog att bita i äpplet och gräva upp , rören i backen ligger inte i liv med varandra

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M
Måste säga att det var rätt coolt att printa en egen jigg till kameran!

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
L
Angående dolt fel , är det nog tveksamt enär huset är gammalt och man kan förvänta sig fel och brister , var som helst i huset , köparens undersökningsplikt , den enda frågan som finns
det är troligen inget nytt fenomen som uppkommit efter ert tillträde , om du har ork , så fråga några spolfirmor om dom varit och spolat på adressen , har dom det så är det något som säljaren inte upplyst om

• Gilla
Andym
  • Laddar…
Den där kamerajiggen var häftig. Kan du dela med dig av ritningar?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
M
Det ser ut som en sten som tryckts igenom rören. Det är kanske inte en sättning, och då är det relativt enkelt att gröva upp och byta den delen av röret.

T
Jag har snackat med en firma som kommer och kollar på det.
De kan dels fräsa bort klacken, men även punktlaga inifrån så det håller ett par år till iallafall, för tanken är som sagt att detta ska rivas upp ändå i samband med dräneringen, men det är 2-3 år fram i tiden.

Nä dolt fel förväntar jag mig inte det kan gå som, jag räknar aldrig med det då huset är från -62, det är mest bara en allmän fundering :)

Jag ska göra en ny iteration av min kamera som bygger på billiga komponenter man kan köpa på ebay. Nu är räckvidden bara 5m (så lång kabeln är på kameran jag hade liggandes), men med lite nya grejer jag har på väg hem ska det funka till 10-15 meter :) När den e klar tänkte jag lägga upp den på thingiverse så andra kan printa en egen :)

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
T
Nu har de vart här och filmat med bättre kamera.
Han lyckades flytta denna klump en bit så den är lös, men för tung för att maka på sig för min högtryckstvätt på bara 120 bar.

Spolbil med ordentligt flöde bokat och det ska filmas igen efter det!

Inga skarvar har glidit isär eller kolapsat vad han kunde se hela vägen ut till kommunens huvudledning.
Vidareutveklingen av min egen kamera fortsätter likaså :)
Inspektionskamera visar löst blockage i avloppsrör, filmat för att analysera problemet.
Skapa konto

• Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
T
Kom på att jag kanske ska uppdatera denna.
Spolbilen var här någon dag senare och spolade hela stamen.
Konstaterar att rören är hela hela vägen utan skador men är såklart gamla (1962) och börjar bli skrovliga i botten, och bör därför bytas inom överskådlig framtid (vilket är planen).
Fick offert på att relinea från spolbrunnen i garaget ut till gatan på 28.000, det känns inte särskillt lockande när planen ändå är att byta inom ett par år.
Det har nu iallafall gått 1,5 månad och inga fler stopp sen dess, och det ser fint ut i spolbrunnen!

Håller nu tummarna för att det håller sig ett par år till tills vi ska dränera om kåken.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Hur gick det med ritningar/modell till din kamerajigg? Är sugen på att printa en egen och att ta hem komponenter så att man kan inspektera avloppen...

T
Jadu den har jag helt förträngt då behovet svalnat lite :)
Men jag kan se om jag hittar cad-modellerna på den som finns högre upp i tråden :D

Vore toppen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.