K
keffoapa: Hej vi har en gammal slamavskiljare som blivit utdömd av kommunen så vi ska gräva ner en ny. Vi vill bygga ut huset om några år där den gamla ligger så min undran är vad man ska göra med den när den nya är på plats. Ska man gräva upp den och återfylla med massorna från den nya? Eller ska man bara fylla den gamla med massor? Kommer det bli problem med lukt i tillbyggnaden om man
0 svar · 766 läst
Keexet
Keexet: Tack för svar! Haft lite mycket på sistone och hunnit glömma bort min egen tråd. Claes: Jag ska läsa ditt äventyr lite mer ingående när jag har tid, men ditt svar var mycket utförligt och informativt, tackar för det.(y) Jag inser att just grävjobbet för tanken är ett problem om man i övrigt inte har några större jobb som kräver en större grävare, utöver det så är väl den
4 svar · 9,2k läst
normark
normark: Japp, med 2m rör måste jag bila 2m, men det blir på ett mer Hanterbart ställe. Wc kommer efter där där jag tänkt bila upp igen och ansluta (110/75 förgrening). Fungerar det? Avloppet jag ska byta kommer från köket
2 svar · 3,0k läst
T
Tiger79: Då har du inte många liter vatten i systemet över läckan. Det är därför det slutade rinna fort!
15 svar · 2,1k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Öppna ventilen och stäng den lite då och då.... (snurra på ratten)
5 svar · 1,2k läst
·
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: [citat] Det finns med största sannolikhet en kran för det på pannan, från pannan går det troligtvis också två rör vidare till dina radiatorer, dessa behöver pluggas igen. På mitt system har jag två ventiler direkt efter pannan så jag kan stänga av cirkulationen med hjälp av dem. Kanske har du ngt liknande? Det vore bra med lite bilder innan vi ger mer råd. Tänk även på det
4 svar · 2,5k läst
·
N
nova383: Kalas, Tackar för bra svar. Det där med stödhylsan var nytt för mig.... Men stoppar i såna också då-
2 svar · 3,2k läst
·
runjes02
runjes02: Nej, samma överallt ‍♂️
20 svar · 4,3k läst
·
K
kattparet: [citat] Haha, den där var ju lite fräsig, fast jag torr inte den smälter in så bra i fasaden...
8 svar · 3,8k läst
·
oscarwww
oscarwww: Är det möjligt dra pex slangen genom ett 25mm borrhål? Tänkte dra på en del såpa och försöka trycka igenom. Svårt få tag på billiga borr som är större än 25. Andra tips för att gå igenom skyddsröret?
14 svar · 4,9k läst
D
Dippsoss: Tack för tipsen alla! Menade självklart skiftnyckel när jag skrev tång. Nu är tvättmaskinen aktiv och det funkar strålande hehe. Dock verkar nog som att det andra röret möjligen sprack :( eller något.
6 svar · 956 läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Som sagt. Man skall inte joxa till det. Staffan
12 svar · 6,4k läst
·
Y
yuphin: Kan man tömma en ejektortank med en vanlig bevattningspistol eller kommer urinen göra att hålen blir täppta efter ett tag? Blandningen tror jag är 1 del urin och 7 delar vatten...
0 svar · 1,5k läst
mehow
mehow: [citat] Stämmer. Glömde säga det!
2 svar · 995 läst
·
L
leikie: Hej tanken är ju den skall vara tom och fungera som avlastning så inte tryckströmbrytaren slår på och av för snabbt. tror inte den kommer kunna fyllas så pass, men jag kan ha fel. Är det en enklare funktion man använde sig mer av förr kanske?` tittar även på en begagnad 100 l hydrofor, kan den räcka tro? MVh Leif
2 svar · 2,3k läst
·
M
Martin Lj: Ok toppen tack för svaren!
5 svar · 1,8k läst
R
Rolle6403: Har en fundering angående installation av vattenfilter. Det sår i manualen att det skall vara Max 3 kilos tryck vid bakspolning och Max 4 kilo vid filtrering, min fundering är om detta sköts av filtrets automatik eller skall ställas vid tryckströmbrytaren. Det är ju inte lätt att ställa två maxtryck på tryckströmbrytaren. Någon här som vet hur detta går att lösa eller hur det
0 svar · 927 läst
Krilleman
Krilleman: 9bar är standard för säkerhetsventiler på en varmvattenberedare. 10bar brukar man montera om det är högre tryck i det kommunala vattennätet. (y) Säkra ner är aldrig farligt, det är värre tvärt om.
1 svar · 1,0k läst
D
Dax999: [citat] Yes, tack för svar! Skaffat en sån. :)
2 svar · 1,8k läst
·
R
Rowah: [citat] Jag hade ju lätt sågat bort hela spånskivan ovanför avloppet för att på ett bra sätt kunna inspektera avloppet förhoppningsvis pluggat det längre bort. Vidare kanske jag är överförsiktig men jag hade inte vilja plugga avloppet på ett liggande rör om det ska vara permanent pluggat. Detta förutsätter ju dock att ni inte om 1-2 år kommer på att avloppet kan vara bra och ha
1 svar · 4,9k läst
·
H
henlin431: En komplett installation med ny slang, ny pump, elkabel, småmaterial och arbete landar på kring 25 000:- Om vi räknar med en avskrivning i stort på 10 år, fördelat på 3 hushåll blir det 2 kronor och 30 öre per dygn, per fastighet. Det är kostnaden det rör sig om för att installationen under marknivå skall bli mer driftsäker på en av boendets viktigaste funktioner. Att renovera en
6 svar · 2,3k läst
·
Niklas Lixenstrand
Niklas Lixenstrand: Tack för alla svar!
9 svar · 2,0k läst
·
Jocke Åkesson
Jocke Åkesson: Hej Har någon gjort någon lösning infällt i vägg med inspektionsdörr. samlat både vattenmätare, fördelning och golvvärme i samma utrymme. Reglerna kräver tät botten med skvallerrör i vattenskyddat utrymme med golvbrunn. Hade i tanke att tätskikta och kakla i innervägg med dörr i storlek med garderob som sväljer allt vattenrelaterat. Är jag ute och cyklar????
8 svar · 9,3k läst
·
Freddan101
Freddan101: Tack alla för riktigt bra tips. Det visade sig att slangarna upp till köksblandaren är 10mm så för att förenkla köpte jag 15-12-15 t-kopplingar som ersätter befintliga kopplingar på de rör som kommer ut ur väggen. Blir 15 mm-slangar som därifrån kopplas in i VUK. Läser manualen till VUK och det står att man ska isolera hålen runt rören. Är detta för att undvika att kyla går in
8 svar · 5,6k läst
·
L
lucke_lucas: Har köpt en Tesy varmvattenberedare, GCU 1515 L52 RC. En 15 liters som placeras under vasken. Nu till min fråga, behövs säkerhets- och blandningsventil? Det följer med en liten "kran" som i bruksanvisning bennäms "säkerhetsventil" som ska installeras på ingående kallvatten. Räcker det med den? Nån som installerat/monterat en likadan? [bild]
0 svar · 3,6k läst
·
H
husdrömmar89: Kommer nog köpa denna om ingen hinner stoppa mig :) https://www.rinkabyror.se/artikel/vaggbricka-enkel-12-cu/ Frågan nu är väl hur nära själva infästningarna till elementet jag vågar går ut ur väggen..
1 svar · 2,4k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] [citat] Nu när jag kikar så verkar det uppenbart inte finnas något i LK:s sortiment, men jag är helt säker på att de nämnde det när det var ute och pratade med oss i vintras. Kan vara så att det var på gång, men att lanseringen inte skett ännu. Jag noterar att Roth i alla fall har ett sådant skåp. Brukar också vara en indikation att det inom en väldigt snar framtid finns
6 svar · 3,5k läst
·
V
Very stable genius: Klokt beslut! Ja, är rördragning fel innan relining så är den det även efter. De har ju de gamla rören som "gjutform". Sen tycker jag att relining är fantastiskt där det passar. Idag är det så etablerat, både vad det gäller teknik och material (infodring). Även stora byggbolag använder relining när det passar, mycket i bottenplattor och i mark. Sprutmetoderna litar jag inte riktigt
6 svar · 5,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Du kan ju inte ha en sådan lösning och tro den ska vara fryssäker enligt ovan. :thumbdown: Kopplingsskåp VUK har inget skvallerrör, utan ev läckage rinner ner i skyddsröret vidare tillbaka till fördelarskåpet!! (y) https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.c.17_lk-kopplingsskap-vuk.pdf Upp med en 16mm PEX på varma sidan av ytterväggen och koppla i kopplingsskåpet
3 svar · 2,7k läst
P
pette_rsson: Jag håller på med samma sak, och kan bara svara på hur jag gjort. Om det är exakt rätt får kanske någon annan svara på. 1. Jag har tänkt att inga rör under 75mm gjuts in/läggs i makadam. Så min förminskning sker ovan betongen. 2. Jag har använt "långa" 90gr böjar, vilket motsvarar 2x45. De långa böjarna finns med muffar i bägge ändarna. 3. Jag kommer sätta golvbrunn för
1 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.