B
Bengt Sandström: Ja, men då är inte avståndet så långt till ”luftkudden”, man kan inte ha otur jämt
8 svar · 3,3k läst
O
olskar: [citat] Nej alltså tyvärr, platta på mark.. Blir så less på det här huset. Antar röret går under köksgolvet och under tvättstugegolvet och typ hit? Här bild på huvudkranen och under varmvattenberedare
9 svar · 3,1k läst
·
G
GuruGurra: [citat] Jo det är slätända så då får jag såga lite :-)
12 svar · 10,2k läst
·
tompax
tompax: [citat] Ja, det är bara till att "klä in den" med träbrädor så blir det kanon. Så kan du stöta emot bildäcken så mycket du vill utan att behöva oroa dig.
6 svar · 3,9k läst
·
[SH]
[SH]: [citat] Instämmer. Glömde skriva det men givetvis börjar man med ett vattenprov och utifrån det så beställs ett lämpligt filter. Därmed behöver det inte vara fel att kolla hur andra löst sina problem med vattenkvalitet. Det finns ju olika filter på marknaden med liknande funktionalitet men medvmed krav på skötsel och drift.
9 svar · 2,1k läst
D
Daniel Kron: Absolut! Tätt och fint!
7 svar · 1,9k läst
·
T
ThJo1880: Vilket minireningsverk är det ni tänker använda? Går det inte att komplettera med uv-brunn för att få bort bakterierna?
4 svar · 2,8k läst
K
källare: Tack för svaret. Får önska detsamma, trevlig helg.
4 svar · 836 läst
·
E
Evamag: Glömde skriva börja alltid med ett vattenprov från ett ackrediterat lab.
3 svar · 1,3k läst
S
Sarahsizar: Vår mark består bara av lera, man har precis fått reda på av miljönämnden att dom vil att vi bygger en upplyft markbädd så äntligen en lösnong på problemet och stenkista är inte längre aktuellt. lerig mark är inget att rekommendera för enskilt avlopp :(
4 svar · 1,3k läst
B
Bextero: Hej och tack för ditt svar! Då stämmer det med de förklaringar till gränsvärden som jag googlade fram. Precis, det är ju framförallt de odlingsbara mikroorganismerna som inte vill ge med sig (även om det såklart hade varit skönt att bli av med de koliforma bakterierna helt också) men som jag förstått det är det inte något som behöver åtgärdas på en gång. Vi får kanske när
2 svar · 1,2k läst
·
M
Mattsan33: Jag kollar med Comfort imorgon, tack
6 svar · 3,2k läst
·
InfoMats
InfoMats: Tittar på en lösning med dränkbar pump i grävd brunn. Pumpen har en inbyggd tryckströmbrytare som slår på vid 1,5 kg och slår av vid 3,5. Är det meningsfullt att ha en trycktank i badrummet för en differens om 2 kg? Pumptillverkaren, Grundfos, rekommenderar inte en trycktank men den kan väl inte skada?
0 svar · 659 läst
MultiMan
MultiMan: Exakt vad är det för brunn och anläggning? Vilka mätvärden? Jag hade installerat filter som tar hand om problemet kontinuerligt om det nu är så surt att det måste åtgärdas.
1 svar · 3,6k läst
S0MMER
S0MMER: Nej, kan ju bli ganska blött om något pajar när du är på semester en vecka, men i annat fall så lär du ju märka ev läckage. Har själv haft automatiska bevattningsapparater som man ställer in på tid och veckodag, detta fungerar ju bara så länge vattnet står på. Sen kan man ju ändå ta för vana att stänga av vattnet om man vet att det inte skall vattnas under en viss period,
1 svar · 1,8k läst
B
bradgard: Har sprungit på en väldigt uråldig ventil i värmesystemet, används för att släppa på kallvatten till detta slutna system och öka trycket. Kranen är dock väldigt trög att vrida och kräver väldigt mycket för lite jobb om man säger så. Används ju sparsamt men tänker om detta kan bero på dålig packning eller att gängor behöver smörjas? Eller kanske dags att modernisera
0 svar · 2,6k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Dimensionen beror på två saker, dels markens beskaffenhet med avseende på infiltrationsförmåga och takytan. Takytan är det lätta. 1 mm regn ger 1 liter per kvadratmeter, ett tak på 100 kvadratmerer ger alltså 3 kubikmeter om det kommer 30 mm regn, det är rätt mycket och så stor behöver inte kistan vara, däremot behöver den kunna svälja det under typ 24 h. Jag har så kallade
1 svar · 2,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ligger betongrören i en linje under vägen kanske ni istället kan skjuta in plaströr i dem så krävs ingen grävning av vägen. Och inte behövs några 10 000 kr för en kamera i rören. Ring någon billigare (kolla efter firmor med spolbilar, de kan sånt här) eller köp en kamera till mobilen för några hundralappar.
3 svar · 3,5k läst
Big D
Big D: Tack! Den bilden hjälpte för mig! VVSarna lyckades inte utföra sitt arbete korrekt.
3 svar · 4,5k läst
·
P
#Patjon74: Hej, jag har idag en enkammarbrunn med t-rör på både inkommande och utgående. Jag tänkte bygga om den till en trekammarbrunn, ytan som "kakan" får då halveras och borde väl då bygga på djupet istället och min farhåga är att t-röret från inkommande blir blockerat tillslut ? T-röret är nog ca 70 cm långt/djupt. Vad tror ni ? Ska jag ta bort t-rör på inkommande ledning, varför
0 svar · 883 läst
C
camsod: [citat] Men det droppet jag hör är i vattentanken på toaletten har jag lokaliserat, droppar läääääänge efter spolining, sedan står det och smådroppar så pass att det blir blött i bakkant i toaletten.
25 svar · 12,6k läst
Thellus88
Thellus88: [citat] Bytt säkring får se om det hjälper, finns inget annat som går på den säkringen. Hoppas det hjälper.
2 svar · 1,8k läst
L
Limträ: [citat] Tack för hjälpen! :)
7 svar · 1,7k läst
·
J
JuliaUppsala: Upp
1 svar · 2,6k läst
13th Marine
13th Marine: Det blir ca 95mm c-c mellan kopplingarna för den som undrar :)
17 svar · 6,5k läst
·
O
Olaf3: Vare sig man anser sig ha isrisk eller inte så är svepen gjorda för att skarven ska vara utåt.
24 svar · 8,2k läst
·
J
joasag: Om jag låter rören vara utan isolering, är det större risk för kondens vid genomföringen genom tätskiktet?
1 svar · 1,4k läst
Krilleman
Krilleman: Tänk bara på att den är 3/4" så du behöver en bussning till utkastaren. 87-225 på biltema blir kalasbra! https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/overgangskopplingar-2000033275
10 svar · 4,6k läst
T
Tiger79: Nada
1 svar · 771 läst
T
1 svar · 771 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.